IRON 827 Coupé

VEKKER OPPSIKT: Svenske IRON Boats lanserer denne våren en styrhusversjon av IRON 827.
VEKKER OPPSIKT: Svenske IRON Boats lanserer denne våren en styrhusversjon av IRON 827.

Gir jernet med svensk styrhusbåt

Den tøffe IRON 827 Coupé med såkalt «STEALTH-design» hadde premiere under båtmessen i Göteborg som stengte dørene i går. Det er selskapet Järnbröderna AB som står bak båtmerket IRON, som nå består av fire modeller i ni forskjellige versjoner med IRON 647 som den minste.

Publisert Sist oppdatert

Flaggskipet IRON 827 får dermed selskap av en lukket versjon med styrhus. Brødrene har utviklet en styrhusbåt på 827-skroget skrog i samarbeid med Ted Mannerfelt og Mannerfelt Design. Mannerfelt har designet hele IRON-familien.

IRON-båtene har truffet en trend i markedet, og siden den første modellen ble lansert i 2020 er det solgt 600 båter.

Alle IRON-modellene er modulbasert slik at man enkelt kan tilpasse ulike modeller med førerkonsoller, sittebenker, bord og luker.

IRON 827 er en rask båt som kan motoriseres med opp til 450 hestekrefter. Styrhusversjonen er ikke like rask som den åpne 827, noe som blant annet skyldes mer vekt og økt luftmotstand, men avhengig av motorvalg er likevel toppfarten 45-60 knop, ifølge produsenten.

MAKS 450: Nye IRON 827 Coupé som ble vist for første gang under båtmessen i Gøteborg leveres med motorer opp til 450 hk.
MAKS 450: Nye IRON 827 Coupé som ble vist for første gang under båtmessen i Gøteborg leveres med motorer opp til 450 hk.

Alle IRON-modellene leveres med motorer Mercury i kombinasjon med elektronikk fra Simrad.

En unik detalj på IRON er den kraftige fenderprofilen med en luftkanal som skal dempe bevegelser og resonanslyd.

Fakta IRON 827 Coupé

Lengde: 8,32 m

Bredde: 2,44 m

Vekt: 1 700 kg

Sitteplasser: 6

Tankkapasitet: 304 liter

Motor: 250–300 hk

Fart: 45–60 knop

CE-kategori: C