
Prøvekjørt: Grand Sturdy 500 AC Variotop
Kompromissløs stasbåt
Hva får man for 14 millioner kroner hos Linssen? Kort sagt: Storartet komfort, enorm plass og ekte skipsfølelse.
De fleste av Linssens båter leveres både i sedan-utgaver og som akterkabinmodeller, bortsett fra 470 Sedan Wheelhouse og denne storbåtnyheten, som har fått navnet 500 AC Variotop.
Og dette er virkelig en gedigen båt. 500 AC holder den «juridiske» skroglengden så vidt under 15 meter og kan dermed kjøres uten fritidsbåtskipperpapirer. Men der slutter også de fleste likhetene med mer «ordinære» femtifotere.

Det blir klart straks vi entrer det brede skandekket via Linssens smarte leiderløsning og inntar «toppetasjen». De to 150-hesterene fra Volvo Penta er startet, men hvisker nesten uhørlig under salongdekket på tomgang og lav fart.
Først når vi kommer ut i åpen sjø og turtallet stiger blir motorlyden så vidt hørbar. Men tross 300 hestekrefter er dette så til de grader en deplasementsbåt. Maskinene klarer ikke drive båten over ti knop og da er Volvoene både temmelig tørste og absolutt hørbare. Men senkes farten til rundt seks knop dempes dieselgnålet kraftig og den 30 tonn tunge luksusbåten glir nesten motstandsløst gjennom vannet, med et forbruk på halvannen liter per nautisk mil.
Variotopp
Båten vi prøvde er en såkalt «Variotop», det vil si at den el-drevne og kraftig polstrete kalesjen over styreposisjonen kan rulles akterover for å gi en slags flybridgefølelse. Interessant nok kan skipperen da heve hele den brede sittebenken foran kontrollpanelet for å få bedre utsikt over vindskjermen. En artig løsning, men det er da lang vei ned til rattet og gasshendlene.

Styreposisjonen er i grunnen ikke båtens sterke side, noe 500 deler med de andre AC-modellene fra Linssen. Begrunnelsen for kompromisstenkningen er grei nok: Dette er ikke hurtiggående båter, men verdige cruisere som kan kjøres i time etter time uten at skipperen trenger å gjøre annet enn å stille om på autopiloten innimellom. Med langsom styring og minimal gassrespsons er Linssens båter rett og slett ikke ikke bygget for utpreget aktiv kjøring, og både førerplassutformingen på AC-utgavene og fraværet av dynamiske kjøreegenskaper er en tilvenningssak.
Linssens lugarløsninger gir i tillegg aldeles fenomenale plassforhold. Interiørmessig minner 500 AC Variotop faktisk mer om en sekstifoter, med tre fulle og meget godt adskilte dobbeltlugarer, et massiv komfortutstyrsliste og et rikt utvalg sittegrupper og oppholdssteder.
