Trender i båtbransjen: Jonas Göthberg

Tror på langsommere og lydløst båtliv

Interessen for båtliv og friluftsliv er en trend også etter pandemien, mener Jonas Göthberg, som tror på et langsommere båtliv i tiden som kommer.

Publisert

Göthberg er commercial director for Nimbus og Paragon, som eies av Nimbus Group, et børsnotert selskap med rask ekspansjon i båtbransjen. På børsen peker pilene nedover. Verdien av selskapet er nær halvert i år, men Göthberg ser lyst på båtlivets framtid.

–Interessen for båtliv og friluftsliv er stor, og trenden startet før pandemien, sier han i dette videointervjuet med Båtmagasinet. Vi har videointervjuet flere bransjetopper om utsiktene for båtlivet i tiden som kommer. På verdensbasis vokser middelklassen, og Nimbus ekspanderer nå internasjonalt, blant annet med eget datterselskap i USA.

Göthberg tror på et langsommere og mer lydløst båtliv i tiden som kommer. –Vi begynte å utvikle elbåter allerede i 2009, og solgt elbåter med Torqeedo-drivlinjer siden 2015. Nå har konsernet også lansert Bella Zero i to modeller, sier Göthberg, og fortsetter: –Vi opplever stor interesse, selv om salget er lite foreløpig. Vi ser uansett en dreining mot lettere båter og mer miljøvennlige materialer. Veksten fortsetter i markedet for enklere dagsturbåter, og personlig tror jeg at snekkene får comeback, sier Göthberg til Båtmagasinet.