DYRERE: Råvareprisene har skutt i været, og det gir dyrere båter, sier Espen Aalrud i Marex
DYRERE: Råvareprisene har skutt i været, og det gir dyrere båter, sier Espen Aalrud i Marex

Nå blir båtene dyrere

Brennhet etterspørsel, mangel på råvarer og rekordhøye transportpriser presser nå opp nybåtprisene over hele verden.

Publisert Sist oppdatert

Marex vil begrense prisøkningen til seks prosent neste år, men Espen Aalrud legger ikke skjul på at det vil holde hardt. –Prisen på polyester har doblet seg det siste året. Teak er opp 150 prosent, stålprisene har steget og vi må betale ti prosent mer for motorene nå, sier han. Ifølge Aalrud er det nå over et års ventetid på nye Volvo-motorer, og i tillegg er transportprisene for tiden rekordhøye.

Også Jarle Grytli i SanCat varsler prisøkning på fem-seks prosent neste år. Verftet klarer ikke å holde tritt med etterspørselen. Fountaine Pajot-seilbåtene er utsolgt et par år fremover, men Grytli kan levere noen motormodeller neste år.

Oda Heitmann i Heitmann Marin sier at prisene har gått opp fem prosent i år. Hun tror ikke på vesentlige prisøkninger neste år, men også Jeanneau opplever knapphet på deler og arbeidskraft.

Kragstad AS importerer Beneteau, Boston Whaler og Saxdor til Norge. –Prisene går nå opp mellom fem og ti prosent, sier Torben Kragstad til Båtmagasinet. Han forteller om leveranseproblemer både i Europa og USA.

Benny Martinsson i Princess Yachts Scandinavia kan levere enkelte modeller neste år, men også Princess sliter med å holde tritt med etterspørselen, og opplever leveranseproblemer.

Powered by Labrador CMS