Bruktbåten: Bella 26 Falcon Fantino

SALONG: Takke være vippbar rygg på fremre benk kan fem personer sitte i fartsretningen. Foto: Stein Viken
FORPIGG: Takhøyden er ikke all verden under det lange, sportslige fordekket, men det er god plass i lugaren ettersom toalettet er plassert i salongen. Lugaren er ikke avstengt med egen dør. Foto: Stein Viken
TRADISJONELL: Innredningen er i tråd med en rekke andre båter fra 80-tallet. Pantryet er montert bak førerstolen og helt akter er inngangen til stikklugaren. Toalettet er i et lukket rom akterut på babord side. Foto: Stein Viken
MOTORROM: Med årene ble større og større maskiner montert, og på de kraftigste utgavene ble det litt trangt i motorrommet. Foto: Stein Viken
GOD UTSIKT: Store vinduer med viskere på parallellarmer gir fine arbeidsforhold. Ved finmanøvrering i havn kan føreren stå opp gjennom takluken. Denne kan dessuten låses i åpen posisjon for ekstra sikkerhet. Foto: Bella Boats
TOALETT: Toalettet er greit dimensjonert, med god takhøyde og dusjmulighet. Vinduene kan ikke åpnes for ekstra lufting. Foto: Stein Viken

Pioneren som fortsatt holder mål

En gang for riktig lenge siden lanserte finske Bella modellen 26 Falcon Fantino. En hypermoderne, rask, sjøsterk og linjelekker båt fra det ellers så utskjelte 80-tallet.

Publisert Sist oppdatert

Grunnlaget for nyheten var et DC-skrog med 22,6 graders V-bunn akter, signert racing-legenden Renato Molinari. Med overbygg ble daycruiseren forvandlet til en svært sportslig 26-fots familiebåt som la mer vekt på sjøegenskaper enn på oppblåste plassforhold. Med andre ord omtrent stikk motsatt filosofi av dagens masseproduserte, kontinentale styrehusbåter - men absolutt i tråd med modeller som henvendte seg til samme typer kunder, helt fra veteranene Viksund 750 Bravo og amerikanske Bayliner 2556 via noe nyere, nordiske båter som Yamarin 7440, Nidelv 750 Sport HT, Finnmaster 7050 og Skibsplast 730 HT.

Suksessen var et faktum og Fantino skulle bli produsert i nær 30 år, med flere moderniseringer underveis. Et større ansiktsløft kom i 2008 og gjorde at klassikeren kunne leve videre helt til de siste båtene ble bygget for to-tre år siden.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER