Kommentar: Hole på skjæret

HANDYMAN: – Det trolig ingen fortalte nykommerne på vannet, er at en båteier «alltid» opplever at et eller annet er galt, skriver Hole på skjæret.
GODE RÅD: En gammel båteier er ofte en handyman. Det virker i alle fall sånn under båtpussen, skriver Hole på skjæret.

Båtlivanalysen som forklarer alt

Hole på skjæret lar lillehjernen analysere båtmarkedet og finner årsaker til nedgangen i salg av båter.

Publisert Sist oppdatert

Tenkte vi det ikke: Nå skal pandemibåtkjøperne selge farkostene sine. Dermed blir det overflod på bruktbåtmarkedet og nybåtsalget synker som en dregg.

Vi har bedt vår analytiske hjerne om å analysere situasjonen, og med tosifret IQ innabords er det sjelden vi bommer. Det er to åpenbare grunner til at nordmenn forlater båtlivet. Den ene gruppen fristes mer av paraplydrinkene i Syden, som igjen er blitt tilgjengelige, og den andre gruppen har fått renteøkningen som ekstra ballast i en båt som fra før fløt tungt i vannet.

Den tredje grunnen er det denne analytiske hjernen som har funnet frem til. Vi kaller den lillehjernen, ettersom vi ikke er sikre på at vi har en stor.

«Det trolig ingen fortalte nykommerne på vannet, er at en båteier «alltid» opplever at et eller annet er galt. Det kan ha kommet som en gedigen nedtur for dem.»

Det er utrolig fristende å kjøpe båt når du ser en seiler ligge sånn passe på skakke og fosse frem, en vannskikjører bak racer'n eller en snekke som bare putrer rundt. Det trolig ingen fortalte nykommerne på vannet, er at en båteier «alltid» opplever at et eller annet er galt. Det kan ha kommet som en gedigen nedtur for dem.

Går lyspæren på bilen i svart, er det bare å kjøre innom et verksted og betale 3000 kroner, så ser Toyota'n lyset igjen. Går drillpinnen eller stigbøylen i stykker i båten, kan du i høye bølger og ufyselig vær i verste fall måtte ringe Redningsselskapet. Det koster ikke noe hvis du er medlem, men du blir kvitt tusenlappene om du må på verksted - hvis det er åpent i juli. Du kan fort komme til å merke at også verkstedfolk vil ha sommerferie i juli.

En gammel båteier er ofte en handyman. Det virker i alle fall sånn under båtpussen. Spør du hvorfor det er grønt blinklys på høyre side og rødt på venstre, får du fort forklart at dette ikke er blinklys, men lanterner. Og spør du hvor flyndra er, så peker de ikke ut mot fiskebankene, men på stanga under propellen. At kartplotter ikke har noe å gjøre med hvor du kan finne blåbær- og tyttebærkart, blir også fort oppklart.

I tillegg har vi kjente fenomen som tau i propellen, dieseldyr på tanken, tett do og legge til brygga når alle ser på-fobien. Alt dette kan ha blitt for mye for nykommerne.

Dermed var nedgangen i nybåtsalget forklart. Det er bare å ønske de som var gjester i båtlivet god tur til Syden - eller til bankens låneavdeling.