
TEST: SEALINE S330
Tyskerne tar tak
Engelske Sealine introduserte i mange år nye modeller i høyt tempo. Alltid med en finesse ingen hadde – og ofte i forkant designmessig. På godt og vondt. Nå er den første båten utviklet av Hanse-gruppen sjøsatt. Sealine er blitt tysk – med Sealine-genene i behold.
Hanse-konsernet, som også eier Fjord, har fått sving på to motorbåtlinjer i tillegg til en omfattende seilbåtproduksjon. Fabrikken i Greifswald i Nord-Tyskland har en produksjonskapasitet på hele 1.500 båter i året. Det vil si en ny båt for hver 3,5 time når fabrikken går for fullt. Av de rundt 600 båtene som går ut av lokalene i dag, har rundt 40 båter Fjord-emblemet på siden. Etter at Sealine gikk konkurs, overtok Hanse noen få modeller og er nå i ferd med å utvikle nye modeller under det nyervervede merkenavnet. Den første båten som fullt og helt er et Hanse-produkt, er Sealine S330 som ble lansert i september, og som nå er satt i produksjon. Foruten at den er rimelig priset sammenlignet med konkurrentene, har båten løsninger som gjør den attraktiv også for et norsk publikum.
Her snakker vi nemlig om en båt, som med noen unntak, retter seg direkte inn i konkurranse med Marex 350 CC og Grandezza 33 OC. En meget sosial uteplass, enkel og elegant kalesjeløsning, og stor bysse også på uteplassen, er noe vi nordmenn verd-setter. I tillegg har båten to separate lugarer, og kan leveres med singel motorinstallasjon på 330 eller 400 hk.
TESTFAKTA: Sealine S330
SPESIFIKASJONER | |
Største lengde | 10,31 |
Skroglengde | 10,31 |
Største bredde | 3,50 |
Vekt tørr båt | 6.700 |
Vekt fullastet båt | 7.700 |
Kapasiteter i liter | |
-ferskvann | 220 |
-drivstoff | 570 |
-septik | 85 |
MOTOR OG FREMDRIFT | |
Motorfabrikat | Volvo Penta |
Modellbetegnelse | D3-220 |
Årsmodell | 2014 |
Drivstofftype | Diesel |
Ytelse ahk | 2x220 |
Antall sylindere | 5 |
Max turtall ihht produsent | 4.000 |
Max turtall i test | 3.950 |
Motoralternativer | |
-alternativ 1 | 2xVolvo Penta D3-170 |
-alternativ 2 | Volvo Penta D6-330 |
-alternativ 3 | D6-400 |
Type fremdrift | DPS-drev |
Propeller | IH4 |
-materiale | Nibral |
-stigning i tommer | - |
-antall blad | 3+4 |
ELEKTRISK ANLEGG | |
Batteribank | |
-forbruk | 2x165 |
-start | 2x95 |
-ekstra | - |
Ladespenning forbruk i volt | 13,9 |
Ladespenning start i volt | 13,9 |
Merknad: Anbefalt ladespenning er 14,4 volt | |
MÅL I CM | |
Dollbord, bredde | 21 |
Uteplass akter | - |
Badeplattform | 76x320 |
Ståhøyde | |
-under kalesje | 193 |
-i salong | 195 |
-i byssa | 187 |
-ved førerplass | 188 |
-hovedlugar | 187 |
-stikklugar | 187 |
-på toalett | 184 |
Køyemål | |
-hovedlugar | 197x210 |
-stikkøye | 150x210 |
FRA CE-SKILTET | |
Desigkategori | B |
Max antall personer | 8 |
Max antall pers og last i kg | 1.000 |
Max motorstyrke | 2x220 hk |
PRIS OG OPPLYSNINGER | |
Pris fra (inkl avg) | 1.549.000,- |
Pris testet båt (inkl avg) | 1.749.000,- |
Konstruktør | Bill Dixson |
Produsent | Hanse Group |
Produksjonsland | Tyskland |
Ytterligere opplysninger | www.sealine.no |

