TIL NORGE: Candela Seven går på hydrofoil og har elektrisk motor fra Torqeedo på hekken.
TIL NORGE: Candela Seven går på hydrofoil og har elektrisk motor fra Torqeedo på hekken.

Candela Seven til Norge

Elbåten Candela har fått mye oppmerksomhet fordi den går på hydrofoil. Snart blir den å se i norske farvann.

Publisert

Svenske Candela Seven har høstet mye oppmerksomhet, og det kanskje mest for at den går på hydrofoil og har en elektrisk påhenger på hekken. Siden Candela Seven går på foiler, reduseres friksjonen ifølge produsenten med 50 prosent sammenlignet med konvensjonelle planende skrog.

Rekkevidden er ifølge produsenten så mye som 50 nautiske mil om båten holder en hastighet på 22 knop. Når båten skal på land eller på henger kan både foliene og motoren kan heises opp. I Sverige koster båten om lag 2,5 millioner svenske kroner. Det er ikke kjent hva den vil koste i Norge.

Båtmagasinet har testet elbåten. Det var en uvanlig opplevelse da båten gikk opp på foilene ved 17 knop, som er minimumshastigheten for å «ta av». Vi hørte en hel del mekaniske lyder som indikerte at foliene jobber idet man letter, og siden hørte vi stort sett den forholdsvis svake duren fra den elektriske Torqeedo-motoren på hekken. I forskipet sitter det ultralydsensorer som måler bølgehøyden cirka hundre ganger per sekund. Denne jobber sammen med akselerometer og en gyro.

I en pressemelding skriver produsenten at den første båten vil komme til forhandler i Oslo rundt mai i år. Serieproduksjonen startet i 2019.

Powered by Labrador CMS