Test: Silver Tiger DCz versus Silver Tiger BRz

TO VERSJONER: Silver Tiger har to modeller basert på samme skrog, en daycruiser og en bowrider.
OVERNATTING: Daycruiser-versjonens lugar har god overnattingsplass til to personer.
KJØLING: En kjøleskuff er tilgjengelig ekstrautstyr i begge versjonene.
IDENTISK: Fra vindskjermen og akterover er begge modellene identiske. Dette er DC-versjonen, med trapp opp til fordekk på luken ned til lugaren.
EKSTRA: Motorbrønnen er kompakt med brede trinn. Med en vannskibøyle (ekstrautstyr) er det trygt og enkelt å bevege seg ombord og i land.
BAUGLYS: Begge Tiger-modellene kan leveres med innfelt bauglyskaster som ekstrautstyr.
MAKS MOTOR: 150 hk er største motorstørrelse, og også den som anbefales på Silver Tiger.
KOMFORTABEL: Begge båtene har en komfortabel planløsning og er meget forseggjort i alle detaljer
RYDDIG: Førerplassen er veldisponert og komfortabel.
SKILLER SEG UT: Bowrider-avdelingen er meget komfortabel og har store stuverom i benkene
PRAKTISK: Rom med plass til fendere på hver side av motorbrønnen.
STUVEROM: I passasjerkonsollen på babord side er det et romslig og sprutbeskyttet stuverom.
BRA KVALITET: Skikkelig gassløftere og låsebeslag er blant de påkostede detaljene i Silver Tiger

Bowrider eller daycruiser?

Vi har kjørt Silver Tiger DCz og Silver Tiger BRz mot hverandre. Samme størrelse, samme skrog, samme motorer, men med ulik dekkslayout. Hva er fordelen med å velge bowrider fremfor daycruiser, eller tvert om?

Publisert Sist oppdatert

Finske Silver har gjennom mange år vært kjent for sine aluminiumbåter med glassfiberdekk, en løsning de lenge var alene om. I dag er det en vanlig løsning som benyttes av de fleste volumprodusenter som tilbyr båter med aluminiumskrog i tillegg til glassfiber-modeller. I forbindelse med en større omstrukturering i Yamarin, der den finske storprodusenten ble en del av Buster som igjen er eid av Yamaha-konsernet, kjøpte Silver prestisjeprosjektet Yamarin 81 DC samt en delvis ferdig lillesøster. Yamarin 81 DC ble så flaggskipet i Silvers nye Z-serie under navnet Raptor. Lillesøsteren ble ferdigutviklet av Silver og fikk navnet Silver Tiger med daycruiser og bowrider layout. I tillegg er ytterligere en modell under utvikling, nemlig Silver Viper DCz. Felles for den nye Z-serien til Silver er at de alle er basert på det svenske Petestep-skroget med et ukonvensjonelt bunndesign, som av flere årsaker ikke ble den revolusjon i markedet som gründerne bak hadde håpet på. Yamarin skrinla sin Petestep-satsning og satser i stedet på konvensjonelle V-bunnskrog når de nå fornyer hele sin modellfamilie. Hva skal til for at Silver skal lykkes med Petestep, og er dette skroget et argument i seg selv for å velge en båt fra Silvers Z-serie fremfor tilsvarende modeller med konvensjonelt skrog?

Sjøegenskaper

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER