Torqeedos nye kjempebatteri:

SOLIDE SAKER: Med LFP-batteriet Deep Blue Battery 80 dobler Torqeedo batterikapasiteten.

Dobler kapasiteten og innfører ny kjemi

Elmotor-spesialist Torqeedo lanserer en digert 80 kWh-batteri som tilskudd til dagens batteripark.

Publisert Sist oppdatert

Så langt har en 40 kWh-pakke basert på BMWs i3-batterier vært største alternativ fra den tyske fabrikken. Dette er et NMC (nikkel/mangan/kobolt)-batteri, men med Deep Blue Battery 80 introduseres LFP (lithium/jern/fosfat) i katalogen.

– Tidligere var LFP-batterier rett og slett for plasskrevende, men teknologien har kommet langt de siste årene, sier Torqeedos administrerende direktør, Fabian Bez.

– LFP har fabelaktig levetid og sikkerhet og lages med råmaterialer som finnes i store mengder. Dermed unngår vi de høye prisene, og de etiske og miljømessige problemstillingene som knyttes til bruken av visse, kritiske metaller. LFP brukes nå til og med i biler, som i Tesla-modeller med normal rekkevidde. Så er på høy tid at vi gir våre kunder et alternativ til NMC.

Men Fabian Bez vil ikke med dette erklære at NMC-batteriene er på vei ut. Tvert imot mener Torqeedo at dette ennå det beste valget for bruksområder der vekt er helt avgjørende. Det er nok derfor Torqeedo i sin pressemelding nevner større, tyngre deplasementfartøyer som åpenbare brukere av Deep Blue Battery 80.

Et Deep Blue Battery 80 blir altså åpenbart tyngre enn to 40 kWh-batterier, som veier 284 kilo hver, men avansert pakketeknologi gjør at den lavere LFP-energitettheten oppveies hva angår rent fysiske mål. Det nye batteriet skal ta mindre plass enn to 40 kWh-batterier.

Vekten for det nye batteriet er pussig nok ikke oppgitt og heller ikke prisene er så langt kjent. Det som er klart er at batterikjemien er gjennomprøvd, og tyskernes klokkertro på LFP vises ved at Deep Blue Battery 80 får inntil ti års kapasitetsgaranti for både rekreasjonsfartøyer og for kommersiell bruk.