
Prøvekjørt: Dolmøy 210.

Rimelig alt mulig-båt
Vi kjenner den fra før som Crescent Virgo. Nå gjenoppstår den som Dolmøy 210 «Hitra Edition». Et lite unikum av en båt som først og fremst får godkjent for sine forutsigbare og gode sjøegenskaper til en konkurransedyktig pris.
Sammenlignet med mange av sine sportssjark-kolleger blir Dolmøy liten. Vi tenker da på nye Hansvik 630 CS og Askeladden P 66. Når du kommer over i Dolmøy, får du følelsen av å komme ned i vaskekjelleren for å ta på deg en kokvasket ullgenser. Men sammenligner du prisen så er også den tilsvarende krympet. For 289 000 får du en billig og god familiefiskebåt som tar deg trygt igjennom det meste av kystradioens værvarsel.

Tekniske data | |
Lengde: | 6,16 meter |
Bredde: | 2,35 meter |
Vekt: | 830 kg, ca 1000 kg m/ testmotor |
Antall personer: | 4-6 |
Tank: | 150 ltr |
Motor: | Maks 135 hk. |
På testbåten stod det en Selva 100 hk. | |
Design: | Pelle Petterson |
Pris, Hitra-versjon: | 289.000,- |


Egentlig svenske
Båten er egentlig tegnet og produsert av svenske Crescent/ Cremo i samarbeid med designlegenden Pelle Petterson, men har de siste årene vært produsert i Polen. Nå har Mr. Dolmøy; Anders Hoff på Hitra, hentet hjem båten under egen logo. Båten kommer derfor i en egen Hitra Edition, hvor skroget får grånyanser og hvor det er gjort viss interiør- og eksteriørforandringer. Blant annet prøver Dolmøy å montere inn et toalett i en egen kasse bak førerstolen. Lite heldig i den løsningen vi så i testbåten, men med litt mer planlegging kan en slik løsning faktisk fungere som en nød-do. Som vi har bemerket er dette ikke noen stor båt. De har likevel fått plass til to køyer med nesten to meters lengde. Like god plass er det ikke under taket. Du må være under 180 centimeter for å gå klar.

Mini bobåt
Det er også gitt plass til en liten pantryløsning med vask og kokeapparat i en egen konsoll på babord side. En noe slarkete passasjerstol stod og vaklet på kanten av denne konsollen. En klar forbedring ville vært å velge et sett med bedre stoler som hadde skikkelig sidestøtte. Spesielt med tanke på at det er umulig å kjøre båten stående uten å stikke hodet ut av takluken. Det kan bli forferdelig surt en vinterdag med dårlig vær. Sitteplass til eventuelle andre passasjerer får man ved hjelp av løse puter oppå selve pantryet eller på sovebenkene.

Godt med stueplass
Det er imponerende mye stueplass i båten. Alle «døde» rom har luker som gjør at det meste får plass. Vi talte fem store stuerom totalt. Nesten hele akterdekket utgjør en diger kum under luken. Greit å vite når man skal få kjølt ned eller lagret fisken. For dette er først og fremst en topersoners fiskebåt som tåler en overnatting eller to. Fribordet kunne ideelt sett vært 10 centimeter høyere for å gi enda bedre støtte til lårene når du står og fisker.

En vinner i sjøen
Sjøegenskapene er vi mer betatt av enn størrelsen generelt. Her imponerte den faktisk! Det gode V-bunnskroget er krydret med steglister hele veien. Dette gjør båten til en racer, og samtidig lite rank. Den er god og forutsigbar i alle typer sjø. Forskipet kutter bølgene riktig når du kjører inn i dem, og den glir pent over sidesjøene uten at skroget legger seg over. Det forholdsvis lave overbygget gjør den lite utsatt for vær og vind. Der sliter nok både Hansvik og Askeladden mer.
På testbåten stod det en Selva 100 hk firetakter (som er identisk med Yamaha 100 hk). Den ga en toppfart på 34 knop med to voksne og halv tank. Båttypen er godkjent for motorer opp til 150 hk, og vil da bli en rendyrket fiskeracer med fartspotensial opp mot 45 knop. Skrog og båt tåler denne hastigheten, men kravet til «sjåføren» blir et par divisjoner høyere.

Fine sikkerhetsdetaljer
Vi hadde veldig sansen for flere av sikkerhetdetaljene om bord. Det sideforflyttede styrehuset ga et solid forsenket dollbord med bra plass. Rekker langs taket ga godt tak på veien frem til fordekket som også var senket tilsvarende med dollbordene. En løsning som gjør at du taper plass inne, men vinner på sikkerheten ute.
Brannslukkeren stod fint plassert bak førerstolen, og på hekken var redningsstigen veldig enkel å ta ned for en som havner i vannet. Det var innfellinger i sidene for fendere. En greiere løsning enn å la dem henge eller ligge og slenge slik de fleste ofte gjør. En båt med ryddige og oversiktlige løsninger er en sikrere båt.
Konklusjon
Dolmøy 210 er en nedskalert sportssjark med en hyggelig pris og med sjøegenskaper som gjør den konkurransedyktig med langt større søsken. Med noe små justeringer av interiøret blir dette en flott minibobåt for fiske og fritid.