BLANK: Polert propell er best mot groe. Jobben tar bare to timer og fungerer.Andreas Holo
1 RUR OG SINK: Vi har båten vår på vannet hele året. Det er noen rur, men ikke nok til at turtallet på motoren er merk- bart redusert. Legg merke til sinkbelegget. Det sitter godt og tar tid å få bort mekanisk.Andreas Holo
2 SYRE: Her ligger alle delene i syrebadet. Alt må dekkes av væsken.Andreas Holo
3 SKRAPE: Bruk noe som ikke riper til å fjerne kalkbelegget fra rurenAndreas Holo
4 POLERING: En kraftig poler- maskin er viktig for at du kan legge nødvendig kraft når du polerer. Det kan være vanske- lig å få en god arbeidsstilling, men prøv deg litt fram uten å legge delene på noe som kan ripe metallet.Andreas Holo
5 RESULTAT: Her ser du bladene ferdig polert. Se så blanke!Andreas Holo
6 SLIPING: Det eneste stedet det er tillatt med slipepapir er der sinken sitter. Det er viktig å pusse godt der skruen går inn i propellen, for det er her den elektriske kontakten er.Andreas Holo
7 SINK: De nye sinkanodene pusses og festes til propellnavet.Andreas Holo
8 NUMMERERING: Propell- bladene er nummerert så du kan se hvor de passer i navet.Andreas Holo
9 FETT: Jeg bruker dette vannfaste fettet fra Volvo, og er godt fornøyd med det. Det vaskes ut i løpet av sesongen mellom bladene, men navet holder seg fint og gjør demontering året etter uproblematisk.Andreas Holo
10 MOMENT: Bruk en momentnøkkel for å sette fast skruene med riktig moment. Så unngår du (som meg) å trekke til for mye og ødelegge gjengene.Andreas Holo
11 MASKERING: Dekk til propell og sink når du maler bunnen. Og pass på ikke å få vanlig bunnstoff på drevet. Andreas Holo
Blank propell for bedre egenskaper
En virkelig skinnende blank bronsepropell gir økt fart og redusert groe. Slik går du fram.
Andreas Holo og Jan Hanchen MichelsenAndreas Holo og Jan HanchenMichelsen