Cannes Yachting Festival

PRESTIGE: Oda Heitmann importerer Prestige til Norge, her på standen til Prestige på Cannes Yachting Festival 2021
Akterdekk Prestige X70
Badeplattform og solseng Prestige X70
Salong Prestige X70
Bro Prestige X70
Walkaround Prestige X70
Rederlugar Prestige X70
Solsenger på toppdekk Prestige X70.
Spisebord og pentry på toppdekket av Prestige X70

Prestige lanserer flytende luksusleilighet

X70 er først ut i en ny generasjon båter fra franske Prestige, og her er møblene løse som i en leilighet. Se bildespesial ved å klikke øverst på siden av bildene.

Nye X70 er en luksusyacht til rundt 30 millioner kroner før merverdiavgift. Likevel har importør Heitmann Marin interessenter til yachten. –Vi opplever stigende interesse for store båter i Norge. Noen av kundene hjemme ønsker nå også proff skipper, slik vi ofte ser i Middelhavet, sier Oda Heitmann til Båtmagasinet.

Hun viser Båtmagasinet rundt i den nye Prestige X70, som har verdenspremiere på Cannes Yachting Festival. Prestige er storbåtmerket som Jeanneau har hatt stor suksess med de siste årene i både Europa og USA. I storbåtmarkedet er Prestige gunstig prisede industriprodukter, ofte med innovative løsninger.

Hjem

Eier kan påvirke innredningsløsningen i båten. Den utstilte båten har tre bad og fire kabiner med dobbelkøyer, samt en lugar for mannskapet med toalett akter.

–Vi kaller X70 et hjem på sjøen. Det nye her er at møblene står løst. Du kan innrede båten slik du er vant med i boligen på land, sier Oda Heitmann. Akter på toppdekket står løse solstoler, og salongen på hoveddekket løse bord og stoler. Heitmann sier at møblene kan sikres når vi spør om hvordan dette vil oppføre seg i sjøen.

En annen vri på denne båten er walkaround-løsningen, hvor du kan gå rundt hele båten fra fordekket og opp utvendige trappetrinn til toppdekket. La oss gå ombord på hekken:

Kjøkkenøy

Prestige X70 har en stor badeplattform og en solseng innfelt i hekken over plattformen. Noen trapper opp er akterdekket, som er delvis beskyttet av toppdekket, og her kan eier velge sofaløsninger eller solsenger etter eget ønske.

Innenfor bakveggen er det sofagrupper på begge sider. Byssa står lenger fram i tverrgående løsning, som en kjøkkenøy med bardisk, med kjøleskap fra Miele og ellers alt man ønsker av kjøleskap og kokeløsninger. Lengst fram, og opp et nivå, er førerplassen- Her passer det bedre å si broen med tre skjermer, ratt og joystick, og sittegrupper på begge sider av førerplassen.

Båten vi inspiserte i Cannes hadde fire kabiner med doble køyer og tre bad på nedre dekk. Rederlugaren ligger for seg selv med nedgang på styrbord side, mens gjestekabinene har nedgang på babord side. Rederlugaren er en luksussuite med sofaløsning, stor flatskjerm og store vindusflater med ventiler i skutesiden.

Også på det store toppdekket er det solsenger, utepentry og spisebord med god plass til stort selskap, og styreposisjon med to førerseter.

Såvidt Båtmagasinet vet, er båten klassifisert i CE-kategori B.

Lengde: 21,83 meter (71,7 fot)

Drivstoff: 4000 liter

Maskin: To Volvo Penta med IPS

Marsjfart: 20 knop