Sjøegenskaper
S330 har et planende skrog tilrettelagt for dobbel og singelinstallasjon. Vi testkjørte båten med doble Volvo Penta D3-220, men de mest aktuelle alternativene for Norge vil være single D6-330 eller D6-400. Med denne modellen har produsenten gått i motsatt retning av konkurrentene, og ikke falt for fristelsen å lage et ekstremt volum i forskipet. Et relativt sett slankt forskip gjør at båten er tørr, og at den slår langt mindre enn tilsvarende båter vi har kjørt. Testbåten var imidlertid litt tung i hekken, og hadde en markant planingsterskel og gikk dessuten forholdsvis høyt med forskipet. En fem cm høyere førerstol ville ha gjort susen.
For øvrig har båten et balansert skrog som ikke krever mye bruk av trimplan, og som byr på utmerket komfort selv i den halvmeterhøye sjøen vi fikk testet den i åpen sjø utenfor øya Rügen.
Uteplassen
Det er uteplassen som bidrar til å gjøre Sealine S330 norgesaktuell. For det første er den meget romslig, med en generøs L-sofa med god stuveplass i benkene. Bordet kan senkes ned og den aktre ryggen kan felles bakover slik at man får en mektig solseng. Forenom salongen, er det et dobbelt passasjersete, men her har man måttet kompromisse på grunn av stikklugaren på samme side. Resultatet er at fothvileren blir så høy at man får følelsen av å ha beina oppunder haka. Forenom passasjerplassen er det to praktiske stuverom under lexanlokk.
På styrbord side aktenfor førerplassen, er det en bysse med vask og grill, samt en 80 liters kjøleskuff og skapplass for øvrig. Hele benken skal heves 8 cm på første produksjonsmodell, noe som vil gi den nødvendige arbeidshøyde. Kombinasjonen av den romslige sittegruppen og byssa, samtidig som det er lett å bevege seg på uteplassen, gjør dette til en svært sosial løsning. Taket har to skyveluker i kalesjeduk som gjør det mulig å åpne opp hele det sosiale området. I targabøylen er det god belysning i form av en rekke LED-downlights.
Brede dollbord gjør det lett å bevege seg frem på fordekk. Vi savnet imdlertid noen flere håndrekker om bord, også langs vindskjermen. Siderekka er trukket så langt akterover at det er besværlig å ta seg i land på en høy brygge når man ligger longside. Ved en flytebrygge er det imidlertid enkelt å gå i land fra badeplattformen. Båten er forsynt med seks solide kryssholt.
Salong
Det er når man kommer under dekk at båten skiller seg fra sine nordiske konkurrenter. Her nede er det nemlig en salong med L-sofa på babord side og bysse på styrbord side mellom toalettet og hovedlugaren. Nedover i Europa er dette en foretrukken løsning, men i Norden vil vi være ute det meste av tiden. Likevel er dette en riktig trivelig avdeling i båten, ikke minst takket være de store vindusfeltene i skroget. Her er fast plass til TV og stereoanlegg. Oppunder dekk er det montert skap, og det er god avsettingsplass også innenfor sofaryggen. Produsenten har lagt omtanke i belysningen, som justeres via et touch-panel. I tillegg til et rikelig antall downlights og to leselamper, er det LED-slanger i taket som gir en indirekte belysning. Alt kan dempes.

Førerposisjon
Konsollen er enkel og funksjonell, med god plass til all tenkelig instrumentering, men kun mindre plotterdisplayer og ikke en singel 12’’ eller større, som mange foretrekker. Instrumentene er organisert i to konsoll-rekker, med god oversikt og brukervennlighet. Et belyst kompass er montert i siktlinjen på toppen. Organiseringen av instrumenter og funksjoner fungerer veldig bra. Ankepunktet mot førerplassen er selve stolen, som ikke kan justeres, og som dessuten har en litt for rett ryggvinkel. Sittekomforten er ikke førsteklasses. Kraftig GRP-ramme på vindskjermen og dominerende A-stolpe er et designmessig grep som mange har falt for – med den ulempen at sikten i visse vinkler hemmes noe.
En ekstra fothviler som kan felles ned, gjør det mulig å stå og kjøre. Under førerstolen er det et stort skap med rikelig stuveplass.
Hovedlugar
Den separate hovedlugaren byr på en stor og god køye med fortreffelig kvalitet på madrassene. Her er et dobbelt skap på babord side, hvorav halvdelen er hengeksap. Det er også avsettingsplass langs skrogsidene, og under køyebunnen er det et meget stort stuverom. Også her er det vinduer i skroget samt glassfelt i dekket i tillegg til en dekksluke som kan åpnes. Belysningen for øvrig består av fire downlights og to gode leselamper. Om ønskelig kan en ekstra madrass-seksjon fylles i akterkant av køya for en ekstra romslig køye. Da okkuperes imidlertid det sparsomme området med ståhøyde rett innenfor døra fullstendig.

