Bruktbåt-test: Stormway F29

VELHOLDT: Motoren og motorrommet er velholdt og i god stand. Mercruiseren har 290 timer på telleren.
I KONSOLLEN er et det stort stuverom med toalett.
OVERNATTING: Under fordekket har båten en liten lugar med overnattingsmulighet for to personer.
LUN PLASS: Fører og fire passasjerer sitt godt beskyttet bak vindskjermen.
SPORTSBÅT: Stormway F29 har et tidløst og aggressivt design, samtidig som den egner seg godt som bruksbåt.

Finurlig og funksjonell

Det finnes flere varianter av Stormway F29 på markedet. Flere aktører i produksjon. Men grunnkonseptet, signert Egil Ranvig, er en særegen og spenstig sportsbåt med et herlig skrog.

Publisert Sist oppdatert

Stormway F29 er en sjelden skapning i båtverdenen. Det ligger mye kreativitet bak konseptet, som ble lansert i 1996 som Hydrolift F28. Den gang var båten lett gjenkjennelig med negativ vindskjerm, noe som ga større romfølelse på uteplassen og bedre vindbeskyttelse også når man sto og kjørte. Senere ble båten modernisert av andre produsenter, blant annet ny vindskjerm, som på vår testbåt fra 2008. Stormway F29 har levd et omflakkende liv. Båten er utviklet av velkjente Egil Ranvig, en av gründerne bak Hydrolift. Etter at Ranvig solgte Hydrolift, gikk selskapet konkurs. Ranvig overtok da de fleste formene i 2002 og bygde opp det nye varemerket Stormway frem til 2003. En av de gamle Hydrolift-båtene som gjenoppsto under Stormway-navnet var F29. Ranvig solgte firma og rettigheter i 2003. Deretter har formene skiftet eier flere ganger. Det er verdt å merke seg at de ulike generasjonene kan skille seg fra hverandre med tanke på byggemetoder, vekt, tyngdepunkt og designløsninger.

I følge Egil Ranvig gjorde båten 41 knop med en 200 hk diesel, 48 knop med en 270 hk diesel, og ca 48 knop med en 300 hk bensin. Om man skal kjøpe en brukt Stormway F29 kan disse tallene være verdt å merke seg siden båtene i utgangspunktet er designet med tanke på lav vekt og mye bæring akter for å få båten til å gå så høyt som mulig. Om båten går vesentlig saktere enn tallene ovenfor, vil det ifølge Ranvig indikere at tyngdepunktet ligger for langt frem grunnet tungt skrog og at skroget mister en del av de egenskapene som ble lagt inn i det opprinnelige designet. Om man dessuten trimmer drevet uten særlig respons, er det en indikasjon på at vekt og tyngdepunkt i den aktuelle båten ikke er optimal.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER