Suksess-motoren som forsvant

Per monterte E-Tec på «dommedagen»

Samme dag som kanadiske storprodusenten BRP helt overraskende kunngjorde dommedag for Evinrude E-Tec, hang Pers Boston Whaler i stroppene for sjøsetting på Ørsnes i Tønsberg. Båten var nettopp blitt utstyrt med to G2 300-hestere. Hadde han kjøpt katta i sekken?

Publisert Sist oppdatert

– Timingen kunne jo ikke vært verre, tenkte Per Jacobsen. Hans båt var før remotorisering utstyrt med 2 x 225 Mercury Optimax. Han hadde ingenting å utsette på Optimaxene, men med stor sans for den siste generasjon Evinrude ville han heller ha et par sånne på hekken, selv om amerikanske Boston Whaler standard er utstyrt med Mercury.

– Hadde vel ikke gått til det drastiske skritt om jeg et par uker før hadde visst at motorene skulle utgå, sier han. Hans vurdering var helt markedsmessig, redd for fallende attraktivitet for en motor som var utgått.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER