Leder: Båtmagasinet nr. 8/2022

CANNES: Salget av båter til folk flest har mistet farten, men i luksusmarkedet er det fest.

Fra Lillestrøm til Cannes

«Det gjenstår å se om «Sjøen for alle» kan gjenåpne som båtbransjens store og nasjonale utstillingsvindu etter å ha vært lukket i flere år»

Publisert Sist oppdatert

I båtbransjen er det enten full fest eller begravelse, sa båtbyggernestoren Raimo Sonninen da vi besøkte ham hos Bella Boats i de finske skoger for ti år siden.

Uttalelsen dukket opp fra minnet da jeg nylig mottok pressemelding om at «Sjøen for alle» avlyses også for 2023. «Sjøen for alle» har vært flaggskipet for båtutstillinger her i landet siden 1950-tallet. På 80-tallet hadde utstillingen 120 000 besøkende på det meste, men siden har besøket falt til 20 000 - 30 000 besøkende de siste årene før pandemien.

Festmusikken har allerede stoppet i store deler av bransjen.

«Sjøen for alle» ble kansellert på kort tids varsel i 2020 da Koronapandemien traff landet med full styrke noen uker før den planlagte utstillingen andre halvdel av mars. På denne tiden i fjor ble utstillingen avlyst for inneværende år på grunn av problemer med vareleveranser. I år pekes det også på krigen i Ukraina, økte energipriser og makroøkonomiske utsikter fra Norboat og Nova Spektrum, som arrangerer «Sjøen for alle». Arrangørene sier at messen er flyttet frem til 2024 etter dialog med bransjen, så gjenstår det å se om «Sjøen for alle» kan gjenåpne som båtbransjens store og nasjonale utstillingsvindu etter å ha vært lukket i flere år.

Kroken på døren

Mange av de nasjonale båtutstillingene har stampet i motvind i lang tid. For London Boat Show var det kroken på døren i 2018 etter flere år med dalende interesse. Paris Boatshow var kun en blek skygge av seg selv for et år siden, og kolleger i fransk båtpresse mener det bare er et tidsspørsmål før den tidligere så glamorøse båtutstillingen avvikles.

De nasjonale båtmessene skvises mellom internasjonale- og lokale båtmesser. Strukturendringer i båtbransjen og mediene spiller også inn. I bransjen blir det færre og større aktører, mange av dem med egne haller og showroom. Det båtinteresserte publikummet kan i stadig større grad orientere seg på internett, der bilder, video og 360-graders presentasjoner gir god informasjon om båtene på markedet.

Når Norboat nå peker på makroøkonomiske utsikter, er det også et signal om forventningene i båtbransjen for tiden som kommer. Festmusikken har allerede stoppet i store deler av bransjen. For tiden ligger brukte båter for to milliarder kroner annonsert på Finn, mens verdien av nye båter beløper seg til hele 4,7 milliarder koner, ifølge produktdirektør Eirik Håstein.

Salget av båter til folk flest har mistet farten etter pandemien. Inflasjon og høyrere renter gjør innhugg i lønningsposene, og da er det ikke båtkjøp som står høyest på familiens prioriteringsliste. I luksusmarkedet meldes det riktignok fortsatt om rekordsalg av båter, men denne typen kunder drar heller til Cannes Yachting Festival enn til «Sjøen for alle» på Lillestrøm.

Europa går nå en tøff vinter i møte. Det vil selvsagt merkes i store deler av båtbransjen.