Ventet 500 båter fra Ukraina

ORDRERESERVE: Norske Govi AS hadde en ordrereserve på nær 83 millioner hos Grand Boats i Ukraina. Hva som nå skjer er usikkert.

– Fra himmel til helvete

Bedriften Govi AS i Lillesand ventet 55 semitrailere med Grand-båter fra bedriften i Ukraina denne våren. – Nå vet vi veldig lite om situasjonen ved fabrikken, sier Terje Flak i Govi.

Publisert Sist oppdatert

Govi AS har blitt den dominerende leverandøren av RIBer i Norge og importerer årlig rundt tusen båter fra den ukrainske produsenten Grand Boats i tillegg til båter fra Gala.

- Vi har samarbeidet med Grand i tyve år, men nå vet vi veldig lite om situasjonen ved fabrikken annet enn at det ikke foregår noen produksjon, at kvinner og barn er forsøkt sendt vestover og at mennene har returnert for å yte motstand, sier Terje Flak i Govi AS.

– Dette er folk jeg har hatt en nær personlig relasjon til i tyve år, og nå viser de en tapperhet som man skal lete lenge etter, sier Flak beveget.

Produsenten Grand Boats ligger i utkanten av Kharkiv, den nest største byen Ukraina, som ifølge en rekke medier har vært utsatt for massive russiske angrep de siste dagene.

Forsøker å hjelpe

Hvordan blir Govi AS påvirket av det som nå skjer?

– La meg først si; Det er absolutt ikke oss det er synd på i denne situasjonen.

– Hva som skjer i forhold til Grand er det for øyeblikket helt umulig å vite, men muligheten for at produksjonen skal kunne gjenopptas avhenger av når konflikten tar slutt og at russerne blir jaget ut av landet. Men, det er som sagt ikke dette som bekymrer oss nå. Nå tenker vi på sikkerheten til våre venner og samarbeidspartnere, sier Flak.

– Jeg sendte senest i dag en mail til fabrikken utelukkende for å fortelle at vi i Govi vil gjøre alt vi kan for å hjelpe dem dersom det er praktisk mulig.

Tusen båter

Govi AS i Lillesand har hatt en kvote på 50-55 prosent av produksjonen til den ukrainske RIB-produsenten, noe som i praksis innebærer 100 semitrailere i året.

TUSEN BÅTER: Govi i Lillesand ventet 55 semitrailere med Grand-båter fra Ukraina denne våren.

– I antall båter snakker vi rett over 1 000 fordi det har blitt færre joller og flere større båter de siste årene. Før krigen brøt ut hadde vi en ordrereserve tett på 83 millioner kroner og 14 måneders leveringstid hos Grand. Det gikk fra himmel til helvete i løpet av noen dager, sier Terje Flak, som ikke har fått kontakt med noen hos produsenten de seneste dagene.

Skal være sikre

IBI News (bransjemediet International Boat Industry), rapporterte fredag at deres henvendelser til de tre båtprodusentene Grand, Brig og Gala i nærheten av Kharkiv har vært ubesvart. I går mandag meldte IBI at de har fått opplysninger om at alle de tre produsentene er sikre.

DRAMATISK: IBI News har lagt ut en video som viser eksplosjoner ved Grand-forhandleren MS Marine i Mykolajiw sør i Ukraina.

«–Grands eiere er i trygghet, bekreftet Milan Sterk hos Grands amerikanske og tyske distributør MS Marine. Produksjonen ved fabrikken er stoppet. Av åpenbare grunner er det ikke mulig å hente båter fra Ukraina. Vi følger situasjonen med nervøsitet og støtter Grand og vår egen fabrikk nær Odessa så mye som mulig. Alle Grand, Brig, Kolibri Galas forhandlere og importører er berørt. Vi håper virkelig at vi overlever.», rapporterer IBI.

IBI oppgir at de på lørdag fikk informasjon fra Hica Boats, Brig og Gala importør i Frankrike, som bekreftet at verftene var stengt, men at alt personell var i sikkerhet og at mange av de ansatte var under evakuering til tryggere steder.