YNGRE: Stadig yngre kunder kjøper yachter fra den italienske luksusbåtprodusenten Ferretti Yachts.
YNGRE: Stadig yngre kunder kjøper yachter fra den italienske luksusbåtprodusenten Ferretti Yachts.

Kunder helt ned i 20-årsalderen kjøper luksusyachter

En 34-åring kjøpte nylig en Riva 76, og Ferretti opplevde stor interesse på utstillingen Boot i januar. Stadig yngre folk kjøper luksusbåter.

Publisert Sist oppdatert

-Hvorfor vente til du er 45 når du har muligheten som 25-åring? Spør Miriam Lefdal i Dreamline yachts. Hun forteller til Båtmagasinet at hun har solgt fem Riva til kunder i 20-30 års alderen.

Dreamline Yachts er eksklusiv importør i Norge og Sverige av merkene i Ferretti gruppen; Riva, Ferretti, Pershing, Wally, Itama og Custom Line. Miriam Lefdal kan fortelle at de har solgt Ferretti 670, tre Dolceriva 48, fem Rivamare 38 og sist, men ikke minst formidlet en 40m Custom Line til en skandinavisk kunde*.

På Boot 2023 i januar viste Lefdal frem nye Ferretti 580, som hun påstår er blitt en umiddelbar suksess. Båten har en lengde på 18,24 meter og en bredde på fem meter, som gir mye plass til bevegelse og opphold om bord. Båten ble lansert i januar i år, og allerede er 22 eksemplarer solgt, opplyser hun. ­–Dette er absolutt en båt for det skandinaviske markedet. Her får du en solid båt i CE-klasse A med mye plass og elegante linjer, sier Miriam Lefdal til Båtmagasinet.

–Kjøpegruppen, spesielt på Riva for vår del, har blitt yngre de siste årene. Helt ned i 20-årsalderen. Noe som forteller oss at kjøpegruppen på båt, også på de mest eksklusive båtene i verden, har endret seg de siste årene. Statistikk viser også dette, sier Lefdal.

*Tekst rettet 27.2 til 40m Custom Line til en skandinavisk kunde