Test: Brukt Targa 25

Tidløs prisvinner

Om man søker på www.finn.no og finner en gammel Targa 25, så ligger den høyest i pris av samtlige båter i sin årgang. Men god margin. Det tidløse konseptet har sin menighet og båtene holder seg svært bra, både pris- og kvalitetsmessig.

Publisert Sist oppdatert

Targa 25 er selve ur-Targaen. Den ble lansert i 1979, og kjøpt av Botnia Marin i 1984 som lot båten gjennomgå en massiv produktutvikling. I årene som har fulgt frem til i dag, har konseptet vist seg svært levedyktig, med modeller som spenner fra 23 til 44 fot. Vi kom over en av de første Targa 25 som ble bygd av Botnia Marin. Den har det korte styrhuset som senere ble forlenget, og den har også det opprinnelige skroget som var et modifisert akselskrog med en liten kjøl – en genetisk reminisens på linje med vårt eget haleben: Til større bry enn glede. Ni år etter at Botnia Marin igangsatte produksjonen av Targa 25, fikk båten et nytt skrog som endret sjøegenskapene radikalt til det bedre. Det interessante med selv disse gamle Targa’ene, er imidlertid annenhåndsverdien og kvaliteten. Vi kjenner flere eksempler på Targa 25, i likhet med båten i denne testen, som har overlevd flere motorbytter. Ny motor synes imidlertid å ha liten innvirkning på prisen. En Targa 25 med orginalmotor som har gått 3000 timer ligger fortsatt på i underkant av 500.000 kroner, noe en med ny Volvo Penta D4-260 også gjør.

HVA FÅR DU FOR PENGENE

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER