BLANK: Polert propell er best mot groe. Jobben tar bare to timer og fungerer.Andreas Holo
1 RUR OG SINK: Vi har båten vår på vannet hele året. Det er noen rur, men ikke nok til at turtallet på motoren er merk- bart redusert. Legg merke til sinkbelegget. Det sitter godt og tar tid å få bort mekanisk.Andreas Holo
2 SYRE: Her ligger alle delene i syrebadet. Alt må dekkes av væsken.Andreas Holo
3 SKRAPE: Bruk noe som ikke riper til å fjerne kalkbelegget fra rurenAndreas Holo
4 POLERING: En kraftig poler- maskin er viktig for at du kan legge nødvendig kraft når du polerer. Det kan være vanske- lig å få en god arbeidsstilling, men prøv deg litt fram uten å legge delene på noe som kan ripe metallet.Andreas Holo
5 RESULTAT: Her ser du bladene ferdig polert. Se så blanke!Andreas Holo
6 SLIPING: Det eneste stedet det er tillatt med slipepapir er der sinken sitter. Det er viktig å pusse godt der skruen går inn i propellen, for det er her den elektriske kontakten er.Andreas Holo
7 SINK: De nye sinkanodene pusses og festes til propellnavet.Andreas Holo
8 NUMMERERING: Propell- bladene er nummerert så du kan se hvor de passer i navet.Andreas Holo
9 FETT: Jeg bruker dette vannfaste fettet fra Volvo, og er godt fornøyd med det. Det vaskes ut i løpet av sesongen mellom bladene, men navet holder seg fint og gjør demontering året etter uproblematisk.Andreas Holo
10 MOMENT: Bruk en momentnøkkel for å sette fast skruene med riktig moment. Så unngår du (som meg) å trekke til for mye og ødelegge gjengene.Andreas Holo
11 MASKERING: Dekk til propell og sink når du maler bunnen. Og pass på ikke å få vanlig bunnstoff på drevet. Andreas Holo
Blank propell for bedre egenskaper
En virkelig skinnende blank bronsepropell gir økt fart og redusert groe. Slik går du fram.