BELLA ZERO 6.1

PLANENDE: Nye Bella Zero 6.1 har en elektrisk utenbordsmotor og et planende skrog. Driftstiden er 6 timer - riktignok i 5 knops fart.

Finsk elbåtfamilie vokser

De få eldrevne båtene som finnes på markedet er fortsatt vesentlig dyrere enn fossildrevne. Den finske båtprodusenten Bella lanserer nå en planende, eldreven båtmodell, nemlig Bella Zero 6.1 til rundt 600 000 kroner.

For ett år siden kom den 6,30 meter lange Bella Zero 6.3 på markedet, drevet av en «utenbords-innenbords»-løsning der en elektrisk utenbordsmotor var plassert skjult i en brønn akter. Lillesøster Bella Zero 6.1 som kommer denne våren er bygget for høyere fart, og elektrisk utenbordsinstallasjon. Mens Bella Zero 6.3 har en toppfart på 11 knop, lover produsenten av 6.1-modellen skal kunne gå i 20 knop.

SOLSENG: Akter har Zero 6.1 en stor solseng og konvensjonell motorbrønn, badeplattform og elektrisk påhenger.

Mens Zero 6.3 er henimot en halvplaner i snekkesegmentet, er 6.1 en hakket mer moderne dagsturbåt med stor solseng akter og åpen utenbordsløsning med badeplattform rundt motoren.

Elektrisk utenbords

Bella Zero 6.1 har ifølge en pressemelding et planende skrog med elektrisk utenbordsmotor fra det svenske selskapet Stream med en effekt på 33 kW (45 hk) i kontinuerlig effekt (maksimal effekt 47 kW). Båten har et 96V litiumionbatteri på 25,9 kWh. Produsenten opplyser at båten er CE-merket, hvilket alle båter som omsettes i det europeiske markedet må være. I påvente av egne ISO-standarder for CE-merking av båter med litium-batterier, har man blant annet i Norge utarbeidet egne, foreløpige guidelines. Batteriet er i klasse IP67.

FART: Produsenten oppgir toppfarten til 20 knop og ladetiden til 12 timer i et vanlig 10A-uttak.

Batteriet skal kunne lades på 12 timer i et vanlig 10A-uttak og skal gi en driftstid på over seks timer i fem knops fart. Har man tilgang på et 16A-uttak, skal ladetiden være 9 timer.

Billig?

SOSIAL: Den drøye seks meter lange båten har sosiale løsninger, med store solsenger og mange sitteplasser.

Produsenten fremhever lav pris og lave drifts- og vedlikeholdskostnader som vesentlige egenskaper ved den nye båten. Prisen vil ligge i underkant av 600 000 kroner for komplett pakke, og det eneste vedlikeholdet motoren krever skal i følge produsenten være å bytte girolje en gang i året. Med tanke på båtens størrelse, toppfart og rekkevidde er nok prisen gunstig sammenlignet med andre eldrevne båter, men ikke om man sammenligner med en ny konvensjonell dagsturbåt i samme størrelse. En ny 19-foter med 100-hesters utenbordsmotor og 6-8 timers rekkevidde selv i planende hastighet koster i mange tilfeller rundt 200 000 kroner mindre enn Bella Zero 6.1.

Eid av Nimbus

Bella er et av de mest kjente, finske motorbåtmerkene som tradisjonelt har produsert enklere småbåter og konkurrert på pris. Båtmerket har vært lavprisalternativet til Bella-konsernet, som også har merkene Flipper og Aquador. Siden 2018 har konsernet vært eid av svenske Nimbus.