Stikklugar
Med adkomst via en dør i salongen på babord side, kommer man inn i en romslig senterlugar med dobbelkøye. Her er god plass for omkledning, og rett innenfor døra er det et stor og flott dobbelt skap med hengemulighet og hyller. Køya er 150 cm bred, og byr på de samme komfortable madrassene. Her slippes naturlig lys inn via store skrogvinduer, og ventilasjonen er ivaretatt med et koøye inn mot uteplassen som kan åpnes. Belysningen består av en downlight og to leselamper. Via to store luker i beinenden av køya, har man adkomst til et teknisk rom hvor alle pumper, skroggjennomføringer, dieselvarmer, septiktank m.v. er samlet. Serviceadkomsten må betegnes som god. Den andre luka leder inn til installasjonene i trappen ned til salongen, hvor alt av hovedstrømbrytere og sikringer er lokalisert.

Byssa
På styrbord side nede under dekk, i tilknytning til salongen, er det en bysse. Selve benken har ikke mye avsettingsplass, men her er en stor vask og bysse med to bluss. I benken har man satt inn samme 80 liters kjøleskuff som på uteplassen. En praktisk løsning som gir langt bedre oversikt enn et kjøleskap. Det er rikelig med stuveplass både i benken og i skap oppunder dekk. I tillegg kan tallerkener og annet dekketøy settes i et nedsenket område mellom byssebenken og skroget. I byssa, som på samtlige lugarer om bord, er det montert 220 volt uttak. Men vi savnet flere 12 volt uttak, blant annet på lugarene.
Toalettrom
Et fullverdig og tiltalende toalettrom har fått sin plass på styrbord side, aktenfor byssa. Her er det god plass rundt toalettet, og servantmodulen er helstøpt i plast med en laminatplate rundt. Det er generøse og bra armaturer både i byssa og på toalettet. På skottet mot byssa er det et halvfigurspeil, men vi savnet en rekke beslag, som toalettrullholder og knagger. Men vi ble lovet at det skal være på plass i første produksjonsbåt. I glassfeltet i skroget er det montert et koøye som kan åpnes for ventilasjon. Toalettrommet er fullt utstyrt for kroppsvask med skikkelig dusjarmatur, og dørken er heldekket av et trallverk som kan fjernes for rengjøring.

Motorrom
Selv med en dobbeltinstallsjon, er motorrommet i Sealine S330 riktig romslig. Med en singel D6-400 vil det være overveldene plass her nede. Hele motorrommet frilegges når motoromsluken heves elektrisk, og en batterikasse fungerer som trinn når man skal ned. Alle elektriske hovedkoblinger sitter under en gjennomsiktig lexanplate i forkant av motorrommet. Installasjonene er prydelig utført og godt dimensjonert. På styrbord side sitter drivstoffiltere med vannalarm lett tilgjengelig og bak disse står servicebatteriene godt festet og med rimelig god adkomst. Lengst akter i motorommet står varmtvannsbederen. Med doble motorer er den vanskelig å nå, men med enkeltinstallsjon vil også dette være førsteklasses.
Gjennomgående er nivået på installasjoner og teknisk byggekvalitet utmerket. Mulighet for drenering av dieseltanken, som er montert tverrskips i forkant av motorrommet, kunne vi imidlertid ikke finne.
Turtall (omdr./min) | Fart (i knop) | Støy (i dBA) |
3.950 | 31 | 82 |
3.650 | 27 | 81 |
3.350 | 22 | 80 |
3.050 | 17 | 79 |
2.750 | 14 | 79 |
2.450 | 10 | 78 |
2.150 | 9 | 77 |
1.850 | 8 | 75 |
1.550 | 7 | 72 |
TESTBETINGELSER | ||
Temperatur | ||
-Luft | 13 | |
-Sjø | 10,5 | |
Vindstyrke: | 10 m/sek | |
Tankinnhold ved test | ||
-Diesel | 570 liter | |
-Ferskvann | 0 | |
-Septik | 0 | |
Antall pers ombord | 5 |