VEKST: Group Beneteau vokser med store daycruisere, her Jeanneau DB/43, som ble lansert denne våren.

Båtsalget vokser i første kvartal

Beneteau melder om 7,5 prosent vekst i båtsalget i første kvartal, og sikter mot milliardoverskudd i år.

Publisert Sist oppdatert

En av verdens største båtprodusenter, franske Beneteau , melder om medvind trass i uroen på verdensmarkedet med prisstigning og leveranseproblemer.

Båtsalget beløp seg til 238,5 euro (ca 2,4 milliarder kroner) i første kvartal i år. Dette er en nominell vekst på 7,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, melder det børsnoterte konsernet.

Det er særlig markedet i Nord-Amerika som løfter salget for franskmennene, der opplevde en vekst på hele 19,9 prosent. Motorbåter generelt, og daycruisere spesielt, står for mesteparten av veksten, melder Beneteau.

Selskapet har i år lansert nyheten Jeanneau DB43 i premiumsegmentet for det de kaller daycruisere. Selskapet står også bak lanseringen av helelektriske Delphia 11, som Båtmagasinet nylig testet.

Les også: Jeanneau med ny generasjon motorbåt

Videre har Group Beneteau lansert motorkatamaranen M48, som de faktisk omtaler som flytende feriehus (Real Estate in the Water market). På seilbåtsiden har First 36 og Lagoon 51 blitt lansert i år.

Omtrent én tredjedel av Group Beneteaus inntekter knytter seg til boliger i glassfiber, og selskapet guiding er overskudd på 110 til 120 millioner euro i år, som innebærer en vekst på over 11 prosent fra i fjor.