Bruktbåttest:

BRUKTBÅTTEST: Viksund 27 Columbi.
BRUKTBÅTTEST: Viksund 27 Columbi.

Viksund 27 Columbi: Båtliv på sparebluss

Rolf Steinar Olssen i Porsgrunn kjøpte sin 1977 modell Viksund 27 Columbi i 1983 for 90 000 kroner. Alle kostnader har han ført nøyaktig oversikt over – inkludert dieselforbruket.

Publisert

Viksund 25 Columbi kom på markedet i 1970, fem år etter at Erling Viksund startet som båtprodusent i 1965. Neste generasjon ble Viksund 27 Columbi, som fikk noe mer plass og blir beskrevet som mer elegant i designet. Den fikk også en ekstra jernkjøl, og båten ble dermed også en motorseiler som kunne leveres med to riggstørrelser på henholdsvis 17 eller 25 kvadratmeter, eller som ren motorbåt. Columbien, som ble produsert mellom 1970 og 1980, skapte grunnlaget for Viksund. Den ble kåret til «Årets grombåt» av bladet Sjøsport, og representerte noe helt nytt på markedet da den kom. Skroget er blitt produsert i mange tusen eksemplarer, og ble også brukt som plattform for Viksunds sjarkproduksjon. Det er neppe en overdrivelse at Viksund definerte begrepet «Vestlandsbåt» med sine første modeller. Columbi-konseptet var så vellykket at det vokste i størrelse og fikk en storesøster i form av Viksund 31 Goldfish, og flere av båtene havnet blant annet i USA.

Rolf Steinar Olssen har ingen planer om å kvitte seg med båten.

- Motoren, en Volvo Penta MD3B på 36 hester med ferskvannskjøling, begynner å bli gammel nå, men båten lever i hundre år til om den stelles ordentlig. Den er jo bygd på en tid da båtene skulle gå i skrogfart og tyngden var ikke så farlig. Jeg tror skroget er 27 millimeter tykt, forteller Rolf Steinar.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS