Leserundersøkelse 2025

Båtmagasinet får skryt av leserne
Leserne gir uttrykk for at de er fornøyde i en fersk leserundersøkelse på egne nettsider. De vil helst ha praktisk stoff, og enkelte ønsker litt mer kritisk journalistikk.
Internett og video blir stadig viktigere for Båtmagasinets publikum, viser en leserundersøkelse vi selv har gjort på nett i sommer. Omtrent halvparten av respondentene konsumerer Båtmagasinet både på nett og papir, mens halvparten kun konsumerer Båtmagasinet digitalt. Vi ser også at Nett-TV og video er blitt viktigere for Båtmagasinet-publikummet de siste årene.
Leserne er godt fornøyde med nettsidene. Over halvparten synes nettsiden er bra eller veldig bra. Kun 3,8 prosent synes nettsiden er dårlig, ingen synes den er veldig dårlig, og ingen synes det trykte magasinet er dårlig.
Praktisk stoff
Mange lesere synes Båtmagasinet har variert stoff, men enkelte etterlyser mer kritiske tester, dypere fagartikler og reportasjer fra Vestlandet og Nord-Norge. Vi blir også minnet om at vi kan bli flinkere til å lese korrektur.
På nett vil leserne helst ha praktisk stoff med tips om båthold, tett fulgt av tester av nye og brukte båter og turtips. De samme stoffområdene er også populære i det trykte magasinet, men her vil leserne aller helst lese om utstyrsnyheter.

App med omfattende innhold
Enkelte av respondentene etterlyser en Båtmagasinet App. Det har vi, og her finner du alle utgavene av Båtmagasinet de siste ti årene. Her finner du også alle utgavene av Båtliv helt tilbake til 2006. Alt innholdet er søkbart på fritekst søk, og artiklene kan leses opp med talefunksjon, for dem som ønsker det. Appen er tilgjengelig i både App Store og Google Play, og kan også åpnes i nettleseren.
Nær 1200 båttester i egen guide

Det er heller ikke alle som vet at Båtmagasinet har samlet over 1100 båttester i en testguide, der man kan velge hva slags typer båter man vil lese tester om basert på pris, størrelse, båttype, merke og en rekke andre relevante kriterier. Dette er redaksjonelle tester utført de siste 15 årene av kyndige journalister.
Tilgang til Appen og Testguiden inngår i Båtmagasinet-abonnementet.
Nett-TV
Den siste måneden har nær 200 000 aktive brukere vært innom nettsiden til Båtmagasinet, ifølge Google Analytics, og det er omtrent like mange som årlig besøker verdens største båtutstilling, Boot i Düsseldorf.
Video er blitt en stadig viktigere del av Båtmagasinet-innholdet, og de senere årene har vi også laget en nett-tv-sending i forbindelse med hver magasinutgivelse. Vi ser nå at over halvparten av de ca 20 000 som ser på Båtmagasinets nett-tv-sendinger ser dem på ordinær TV-skjerm.
Båteiere
Respondentene i denne undersøkelsen er båteiere. Halvparten av dem har cabincruiser. En av tre har planer om å kjøpe ny eller brukt båt de nærmeste årene.