Walker Bay

Rimeligst og lettest

Walker Bay er fin å se til og beveger seg fint i sjøen. Jollen var lett å velte, men også lett å få på rett kjøl igjen av person i sjøen.

LES HELE TESTEN OM NI STIVE SLEPEJOLLER HER


Når du skal velge en lettbåt som passer deg og ditt behov best, blir du sannsynligvis nødt til å inngå en del kompromisser. Tenk over hva båten skal brukes til. Skal du ro eller kjøre motor, eller begge deler? Skal du slepe i stor fart? Eller skal jollen først og fremst være en «livbåt» og en lekebåt for ungene. Viktig er det også å tenke vekt om båten skal fraktes på biltaket eller heises ombord i moderskipet. Testen omfatter ikke gummibåter.

Flere produsenter og forhandlere var til stede under testen. Presidenten for Walker Bay i USA, Jeff Larsen, fulgte både testingen og «Sjøen for alle» på Sjølyst.

Sjekk vekten

Høy vekt betyr normalt større stabilitet, men også større slepemotstand. Det siste er viktigere enn man skulle tro når farten er høy. Testens tyngste, både i vekt og slepemotstand, River 280, reduserte for eksempel toppfart til vår slepebåt med 4-5 knop. Alle produsentene, med unntak av BIC Sport (BIC 252), oppgir for lav vekt, mens noen «snøt» noen cm på lengden. I en større jolletest, foretatt av Seilas i 1983, oppga også produsentene for liten vekt på båtene sine. Om vekten er viktig for deg, kan det derfor være på sin plass å få veid båten før du går til innkjøp. Vekten vil også variere fra båt til båt innen samme type, og muligens også innen samme produksjonsserie.

Slepemotstanden ble målt med en Salter-vekt med nøyaktighet bedre enn +/- 200 gram

Omfattende testing

Foruten slepetest i forskjellige hastigheter, ble alle jollene rodd og kjørt for motor med en 2 hk Johnson påhengsmotor. I tillegg ble det foretatt krenge-, velte- og opprettingstest fra sjøen, foruten diverse andre prøver som for eksempel hvor lett eller vanskelig det er å karre seg opp på hvelvet av veltet båt, såfremt denne ikke kan snues fra sjøen. Alle oppviste tilstrekkelig oppdrift i vannfyllt tilstand og med én person ombord. Kvaliteten på jollene var også bra jevnt over, men enkelte smådetaljer kunne nok vært mer gjennomtenkte. Håndtak som mangler på utsatte steder eller ikke har plass til hånden, feilplasserte slepekroker og akterspeil som ikke er skikkelig tilpasset en standard to-hester, er noen av disse «mindre heldige» løsningene.

Slepingen ble foretatt med en Nimbus Max II Classic med 205 hk bensinmotor.

Høyhastighetssleping

Slepetesten ble utført med en Nimbus Max II m/205 hk bensinmotor som var god for 35 knop. Båten viste seg ideell for testen, og jollene ble stort sett lagt på andre hekkbølge, eller der hvor slepemotstanden var minst. Unntaksvis prøvde vi båtene på første hekkbølge eller nær opptil akterspeilet. Her kan riktignok slepemotstanden bli lavere og båten tåle høyere hastigheter, men samtidig økes skaderisikoen ved plutselige bølger og hurtige fartsreduksjoner. Det har hendt at joller i slike tilfeller har deiset i akterspeilet eller til og med havnet i cockpiten etter å ha ridd på hekkbølgen. Alle jollene, med unntak av BIC 252, ble slept, eller prøvd slept, i maks 30 knop, men motstandsmålt i maks 25 knop. Pioner 8 og 235 klarte seg meget bra i 30 knop, mens Jolly 23 og Walker Bay godkjennes, selv om de begge så ut som de ville ta av. Therien hoppet litt i 30 knop, Riveren hadde så stor slepemotstand at vi ikke fikk slepebåten opp i mer enn 28 knop, mens begge Steadyene begynte å vingle litt i 25-28 knop. Men ingen av jollene hadde problemer med farten når de ble lagt nær opptil slepebåten. 

Walker Bay

Denne amerikanske jollen i slagkraftig polypropylen var testens letteste, kun 32 kg med tofter. Den overrasket på mange måter og kunne til og med slepes i 30 knop. Riktignok la den seg litt på skrå i over 20 knop, og det så ut som den ville ta av hvert øyeblikk, men med finjustering på andre hekkbølge lå den fint og støtt. Den sleper litt oppreist i baugen, men tar nesten ikke inn vann. Sammen med Jolly 23 har den laveste slepemotstand i fem knop. Den er også rimeligste båt blant de testede og eneste med et hjul bakerst på kjølstokken, noe som gjør den enkel å trille på land. Finishen er god, og den tåler ekstremt røff behandling, selv om den ikke ser slik ut.

«Klinkerskroget» har sin virkning. Den er stabil i sjøen for både årer, motor og seil. Den reagerer raskt på svingbevegelser og holder kursen når man slutter å ro. Videre har den rimelig bra sig og er tillatt for maks to personer og to hk. Den har ingen fenderlist, men derimot en avstivet kant som det er litt vanskelig å dra inn en ankerkjetting over. Båten har ingen dreneringshull.

Walker Bay var lett å velte, men også lett å få på rett kjøl igjen av person i

Walker Bay er ikke spesielt stødig når man reiser seg i den, og den er lett å velte. Men man kan stå langt ute i bordet før den tar inn vann. Den kan imidlertid lett snues på rett kjøl av person i sjøen, og det er også lett å komme seg oppi den vannfylte båten fra sjøen. Da flyter den tungt, men kan øses med en god øse.

Walker Bay
Oppgitt vekt32 kg
Målt vekt34 kg
Oppgitt lengde2,52 m
Målt lengde2,51 kg
Bredde1,32 m
Maks pers.2
Maks hk2
Snues i sjøenJa
Ca prisKr. 5.500,-

Slepemotstand:

Båt5 knop10 knop15 knop25 knop
Walker Bay6 kg12 kg26 kg46 kg