
Boston Whaler 420 Outrage
Kongen av fiskefeltet
Boston Whaler 420 Outrage har god soveplass, bad og TV, men som Boston-hvaler flest er den først og fremst skapt for fisketurer. Og 1200 hestekrefter skal sørge for at du kommer først til fisken. Dette er 13 tonn kjøreglede.
The American dream: For mange er Boston Whaler den amerikanske drømmen på sjøen, og 420 Outrage er deres nye flaggskip.
Vi står klare til å kaste loss med fire store motorer på hekken. Hver av dem på 300 hestekrefter. 1200 hestekrefter til sammen. Den norske importøren Marius Kragstad i Kragstad AS starter en og en motor mens vi filmer for å publisere for våre følgere på sosiale medier. Her ble det mye gromlyd. Dette gleder vi oss veldig til å kjøre!
Men før vi legger ut, skal vi se litt nærmere på hvordan Boston Whaler bygges. De markedsføres som usynkbare. Det skyldes at Boston Whaler tradisjonelt er blitt fylt med skum. De bruker patentert såkalt Unibond. Det er en konstruksjonsprosess som benytter skum i sandwichskroget for å gi overlegen styrke og oppdrift. Alle båtene er usynkbare på grunn av Unibond-skroget.
Båtliv har vært på fabrikken og sett produksjonen, og det er ikke annet enn imponerende hvordan denne skumfyllingen er kvalitetssikret. Når innerlineren er på plass, sprøytes skummet inn på forskjellige punkter øverst på skroget. Etterpå sjekkes det grundig om skummet som har størknet, har kommet til i alle hulrom. Og her er det ingen bønn. Båter som ikke kommer igjennom denne kontrollen, får en kort siste reis til andre kasserte båter som har sin siste hvileplass på fabrikkområdet før resirkulering.
Foruten at båtene er skummet, har de også et solid skrog, og det gir god tyngde. I tillegg er det solide rekker, hengsler og andre detaljer, så her spares det ikke på vekta. Alt rustfritt er 316-stål. Det vil si virkelig rustfritt. Alle kabler og koblinger har en spesiell kobber/nikkel-blanding. I praksis skal det bety at det ikke korroderer. Men båter med litt tyngde er også fine å kjøre, på sitt vis. Er du på jakt etter en båt som hopper lett på bølgene, så er nok ikke dette båten for deg. Dette er båter som møter sjøen med tyngde.
FAKTA | Boston Whaler |
Lengde: | 13 m |
Bredde: | 3,96 m |
Vekt: | Fra 11 300 kg |
Motorer: | 4 x 300/4 x 350 Mercury |
Soveplasser: | 4 |
CE-kategori: | B |
Pris: | Ca 6,5 millioner kroner |
Norsk forhandler: | Kragstad AS |

Ute-klimaanlegg
420 Outrage har en tørrvekt (før motorer etc.) på nesten ti tonn. Da kommer 1200 hestekrefter godt med. De fire motorene kan styres med joystick, noe som for øvrig er tilleggsutstyr. I tillegg til førerstolen er det en stol på hver side. Disse kan også justeres elektrisk opp og ned. Ved å vippe opp setet er det også fint å stå og kjøre. Velger man å sitte, sitter man høyt og godt, med fothvilere og solide armlener på begge sider av hver stol. Rattet er tiltbart, og oversikten over både instrumenter og båtens tre skjermer er upåklagelig. Og sitteplasser ellers er det godt med i denne båten. Akter for førersetet er det en benk med god plass til tre-fire voksne. Og her er det ikke spart på komforten. Selv om vi står ute i den varme Florida-luften, står aircondition på full guffe og sørger for at også de på akterbenken blir kjølt ned. På kalde vinterdager er det mulig å kjøre på med varme.
Det er også noen sitteplasser på benker som vippes ned på akterdekket. I tillegg er det god plass på fordekket. Helt ved baugen er det en V-formet sofabenk med tilhørende bord, og foran konsollen er det en stor sofabenk som også fungerer som solseng for tre personer, som også kan vippe ned hver sine armlener og medfølgende koppholdere. Her skal det godt gjøres ikke å trives. Strategisk plasserte høyttalere sørger for god lyd også for dem som sitter i fartsvinden.
