
Prøvekjørt Silver Puma BRz

Test av ny bowrider fra Silver
Den nye Silver Puma BRz som lanseres denne våren er en fulltreffer i segmentet for famiilebåter rundt seks meter, og byr på gode sjøegenskaper og romslig, nøktern uteplass.
I Silver Puma BRz står BR for Bow Rider, som er en båttype med sitteplasser forut, foran vindskjermen. Dette er en ny familiebåt med mange sitteplasser for dagsturer i skjærgården.
Varemerket Silver inngår i det som i dag er Nord-Europas største båtprodusent, Otto Brandt-konsernet i Finland. Silver var tidligere kjent for sine aluminiumbåter, men presenterer med Silver Puma BRz sin femte og minste glassfibermodell.
SILVER PUMA BRz
CE-kategori: | C |
Produksjonsland: | Finland |
Lengde i meter: | 5,85 |
Bredde i meter: | 2,16 |
Vekt tørr båt i kg: | 750 |
Drivstoff i liter: | 115 |
Ferskvann i liter: | - |
Septik i liter: | - |
Antall køyeplasser: | - |
Max antall personer: | 7 |
Motoreffekt fra-til i hk: | 80-115 |
Motor testbåt: | Honda DF 100 |
Toppfart i test i knop: | 34 |
Pris fra i kroner: | Pris kommer |
Pris testbåt i kroner: | Pris kommer |
Etter mange års samarbeid med Honda-importøren Kellox, overtok Suzuki-importør Erling Sande AS distribusjonen av Silver-båtene i Norge. I Sverige og Finland vil de fortsatt selges med Honda-motorer.

Konvensjonelt skrog
Puma BRz er en moderne båt som både er romslig med tanke på størrelsen og som er morsom å kjøre. De øvrige båtene i Silvers Z-serie har alle det svenske Petestepskroget, men minstingen er bygd på et tradisjonelt skrog uten steglister.
Designet på denne lille familiebåten er litt annerledes enn hos konkurrentene, med et spesielt forskip som gir et visuelt inntrykk av å ”henge” med baugen. Ikke minst når man kjører er det lett å tro at båten går på nesen, men det er synet som bedrar.
Båten tar seg raskt opp i plan og krever minimalt med trim, hvilket forklarer at den ikke leveres med trimplan som standard.

Sosial båt
Store, sosiale områder er helt vesentlige egenskaper ved dagens familiebåter. Med Puma BRz har Silver lykkes bra og fått plass til to komfortable stoler ved fører- og passasjerplass og en bra akterbenk. Båten har gode sitteplasser for fire personer under fart bak vindskjermen, og er CE-merket for totalt syv personer.
Seks meters lengde er ofte betraktet som smertegrensen for å designe en fungerende daycruiser. Bow Rider-konseptet (BR), med beskyttede sitteplasser bak vindskjermen, og en åpen sitteavdeling i forskipet, forener den åpne båtens gode egenskaper med muligheten til å kunne sitte godt beskyttet i avdelingen akter. De som sitter aktenfor vindskjermen får god beskyttelse siden bakkanten på skjermen er trukket så langt akterover. Testbåten hadde en vindskjermramme i rustfritt stål, men i serieproduksjon vil denne bli erstattet av en aluminiumramme som følger glasset på samme måte som på de større modellene i serien.


Kompakt
Med sine 5,85 x 2,16 meter er Silver BRz Puma ingen stor båt, men den er likevel imponerende romslig med plass til en liten familie med barn på dagstur. Det er enkelt å bevege seg fra for til akter, og ombordstigningen er trygg takket være store stepflater.
Båten er som en liten veps å kjøre. Den går stille og fint i sjøen, også i typisk kort fjordsjø, og føles som en større båt enn hva den er. Førerplassen er enkel og funksjonell med en 9-tommers kartplotter som standard. Det finnes også plass til en 12-tommers plotter dersom man velger det som ekstrautstyr. Av øvrig standardutstyr leveres Silver Puma BRz med puter, kalesje og vindusviskere.
Med en 100-hester på akterspeilet målte vi toppfarten til 34 knop med to voksne personer ombord, mens marsjfarten ligger i underkant av 30 knop. Største anbefalte motoreffekt er 115 hk, noe som kan være et godt valg dersom man ofte er flere ombord og belaster båten vektmessig.
Båten er vakuumstøpt, noe som gir sterke og relativt lette skrog. De første Puma BRz leveres denne våren. I Norge selges Silver-båtene fra 2020-sesongen med Suzuki-motorer på akterspeilet.
