Førsteinntrykk: Targa 30.1

DOBBELT: Passasjersetet har hengslet rygg slik at man kan sitte fire til fem personer ved klaffebordet.
DOBBELT: Passasjersetet har hengslet rygg slik at man kan sitte fire til fem personer ved klaffebordet.
ROMSLIG: Det er god plass på jagerbroen, som har en gjennomprøvd løsning. Derimot er 30.1 den første av Targa-modellene med stuvrom med hengslet lokk foran konsollen.
ROMSLIG: Det er god plass på jagerbroen, som har en gjennomprøvd løsning. Derimot er 30.1 den første av Targa-modellene med stuvrom med hengslet lokk foran konsollen.
GOD PLASS: Med en singel Volvo Penta D6-400, som er det perfekte motorvalget i denne båten, får man et svært servicevennlig motorrom på kjøpet.
GOD PLASS: Med en singel Volvo Penta D6-400, som er det perfekte motorvalget i denne båten, får man et svært servicevennlig motorrom på kjøpet.
LITT MER: Den nye Targa 30.1 byr på en del mer komfort i salongen enn Targa 27.1 - blant annet fri ferdsel gjennom båten.
LITT MER: Den nye Targa 30.1 byr på en del mer komfort i salongen enn Targa 27.1 - blant annet fri ferdsel gjennom båten.
MER KOMFORT: Lugaren akter består av en generøs dobbeltkøye på babord side, og en enkel på styrbord.
MER KOMFORT: Lugaren akter består av en generøs dobbeltkøye på babord side, og en enkel på styrbord.
BAD AKTER: En av de store forskjellene fra 27.1 er at Targa 30.1 har et romslig, separat toalettrom akter.
BAD AKTER: En av de store forskjellene fra 27.1 er at Targa 30.1 har et romslig, separat toalettrom akter.
ET STORT LØFT: En romslig lugar også forut, med god dobbeltkøye, bidrar til å gjøre Targa 30.1 til en langturbåt i større grad enn 27.1.
ET STORT LØFT: En romslig lugar også forut, med god dobbeltkøye, bidrar til å gjøre Targa 30.1 til en langturbåt i større grad enn 27.1.

Først blant likemenn

Rykende ferske Targa 30.1 ble lansert i juni. Vi har testkjørt båten 100 nautiske mil, og konstaterer at Targa befester sin plass i eliteklassen med den kompakte versjonen av Targa 32.

Publisert Sist oppdatert

Når man rendyrker et konsept gjennom mer enn 30 år, og hele tiden forsøker å forbedre funksjonalitet og sjøegenskaper, er det kanskje ingen stor prestasjon å lykkes. Targa 30.1 har vært under utvikling i flere år, og det borger for at lite er overlatt til tilfeldighetene når den først lanseres. Også i perioden 1997 til 2011 hadde Botnia Marin en Targa 30 i to versjoner tilgjengelig i modellprogrammet, men den nye båten har bare modellbetegnelsen til felles med sin pensjonerte slektning. Med Targa 30.1 har finske Botnia Marin åpnet opp modellprogrammet: Targa 27.1 får en storesøster, og Targa 32 får en lillesøster. Det nye familiemedlemmet er en ytterst gjennomarbeidet og velfungerende krysning mellom sine to nærmeste søsken.

FAKTA: TARGA 30.1
CE-kategori:B
Produksjonsland:Finland
Lengde i meter:10,08
Bredde i meter:3,25
Vekt tørr båt i kg:5.200
Drivstoff i liter:600
Ferskvann i liter:120
Septik i liter:80
Antall køyeplasser:5
Max antall personer:10
Motoreffekt fra-til i hk:330 hk til 2x300 hk
Motor testbåt:Volvo Penta D6-400
Toppfart i test i knop:36
Pris fra i kroner:2.499.000,-
Pris testbåt i kroner:3.100.000,-
Opplysninger:www.trn.no

TARGAS STYRKE: Botnia Marin holder på gjennomprøvde løsninger, også i Targa 30.1. Førerplassen og byssa er integrert i forkant av styrhuset.
TARGAS STYRKE: Botnia Marin holder på gjennomprøvde løsninger, også i Targa 30.1. Førerplassen og byssa er integrert i forkant av styrhuset.

Et herlig skrog

Vi kjørte Targa 30.1 fra Helsingfors til Nagu i Skjærgårdshavet vest for Åbo i juni. Turen går gjennom skjærgård, men også over lengre åpne strekk. En ganske anselig distanse gikk vi med 10-12 sekundmeter motvind, med typisk, krapp motsjø på mellom en halv og én meter. Da viste den nye modellen ett av sine adelsmerker: Skroget går lekende lett og mykt, og ekstremt tørt takket være vellykkede sprutlister i forskipet. Det skumfylte skroget er kompakt og svært støysvakt, noe som gir en meget betryggende kvalitetsopplevelse. I likhet med øvrige Targa-modeller, har også T30.1 dieseltanken (på hele 600 liter) plassert i senter under styrhusdørken. Sammen med motoren gir det et lavt tyngdepunkt og vekten blir konsentrert om senterlinjen. Igjen resulterer det i en fantastisk balanse i båten, som har en nesten umerkelig planingsterskel. Nye 30.1 har en perfekt balanse mellom bæring i for- og akterskip som gjør at man kan gi maks rorutslag ved toppfart uten at båten løfter hekken, men følger svingkurven presist uten å ville hugge. Vår testbåt hadde det største, single motoralternativet, nemlig en Volvo Penta D6-400 som gir en toppfart på rundt 36 knop. Denne motorpakken er etter vårt skjønn perfekt i denne båten, med et drivstofforbruk som bare ligger noen få prosent over Targa 27.1 med D6-370.

Bedre bokomfort

I følge Botnia Marin, som produserer Targa, er sannsynligvis undertegnede den som har bodd lengst i en Targa 27.1 av samtlige kunder. Dermed er det med et visst erfaringsgrunnlag vi kan konstatere at bokomfort er vektlagt i større grad i Targa 30.1 enn i Targa 27.1, hvilket også er hensikten. Den større modellen har fremfor alt en ekstra lugar forut, med god overnattingskomfort for to personer. Akter er det en generøs dobbeltkøye på babord side, og en enkelt køye om styrbord. Og i likhet med Targa 32 har 30.1 et separat, velutstyrt og romslig toalettrom med full ståhøyde på babord side akter. Salongen i styrhuset er tilgjengelig i to standardversjoner. Vi kjørte den såkalte H-løsningen, med sofa mot akterveggen, klaffebordet montert i skottet på babord side og et dobbelt passasjersete med hengslet rygg. Alternativt kan man få en U-salong med bordet montert på den erketypiske stålsøylen slik at det kan skyves opp under taket. Uansett har man lett adkomst fra for til akter, noe som gjør Targa 30.1 til langt mer av en turbåt enn Targa 27.1.

DNA og kvalitet

Targa er ytterst tro mot sitt konsept. Det er grundig testet gjennom mange år, og løsningene kjenner man igjen fra modell til modell – fra den minste på 23 til den største på 44 fot. Med Targa 30.1 har produsenten tatt et skritt i retning av mer bokomfort, samtidig som DNA’et er fullt intakt. Bestrebelsene etter å lage et kvalitetsprodukt er åpenbare, og innfridd over all forventning. Targa har lykkes med å lage en kompakt, komfortabel og svært gjennomtenkt sjøens «SUV». I denne kategorien båter er det få, om noen, som lykkes bedre.