Liten, stor flybridge
I tillegg til de nevnte sitteplassene kan båten leveres med flybridge om ønskelig. En såkalt upper station. Her sitter man høyt, og om man vil, er det også mulig å legge seg på solsenga foran førerplassen på flybridgen. Førerbenken har plass til i alt tre voksne, og på testbåten er det godt instrumentert med alt man trenger, samt joystick. Båtopplevelsen blir en helt annen fra en så høy flybridge. Når man kjører fort i litt sjø, nøkker det mer på grunn av pendeleffekten, men du verden for en plass! Da mener vi ikke stor plass, men herlig plass. Hvis det er noe som helst vi skal trekke ned på denne flybridgen, er det adkomsten. Den er ikke for de minste, for det er nærmest en akrobatisk øvelse å klatre opp til flybridgen på siden av båten, for så å klatre over rekka inn til førerplassen og solsenga, gjerne i litt sjø, eller for de dristigste i fart. Men så er jo dette også mer machobåt enn gjennomsnittet.
Ener til fisketuren
Med Boston Whaler 420 Outrage kan du dra på fisketur langt til havs der andre ikke våger seg med en dagsturbåt. Bare på akterdekket er det 12 tilhørende stangholdere. På fordekket er det ti stangholdere. Til leiderne på hver side opp til flybridgen er det til sammen seks stangholdere. Og bak førerbenken på flybridgen er det ytterligere fem stangholdere. Så her er det ingen unnskyldning for ikke å finne et sted å sette fiskestengene, med 33 stangholdere fordelt rundt på båten.
Akterdekket er også en klasse for seg, både for sportsfiskere og dykkere. En solid dør kan åpnes på babord side. En badestige, som er solid som alt annet i båten, er montert til sofabenken helt akter, og den egner seg nok også veldig godt for fritidsdykking. Med døra åpen setter vi badestigen lett i posisjon. Et håndtak vippes i posisjon, slik at man uten store anstrengelser kommer seg om bord fra vannflaten.
Når man fisker, må man ikke nødvendigvis dorge. Ofte står man på fordekket og fisker nedover i dypet. Det har produsenten tatt hensyn til med en slags rekke for føttene. Det vil si at det er en rekke som er på fothøyde på styrbord side og delvis babord side. Skal man fiske og det er litt sjø, stikkes føttene innunder rekka, og man står mye mer stødig. Og for at man ikke skal få ømme lår, er det langsgående puter som også fungerer som ryggputer om benken vippes ut. Men disse putene fortsetter også der det ikke er benk langsetter sidene av båten, fra akter til baug.
Vi holder oss på akterdekket litt til. Passasjerbenken, som vi har vært inne på, kan vippes frem. Den er nemlig plassert på et stort pantry, med vask, kokemuligheter (eventuelt grill), kjøleskap, skuffer og strategisk plasserte holdere for papir og andre nødvendigheter for fisketuren og kokkeleringen. Ivrige fiskere som ikke har så stort fokus på matkunsten, kan også få denne delen tilpasset sitt bruk.
En praktisk detalj med båten som vi bare må få med, er rommet som strekker seg under mot førerstolen. Her kan vi trekke ut en integrert høytrykksspyler med dyse og hele pakka. Det vil si 15 meter med slange, slik at man når alle steder i båten. Den forenkler båtvasken, og den gir også god brannsikkerhet, om det skulle bli brann i denne eller andre båter. Her kan man både spyle med ferskvann og med vann fra utenfor båten. Det er også rikelig med kummer, også for levende agn (som er lov i USA, men ikke i Norge).
