Test: Silver Tiger DCz versus Silver Tiger BRz
Bowrider eller daycruiser?
Vi har kjørt Silver Tiger DCz og Silver Tiger BRz mot hverandre. Samme størrelse, samme skrog, samme motorer, men med ulik dekkslayout. Hva er fordelen med å velge bowrider fremfor daycruiser, eller tvert om?
Finske Silver har gjennom mange år vært kjent for sine aluminiumbåter med glassfiberdekk, en løsning de lenge var alene om. I dag er det en vanlig løsning som benyttes av de fleste volumprodusenter som tilbyr båter med aluminiumskrog i tillegg til glassfiber-modeller. I forbindelse med en større omstrukturering i Yamarin, der den finske storprodusenten ble en del av Buster som igjen er eid av Yamaha-konsernet, kjøpte Silver prestisjeprosjektet Yamarin 81 DC samt en delvis ferdig lillesøster. Yamarin 81 DC ble så flaggskipet i Silvers nye Z-serie under navnet Raptor. Lillesøsteren ble ferdigutviklet av Silver og fikk navnet Silver Tiger med daycruiser og bowrider layout. I tillegg er ytterligere en modell under utvikling, nemlig Silver Viper DCz. Felles for den nye Z-serien til Silver er at de alle er basert på det svenske Petestep-skroget med et ukonvensjonelt bunndesign, som av flere årsaker ikke ble den revolusjon i markedet som gründerne bak hadde håpet på. Yamarin skrinla sin Petestep-satsning og satser i stedet på konvensjonelle V-bunnskrog når de nå fornyer hele sin modellfamilie. Hva skal til for at Silver skal lykkes med Petestep, og er dette skroget et argument i seg selv for å velge en båt fra Silvers Z-serie fremfor tilsvarende modeller med konvensjonelt skrog?
Sjøegenskaper
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER