Prøvekjørt: Grand Sturdy 500 AC Variotop

STORBÅT: 50-foteren er den største båten i dagens Linssen-program. 30 tonn med komfort og en prislapp som matcher. Foto: Linssen
STORBÅT: 50-foteren er den største båten i dagens Linssen-program. 30 tonn med komfort og en prislapp som matcher. Foto: Linssen
SALONG: To av de tre sittegruppene i salongen, som har direkte kontakt med styreposisjonen i akterkant.
SALONG: To av de tre sittegruppene i salongen, som har direkte kontakt med styreposisjonen i akterkant.
MOTORROM: Denne modellen har dobbelinstallasjon som eneste alternativ. Men med «kun» 300 hestekrefter totalt blir ikke dieselutgiftene uoverkommelige.
MOTORROM: Denne modellen har dobbelinstallasjon som eneste alternativ. Men med «kun» 300 hestekrefter totalt blir ikke dieselutgiftene uoverkommelige.
PÅ «BROEN»: Motordrevet tak over styreposisjonen og elektrisk hevet sittebenk kan ikke skjule at styreposisjonen er og blir en kompromissløsning.
PÅ «BROEN»: Motordrevet tak over styreposisjonen og elektrisk hevet sittebenk kan ikke skjule at styreposisjonen er og blir en kompromissløsning.
FORLUGAR: Linssen 50.0 har tre fulle dobbeltlugarer, der akterlugaren er størst. Men forlugaren er heller ikke utpreget trang.
FORLUGAR: Linssen 50.0 har tre fulle dobbeltlugarer, der akterlugaren er størst. Men forlugaren er heller ikke utpreget trang.
KORRIDOR: I begge ender av salongen er det skipsaktige korridorer til lugarer og toaletter.
KORRIDOR: I begge ender av salongen er det skipsaktige korridorer til lugarer og toaletter.
FIN HYGGEPLASS: Akterdekket ligger høyt og rullingen vil være merkbar i litt ruskevær. Men utover dette er det ikke mye å utsette på løsningen.
FIN HYGGEPLASS: Akterdekket ligger høyt og rullingen vil være merkbar i litt ruskevær. Men utover dette er det ikke mye å utsette på løsningen.

Kompromissløs stasbåt

Hva får man for 14 millioner kroner hos Linssen? Kort sagt: Storartet komfort, enorm plass og ekte skipsfølelse.

Publisert Sist oppdatert

De fleste av Linssens båter leveres både i sedan-utgaver og som akterkabinmodeller, bortsett fra 470 Sedan Wheelhouse og denne storbåtnyheten, som har fått navnet 500 AC Variotop.

Og dette er virkelig en gedigen båt. 500 AC holder den «juridiske» skroglengden så vidt under 15 meter og kan dermed kjøres uten fritidsbåtskipperpapirer. Men der slutter også de fleste likhetene med mer «ordinære» femtifotere.

SALONG: To av de tre sittegruppene i salongen, som har direkte kontakt med styreposisjonen i akterkant.
SALONG: To av de tre sittegruppene i salongen, som har direkte kontakt med styreposisjonen i akterkant.

Grand Sturdy 500 AC Variotop

Total lengde16,45 m
Bredde4,88 m
Dybde1,29 m
Vekt30 000 kg
Høyde over vannlinjen3,49 m
Diesel2 x 1185 l
Ferskvann960 l
Septik550 l
Personer12
Motor2 x Volvo Penta D3-150
CE-klasseB
PrisFra kr 14 112 500

Det blir klart straks vi entrer det brede skandekket via Linssens smarte leiderløsning og inntar «toppetasjen». De to 150-hesterene fra Volvo Penta er startet, men hvisker nesten uhørlig under salongdekket på tomgang og lav fart.

Først når vi kommer ut i åpen sjø og turtallet stiger blir motorlyden så vidt hørbar. Men tross 300 hestekrefter er dette så til de grader en deplasementsbåt. Maskinene klarer ikke drive båten over ti knop og da er Volvoene både temmelig tørste og absolutt hørbare. Men senkes farten til rundt seks knop dempes dieselgnålet kraftig og den 30 tonn tunge luksusbåten glir nesten motstandsløst gjennom vannet, med et forbruk på halvannen liter per nautisk mil.

Variotopp

Båten vi prøvde er en såkalt «Variotop», det vil si at den el-drevne og kraftig polstrete kalesjen over styreposisjonen kan rulles akterover for å gi en slags flybridgefølelse. Interessant nok kan skipperen da heve hele den brede sittebenken foran kontrollpanelet for å få bedre utsikt over vindskjermen. En artig løsning, men det er da lang vei ned til rattet og gasshendlene.

PÅ «BROEN»: Motordrevet tak over styreposisjonen og elektrisk hevet sittebenk kan ikke skjule at styreposisjonen er og blir en kompromissløsning.
PÅ «BROEN»: Motordrevet tak over styreposisjonen og elektrisk hevet sittebenk kan ikke skjule at styreposisjonen er og blir en kompromissløsning.

Styreposisjonen er i grunnen ikke båtens sterke side, noe 500 deler med de andre AC-modellene fra Linssen. Begrunnelsen for kompromisstenkningen er grei nok: Dette er ikke hurtiggående båter, men verdige cruisere som kan kjøres i time etter time uten at skipperen trenger å gjøre annet enn å stille om på autopiloten innimellom. Med langsom styring og minimal gassrespsons er Linssens båter rett og slett ikke ikke bygget for utpreget aktiv kjøring, og både førerplassutformingen på AC-utgavene og fraværet av dynamiske kjøreegenskaper er en tilvenningssak.

Linssens lugarløsninger gir i tillegg aldeles fenomenale plassforhold. Interiørmessig minner 500 AC Variotop faktisk mer om en sekstifoter, med tre fulle og meget godt adskilte dobbeltlugarer, et massiv komfortutstyrsliste og et rikt utvalg sittegrupper og oppholdssteder.

Min mening

Jan Hanchen Michelsen

Linssens nye storbåt er både et uhyre verdig fremkomstmiddel og en flytende luksusleilighet der luksusen også er rasjonell, gjennomtenkt og svært praktisk. Modellen er kostbar, men de færreste trenger egentlig bolig på land med en slik farkost i familierederiet. Dessuten er driftsutgiftene beskjedne nok til at båten kan og bør bli brukt mye.

Jan Hanchen Michelsen