Inneplass
Uteplassen er upåklagelig til sitt bruk. Men 420 Outrage har også plass for overnatting, og vi blir nærmest overrasket når vi kommer ned under dekk og ser den gode plassen. Tre brede trappetrinn går ned til kabinen. Trinnene har fått LED-belysning. Ståhøyden her nede er god. Også her er et lite pantry, med kjøleskap, skuff for kildesortering, vask, kokemulighet og en mikrobølgeovn. Aktenfor pantryet er badet, med alt man trenger. Foran er det en stor V-formet sofabenk med tilhørende bord, som kan senkes ned om man ønsker å legge på en pute og gjøre den om til en dobbeltkøye. Også den bakre delen av sofabenken kan trekkes ut for enda en dobbeltkøye. Totalt er det da fire køyeplasser.
Foran styrekonsollen til båten er det et vindu. Det fører ned til salongen, og gir mer lys, og bidrar til romfølelsen. Det er også noen ventiler og mindre vinduer på skrogsiden. Tradisjonelt har ikke Boston Whaler hatt vinduer i skrogsiden, så dette er nytt med denne modellen. Skrogvinduene er strategisk plasserte, slik at man ser rett ut om man sitter på sofabenken.
I kabinen kommer vi også over en iPad, som følger med båten som standardutstyr. Den har fått installert, og fremstår med, en egenutviklet applikasjon for å justere lys og kontrollere annen elektrisitet i båten.
Men selv om det er god soveplass, godt utstyrt bad, TV og et velutstyrt pantry, er det nok ikke overnattingsturer de fleste kjøper den for.
– I Europa selges den nok mest som dagsturbåt. I USA bruker vel halvparten den bare som fiskebåt.
Lite skip
Når vi skal ut og kjøre en båt i denne størrelsen med tilhørende vekt, kommer 1200 hestekrefter godt med. Og ja, det føles som et lite skip. Nå er det ikke store bølger på Floridas vestkyst denne formiddagen, men det er nok av båter til at vi får kjørt den over hekkbølger. V-bunnen er på 22 grader, men den gode tyngden og en godt balansert båt bidrar nok også til den gode kjøreopplevelsen. Selv om det er et lite orkester med fire påhengere bak oss, spiller de ikke veldig høyt. Vi er flere journalister om bord under testturen, og vi bytter litt på å sitte forskjellige steder. Man sitter godt beskyttet for fartsvinden bak konsollen. Vi forsøker oss også fra flybridgen, og som nevnt tidligere i artikkelen gir det en annerledes kjøreopplevelse med at det nøkker litt i bølgene – noe man vil oppleve fra en høy flybridge. Når vi legger over i skarpe svinger, er det ekstra lekent, men trygt å sitte på flybridgen. De 1200 hestekreftene får oss opp i 42,5 knop. Med så mange hestekrefter sier det seg at du må ha stor tank og lommebok. I hvert fall om du vil kjøre mye med full gass. Forbruket med full gass er 450 liter i timen. Turtallet er da 6200 omdreininger. Kjører vi i mer kosefart, kan vi legge oss på 3500 omdreininger. Farten er da nede i 17 knop, og forbruket er på 75 liter i timen. Det tilsvarer 0,23 nautisk per liter bensin. Til sammenligning kommer man 0,09 nautisk per liter med full gass. Eller for å si det på en annen måte: Når vi har lagt bak oss 168 meter, har vi brukt en liter bensin. Når vi legger båten på 5000 omdreininger, som vi synes er behagelig en sånn vindstille dag med varm sol, er farten behagelige 42 knop. Vi bruker da 158 liter i timen, som tilsvarer 0,27 nautisk per liter. Men det er ingen tvil om at fire motorer gir høyt forbruk. Det har heldigvis produsenten tatt høyde for med en bensintank på 1855 liter. Med full tank og to voksne beregnes totalvekten til 13 330 kilo. Etter prøvekjøringen kan vi skrive under på at dette er 13 tonn med kjøreglede.
Så kommer vi til prisen for denne doningen, som sikkert mange vil drømme om. Det er mer enn full tank som koster. Importøren av Boston Whaler i Norge, Kragstad AS, opplyser at prisen ligger på 6,5 millioner kroner. Med dens 4 x 300 hestekrefter på hekken vil man kanskje tenke at man kan gå ned, men det er nok ikke et alternativ.
– Men det er mulig å gå opp, til 4 x 350, forteller Kragstad.