Båtjuss.no

SPREKKER: Kan sprekker i akterspeilet dekkes av garanti selv etter fem år? (ILLUSTRASJONSFOTO: ATLE KNUTSEN).

Reklamasjon på skrogskader og garantiansvar

Sprekker i akterspeilet på en 20-foter fikk eieren til å reagere. Produsenten har gitt 10 års garanti, men selger nekter ansvar etter åtte år.

 

Spørsmål: Vi kjøpte en ny 20 fots båt for åtte år siden som vi har hatt veldig mye glede av. Etter sesongslutt i fjor tok jeg opp båten, og la da merke til at det er flere sprekker i skroget bak i akterspeilet over vannlinja. En takstmann har konkludert med at sprekkene i skroget sannsynligvis skyldes ekspansjon ved deler av skroget. Dette da produsenten ikke har gjort skroget tilstrekkelig tett. Fortsatt ekspansjon vil medføre alvorlig problemer for båtens funksjonalitet. Da vi kjøpte båten fikk vi opplyst at det var 10 års garanti. I båten er det også et klistremerke fra produsenten om 10 års skroggaranti og et klistremerke rett under fra forhandleren. Jeg kontaktet selger og fikk til svar at de ikke aksepterte noe ansvar overhodet da var gått så lang tid. På spørsmål om klistremerket om 10 års garanti, svarte forhandleren at dette var ikke han som norsk forhandler ansvarlig for. Dette måtte jeg eventuelt ta opp med den utenlandske produsenten av båten. Jeg har aldri vært i kontakt med produsenten. Kan jeg kreve denne garantien overfor forhandleren?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER