
Førsteinntrykk: Hydrolift X-22
Frir til et bredere publikum
Med X-22 sikter Hydrolift seg inn mot en større målgruppe, nemlig landstedeiere og dagsturfolk. Den folkelige versjonen av Hydrolift er en rendyrket skjærgårdsjeep med mange gode tanker pakket inn i produsentens særegne designprofil.
Hydrolift-navnet forbindes gjerne med ekstremt sportslige og kostbare båter. Med sin nye X-serie søker den Fredrikstad-baserte produsenten bredere, og i tillegg til den nye 22-foteren inngår det flere modeller fra 20 til 30 fot i det nye X-programmet til Bård Eker. Vi har prøvekjørt den nye skjærgårdsjeepen X-22 og konstaterer at Hydrolift-genene også lever i den mest moderate Hydroliften vi har kjørt.
FAKTA: | HYDROLIFT X-22 |
CE-kategori: | C |
Produksjonsland: | Norge |
Lengde i meter: | 6,68 |
Bredde i meter: | 2,30 |
Vekt tørr båt i kg: | 1.200 |
Drivstoff i liter: | 270 |
Ferskvann i liter: | - |
Septik i liter: | - |
Antall køyeplasser: | - |
Max antall personer: | 6 |
Motoreffekt fra-til i hk: | 150 |
Motor testbåt: | Mercury Verado 150 |
Toppfart i test i knop: | 41 |
Pris fra i kroner: | 539.000,- |
Pris testbåt i kroner: | 600.600,- |
Opplysninger: | www.hydrolift.com |

Essensen er design
I bunn og grunn er Hydrolift X-22 en skjærgårdsjeep som har et formspråk som skiller seg litt ut fra mengden. Den har et steppet skrog og 150-hester som eneste tilgjengelig motoralternativ. Siden det er en Hydrolift så koster dette noen titusen mer enn en tilsvarende modell fra en av de store volumprodusentene. Men om man ser bort fra det estetiske designet og formutviklingen, som det utvilsomt er lagt mye arbeid i, har båten noen løsninger som er godt tenkt og utført.
Konseptet kretser rundt en standard senterkonsollbåt, som utvilsomt er en av de mest praktiske bruks- og landstedbåter man kan tenke seg. Ulempen er at dette konseptet gir relativt få komfortable sitteplasser, og kun to personer sitter beskyttet bak vindskjermen. Slik er det også i X-22. Det som skiller båten fra det store antall senterkonsollbåter, som forøvrig har fått sin renessanse, er særlig arrangementet rundt aktersofaen og solsengløsningen forut.


Smarte detaljer
Litt ekstra betaler man nok for kjørestoler, kryssholt, vannskistang, sidesete, havnetrekk og vendbar sofarygg i såkalt X-series design. En gang i tiden forsøkte også Askeladden seg på unike komponenter under navnet Q, uten at det nødvendigvis forløste de store gevinstene for produsent eller båtbruker. Rent bortsett fra slike fremstøt for å skille X-serien ut fra den grå massen, har X-22 utvilsomt visse detaljer som vi aldri har sett før. Båten er en gjennomgående funksjonell skjærgårdsjeep som er lett å bevege seg rundt i, har godt utnyttede stuverom og et førsteklasses sklisikkert dørkbelegg.
Vi entrer båten via badeplattformen. Motorbrønnen har flush dørk som gir enkel og trygg adkomst fra side til side. I plattformen er det en bra redningsstige som er lett å få ut selv når man ligger i sjøen. Sofaryggen kan legges ned forover slik at flere kan sitte med ansiktet vendt akterover. Ryggen kunne like gjerne vært hengslet slik at den ga like god ryggstøtte begge veier. På babord side er det et meget brukervennlig trinn i aluminium som fungerer som en forlengelse av akterbenken, eller som gir en forenklet adkomst til uteplassen eller i land. Under den L-formede akterbenken er det store stuverom med tilgang til ryddige og solide installasjoner. Fører- og passasjerstol kan vendes, og sittegruppen suppleres med et lite søylebord.


Utradisjonelt fordekk
Fører- og passasjermiljøet ved konsollen er gjennomtenkt og komfortabelt. Stuveplass til småsaker, et tørt rom med 12 volt USB-uttak og godt polstret oppbevaringsplass er fint integrert i miljøet. Sprayhooden, som er tilleggsutstyr, vippes elegant forover og legges inn i det store stuverommet i forkant av konsollen. Operasjonen tar kun noen sekunder. Løsningen på fordekket skiller båten fra de fleste konkurrentene. En typisk løsning i en båt som X-22 ville vært en U-benk med stuverom. Her har Hydrolift i stedet valgt å lage en midtstilt benk med solseng, som ved hjelp av ekstra puter kan utvides til hele fordekket. Denne løsningen gir ingen komfortable sitteplasser her forut under fart, men derimot en elegant solseng og fremfor alt lett adkomst ombord og i land via brede trinn på hver side av solsengen. Stuverommet i denne seksjonen er dessuten helt enormt, med god plass til ifyllingsputene til solsengen, vannski og hva man måtte ønske. I forkant av solsengen er det en hendig liten dreggkasse med plass til tauverk under et lokk med gassløfter.
Step-skrog
Tradisjonelt er Hydrolift forbundet med fartsbåter av det mer ekstreme slaget. I «budsjettversjonen» X-22 har produsenten dempet dette aspektet, og lagt ekstra innsats i å utvikle et funksjonelt produkt. Derfor tilbys båten utelukkende med Mercury F150, noe som gir en toppfart på drøye 40 knop. I likhet med alle andre Hydrolift-modeller, har X-22 to step i skroget og en 24 graders V-bunn. Stepet gjør at båten har en helt marginal planingsterskel, men den er heller ikke særlig trimvillig. Sistnevnte kan sees på både som en fordel og en ulempe. Ulempen er at båten går med relativt mye våt flate, fordelen er at man i liten grad behøver å tenke på motortrimmen. Til tross for meget skarp bunnvinkel, har båten god sideveis stabilitet også når den ligger stille. Båten går mykt og kontrollert i sjøen, men på grunn av en urolig vannstrøm fra stepene, kaviterer propellen tidligere i svingkurven enn det en tradisjonell V-bunnsbåt vil gjøre, særlig når man svinger mot propellens rotasjonsretning.