Westline 27

AKSELDRIFT: Norske FG-Racing har bestilt ti Westline 27 med strak aksel for levering fra høsten 2022.
AKSELDRIFT: Norske FG-Racing har bestilt ti Westline 27 med strak aksel for levering fra høsten 2022.

Svensk tøffing med strak aksel

– Dette har vi ventet på lenge, forteller Frode Gamlestøl hos båtimportør FG-Racing, med blant annet Sargo i porteføljen. Han har store forventninger til styrhusbåten Westline 27 - som er et walkaround-alternativ med strak aksel.

Publisert Sist oppdatert

Båten ble opprinnelig lansert som Manko 24 rundt 2014, etter lang tids utvikling av båtbygger André Nordhvalen og Långsjö Båtbyggeri i Bohuslän i Sverige. Allerede i 2015 ble båten videreutviklet og fikk navnet Manko 25, og i 2021 ble den endelige versjonen lansert som Manko 27.

Nylig ble former og rettigheter solgt til båtprodusenten Westline som har egen produksjon i Trollhättan. Modellnavnet er endret til Westline 27 og den norske importøren FG-Racing har allerede bestilt ti båter med forventet levering fra oktober i år.

Akseldrift

WALKAROUND: De fleste båtene i dette segmentet har hekkaggregat eller utenbordsmotorer. Relativt ukjente Westline 27 er derfor en ensom svale blant store aktører som Targa og Sargo.
WALKAROUND: De fleste båtene i dette segmentet har hekkaggregat eller utenbordsmotorer. Relativt ukjente Westline 27 er derfor en ensom svale blant store aktører som Targa og Sargo.

Mens nesten alle båter i dette segmentet drives med hekkaggregat, er Westline 27 et etterlengtet alternativ med strak aksel. Ifølge Långsjö Båtbyggeri skal båten ha en toppfart på 31 knop med største motoralternativ – en Volvo Penta D4-320 – og marsjfart i området 22-27 knop.

Konseptet er en ren styrhusbåt med walkaroundløsning og stort akterdekk rettet mot folk som ønsker komfortabel, tørr og varm transport, med mulighet for å overnatte i en dobbeltkøye under dekk forut. Den har også romslig toalettrom med sjøvannstoalett. På passasjersiden, under styrhusdørken, er det en stikkøye på cirka 170 centimeter lengde.

Arbeidsdekk

Båten har sidedører på hver side, og kan også utrustes med utvendig styreposisjonen på det romslige akterdekket. I stedet for akterspeil har den et grind-system som gjør det enkelt å utnytte hele akterdekket til last- og transportformål. Du kan også få båten utrustet med benker og sittegruppe på akterdekket.

ARBEIDSDEKK: Portene på akterdekket er standard, men båten kan også leveres med sittebenker og helt akterspeil.
ARBEIDSDEKK: Portene på akterdekket er standard, men båten kan også leveres med sittebenker og helt akterspeil.

Designmessig har båten klare likhetstrekk med de finske Sargo-båtene, men det er ingen forbindelse mellom de to merkevarene.

Westline 27 kan motoriseres med Volvo Penta D4-motorer fra 175 hk og oppover. Ved marsjfart oppgir importøren FG Racing forbruket til 1,4 liter per nautisk mil.

Prisen starter på 1,9 millioner med minste motor.