Cannes Yachting Festival

Y72: Skandinavisk importør Benny Martinsson ønsker velkommen ombord i Princess Y72 i Cannes
Mannskapslugar
Maskin rom med to MAN V12-maskiner.
Bysse og spisebord.
Dykkerobot akter
Reale kryssholt og halegatt i syrefast stål som beskytter rekka.
Akterdekk med salong
Utvendig styreposisjon på akterdekket
Brede dollbord og solid skansekledning
Bardisk ved byssa
Salong på hoveddekk i Princess Y72
Førerposisjon i Princess Y72
Føreposisjon Princess Y72
Gjestelugar Princess Y72
Gjestelugar Princess Y72
Vindeltrapp (leider) Princess Y72
Owner's Cabin Princess Y72
Arbeidsbord i Princess Y72
Badet til Owner's Cabin i Princess Y72
Førerposisjon på flybridge i Princess Y72
Flybridge på Princess Y72

Princess lanserer Y72

Under visning av helt nye Princess Y72 i Cannes, kan Benny Martinsson fortelle at to båter allerede er solgt til Skandinavia. Se bildespesial.

Trykk øverst på siden av bildet for å se bildespesial

Engelske Princess har i flere tiår vært drømmebåten for mange nordmenn. Båtene er blitt stadig mer luksuriøse etter at det franske merkevareselskapet LVHM kjøpte Princess Yachts i 2017 for to milliarder kroner. Siden den gang er antall ansatte mer enn fordoblet, og den Plymouth-baserte verftet teller i dag 3600 medarbeidere, hvorav 100 jobber med produktutvikling, forteller Martinsson.

Populære

Han viser oss rundt i nyheten Princess Y72 under Cannes Yachting Festival. Her ligger også X95, men det er en båt til 125 millioner kroner, og det er en prisklasse det neppe er stort marked for i Norge. Y72 koster 45 millioner kroner, og Martinsson sier at han allerede har solgt to til Skandinavia. ­­–Flybridgebåter mellom 40 og 60 fot er veldig populære i Norge. V55 selges med én gang, og jeg har god tro på flere bestillinger av nye Y72, sier Martinsson til Båtmagasinet.

Princess Y72 drives av to MAN V12-maskiner på 1650 hestekrefter hver seg. Motorrommet ligger foran mannskapslugar akter, og er stort og flott med god tilgang fra alle kanter. Kraften gir en fart på opptil 35 knop, ifølge brosjyren.

Dette er en båt på tre plan: Flybridge (toppdekk), hoveddekk og nedre dekk. På nedre dekk har den utsilte båten fire kabiner – alle med to køyer eller dobbelkøyer - og tre bad. I tillegg er det også en komfortabel mannskapslugar med bad og to køyer helt akter. Rederlugaren ligger midtskips og er gedigen med stort bad, sofa og skrivebord, og herlig utsikt på begge sider.

Finnish

Fra nedre dekk fører en flott vindeltrapp opp til hoveddekket. Dette er båtbygging på høyt nivå, med avrundede hjørner og lekkert trearbeid, som selv den gamle håndverkerperfeksjonisten Benny Martinsson utstråler stolthet over.

På hoveddekket finner vi flere salonger, samt bysse (kjøkken) og førerplassen forut på styrbord side. Løsningen er ikke revolusjonerende: Sofa salong på akterdekket, bysse med bardisk på babord innenfor bakveggen, spisegruppe på styrbord, store salonger på hver side forover, og også en sittegruppe på babord ved siden av den doble førerplassen med tre skjermer. Her kan følge med på plotter, radar og skipskameraer samtidig. På fordekket er det også en sittegruppe og en stor solseng.

På flybridgen, eller toppdekket, er det enda en solseng, sofasalong og sittegruppe samt en førerposisjon med to stoler.

Båten byr på mange utsøkte detaljer, som innfelte lys i takene, lydsystem fra Naim, solide dører fra OpacMare, og delikat bruk av materialer med høy finnish.

Lengde: 21,77 m (71,5 fot)

Bredde: 5,52 m (18 fot)

Dybde: 1,72 m (5,8 fot)

Deplasement: 51,8 tonn