STRØM: Nå kan du få betteriet fra elbilen BMW i3 til båten.

Elbil-batteri på vei til sjøs

Elektriske båter er ett hakk nærmere en gjengs realitet takket være tysk teknologi.

Publisert Sist oppdatert
ENERGI: Det nye batteriet har både BMW og Torqeedo-logo på

Mange mindre seilbåter bruker påhengsmotorer fra Torqeedo. 

33 kW batteri

Litiumbatterier for maritimt bruk er kostbare. Batteriene som Torqeedo nå har levert med den kraftigste motoren, koster ca. 150 000 kroner. Batteriet kan lagre 12,8 kWh. Det betyr at den kraftige motoren kun kan kjøres i ett kvarter på full fart.

Torqeedo har ikke publisert detaljer rundt det nye samarbeidet de har inngått, men om det er snakk om BMW i3s oppgraderte batteri, har det 33 kWh. Det gir nesten tre ganger rekkevidde. I praksis blir forbruket halvert, bare ved å slakke litt på gassen til en båt som planer, så sannsynligvis vil en lett båt med et slikt batteri kunne gå i flere timer, og kanskje ha opp mot 50 n mil i rekkevidde i plan.

Store volumer

BMW produserer elbiler i stort volum. BMW i3 var Norges mest solgte bil i november, og det er første gang en modell fra BMW topper denne listen.

En årsak til det gode salget er bilens oppgraderte batteri på 33 kWh som kan gi opp mot 300 km rekkevidde på veien.

Torqeedo har ikke publisert noen pris på batteriet fra BMW, men sier at det egner seg godt for deres bruk. Konstruksjonen gjør det egnet for bruk i båt.

Også generator

Nytt fra Torqeedo er også en generator, spesielt utviklet for elektriske motorer og tilpasset Deep Blue. Generatoren gir 25 kW, noe som er den halve energien motoren krever på fullfart.

Båtliv testet Greenwave 515 med Torqeedo elmotor i 2010. 

Les: Vårtur uten utslipp

 

 

KRAFTIG: Torqeedos største motor, Deep Blue har kraft tilsvarene 80 hk
NIMBUS: Med et lettdrevet skrog i lav hastighet er den nye 305 Drophead som skapt for elektrisk motor, men best på lave hastigheter.
GREENWAVE 515
EL: Hanse har satt en elmotor på roret på sin 31-foter. Det gir også en suveren manøvrering.