Forsikringsselskapene selger kondemnerte båter

SKUMMELT: En båt kan lett få strukturelle skader etter kollisjon eller forlis. Vet du at bruktbåten du kjøper ikke er gjenoppbygget etter kondemnering?
SKUMMELT: En båt kan lett få strukturelle skader etter kollisjon eller forlis. Vet du at bruktbåten du kjøper ikke er gjenoppbygget etter kondemnering?

Slik blir gråstein gull i gode tider

Skal du selge båten din? Da er tiden inne. Det har knapt vært et bedre «selgers marked». Gode, kurante båter er mangelvare i disse koronatider. Men skal du kjøpe båt må du passe på. Tidligere kondemnerte, men gjenoppbygde båter kan fort havne i kategorien «gråstein blir til gull».

Publisert

I forrige utgave av Båtmagasinet leste du om Daniel Storeide som var nær ved å forlise i en Rana 540 SL da bunnen sprakk og vannet fosset opp fra dørken. Båten ble vurdert som kondemnabel av båtbygger Hallgeir Skorpen på Westplast AS, men solgt videre av forsikringsselskapet.

– Det er merkelig at forsikringsselskapet kan godta at en slik båt blir solgt videre, sier Daniel Storeide.

Sjøfartsdirektoratet har slått fast at om en reparert båt med store strukturelle skader skal ut i markedet igjen, så skal den CE-merkes på nytt og ny samsvarserklæring utstedes. Dette følges ikke opp av forsikringsselskapene. Det er en stor jobb å få CE-merket en skadet båt på nytt. I praksis blir det sjelden eller aldri gjort.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS