Forsikring

- Selskapene opptrer både som børs og katedral

- Det er for lite fokus på forsikringsbåter som settes i markedet igjen, sier en nestor i båtbransjen og mann med spisskompetanse på konstruksjoner og CE-merking, Olaf Hjelmeland i det tekniske kontrollorganet IMCI.

Publisert

Han mener vår beskrivelse av «Quickfix»-båten er et eksempel på at forsikringsselskapene utviser en dobbeltmoral. Etter først å ha utbetalt forsikringserstatning ved kondemnering, skal «restene» selges for høyest mulig pris for å redusere tapet. Hjelmeland vet ut ifra egen erfaring at det er mest festtaler når det hevdes at slike båter blir solgt til såkalt godkjente og seriøse verksteder.

Naturstridig

- Det er jo naturstridig. Med norske timepriser og krav til kvalitet i alle ledd er jo disse båtene kondemnert, nettopp fordi reparasjon ikke er regningssvarende. Da er det de som ikke akkurat er mest seriøse som står igjen, de som merkelig nok ser lønnsomhet i oppbygging og videresalg, sier Hjelmeland. Han legger til at det er hederlige unntak, men at i det store bildet er bekymringsfylt at det føres lite kontroll med kondemnerte båter som er satt i markedet igjen. Dette gjelder først og fremst båter som får fikset strukturelle skrogskader og ikke båter hvor skrog tilintetgjøres, men hvor brukelig teknisk utstyr demonteres for videre bruk eller salg.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS