Polar 20, Polar 22, Gullholmensnipan 23 og Marex 21

Enkelt dashbord med tradisjonelt ratt i Polar 22.
Tiltalende, brukervennlig og enkel. Man ser hva man får. Polar 22
Motorkassen kan løftes helt av i Polar 22
Polar 20 - en enkel og gjennom «ærlig» båt.
Grei stueplass akter i Polar 22.
Man sitter godt foran styreposisjonen både i Polar 20 og Polar 22.
Rene, fine flater også i benkene i Polar 20.
God tilkomst til lensepumpen i Polar 20.
Marex Duckie med kalesje
Duckie: Lyst og mye hvitt interiør, men putene kan også fås i blått.
Duckien mangler støtte i ryggen for dem som måtte ønske å sitte foran styreposisjonen.
Bra størrelse på solsengen. Den er litt kronglete å få på plass, men kan til gjengjeld stues helt bort i motorkasselokket.
Topplanternen blender føreren, men dette vil bli rettet på iflg. Marex.
Teakdekk og god fotlist langs hele båten. Gullholmensnipan 23
Skikkelig båtsmannstol ved styreposisjonen i Gullholmensnipan 23
Pantry med blant annet kokeapparat og vask i Gullholmensnipan 23
Kalesjesystemet i Gullholmensnipan forvoldte testeamet mye hodebry. Iflg produsenten skal aktre og forre kalesje kunne vippes mot hverandre, men dette lot seg ikke gjøre uten å måtte løsne på skruefestene.

Tre klassiske og en ultramoderne

Snekka har tradisjoner tilbake til vikingtiden. Den er udødelig og skal være som den alltid har vært, eller er det mulig å lage en planende snekke? Vi har prøvd to klassiske, norske småsnekker. Polar 20 og 22, en svensk Gullholmensnipan 23 og «snekkerevolusjonen» fra Marex - «Duckie». 

Publisert

Vi begynner med det enkle og klassiske båtlivet, der Polarsnekken står som selve plastsymbolet for Norges tidløse allemannsbåt. At snekkene aldri vil dø ut, har man for lengst innsett, men at de fortsatt kan lages etter 50- og 60-årenes moderate krav til komfort, er nærmest utrolig. Her finnes selvsagt ingen badeplattform, ikke noe plass for avtrede (den gode gamle pøsen m/lokk må fortsatt gjøre nytten), og motorkassen fungerer fremdeles også som kartbord. Polar 20 er til og med så enkel at den ikke en gang har tankmåler.

Vindskjermen på 22-foteren er nå blitt enda mer klassisk ved at den er gjort i mahogny (tidligere ble den laget i plast). I det hele tatt har man benyttet seg av mye mer tre i innredningen i 22-foteren enn i 20-foteren, og det blir nærmest et spørsmål om smak og behag om hvilken man skal velge. Det er nemlig liten forskjell på lengden, bredden er den samme, og stort sett er det bare to ekstra skap og flaskeholdere på motorkassen som er kommet i tillegg i den største. Men enkelte detaljer, sammen med totalinntrykket, gjorde at testteamet etterhvert holdt en liten knapp på 20-foteren. Båten er som nevnt enklere å vedlikeholde (mindre båt, mindre bruk av tre, færre vindusflater etc.), og dessuten kan akterbenkene omgjøres til to barnekøyer, mens akterluken kan vippes opp og fungere som bord.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER