Praktisk båtliv

BLANK: Polert propell er best mot groe. Jobben tar bare to timer og fungerer.
1 RUR OG SINK: Vi har båten vår på vannet hele året. Det er noen rur, men ikke nok til at turtallet på motoren er merk- bart redusert. Legg merke til sinkbelegget. Det sitter godt og tar tid å få bort mekanisk.
2 SYRE: Her ligger alle delene i syrebadet. Alt må dekkes av væsken.
3 SKRAPE: Bruk noe som ikke riper til å fjerne kalkbelegget fra ruren
4 POLERING: En kraftig poler- maskin er viktig for at du kan legge nødvendig kraft når du polerer. Det kan være vanske- lig å få en god arbeidsstilling, men prøv deg litt fram uten å legge delene på noe som kan ripe metallet.
5 RESULTAT: Her ser du bladene ferdig polert. Se så blanke!
6 SLIPING: Det eneste stedet det er tillatt med slipepapir er der sinken sitter. Det er viktig å pusse godt der skruen går inn i propellen, for det er her den elektriske kontakten er.
7 SINK: De nye sinkanodene pusses og festes til propellnavet.
8 NUMMERERING: Propell- bladene er nummerert så du kan se hvor de passer i navet.
9 FETT: Jeg bruker dette vannfaste fettet fra Volvo, og er godt fornøyd med det. Det vaskes ut i løpet av sesongen mellom bladene, men navet holder seg fint og gjør demontering året etter uproblematisk.
10 MOMENT: Bruk en momentnøkkel for å sette fast skruene med riktig moment. Så unngår du (som meg) å trekke til for mye og ødelegge gjengene.
11 MASKERING: Dekk til propell og sink når du maler bunnen. Og pass på ikke å få vanlig bunnstoff på drevet.

Blank propell for bedre egenskaper

En virkelig skinnende blank bronsepropell gir økt fart og redusert groe. Slik går du fram.

Publisert Sist oppdatert

Det er som fryktet. Propellen er jammen meg like ille i år også. Vi hadde jo litt av en jobb med stålbørste og pussemaskin med grovt papir for å få av rur og matt belegg som satt skikkelig fast. Men vi kom til slutt inn til metallet, så da var det vel bra. Vi lurte riktignok litt gjennom sommeren, for farten for motor gikk gradvis ned.

Er du også overrasket over groen på propellen din? Hva i all verden skal til for å få den til å holde seg blank gjennom hele sesongen? Vi har forsøkt alle kjerringråd, og ulike spesialbunnstoff. For 15 år siden endret vi taktikk. Vi polerte propellen. Det var krevende første gang, men jobben tar nå bare to timer hver vår.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER