Leder Båtmagasinet 3

VANNMOTSTAND: Energiforbruket er størst når båten løftes over planingsterskelen.

Hekksjøen kan bli dyr

Med dieselpriser over 20 kroner literen må vi lære oss å nyte det langsomme båtlivet i sommer.

Publisert Sist oppdatert

Bølger er energi. Når båten din skaper store bølger, bruker du mye drivstoff. De fleste av oss vet at det er dyrt å ligge i halvplan og pløye opp stor hekksjø. Med dieselpriser nå over 20 kroner literen, hører vi mange snakke om drivstofføkonomi for tiden.

En venn med planende bobåt fortalte oss at han nå kun kjører i syv-åtte knop med båten sin. Moderne dieselmotorer bruker lite drivstoff på sakte fart. I syv knop bruker du tre timer på samme strekk som du gjør unna på en time i 21 knop, men hva gjør vel det på en ferie når man ikke har det travelt?

Elbåter og hybride løsninger kommer helt sikkert i stadig større grad på sjøen, men kanskje aldri i samme grad som på landeveien, fordi det er svært energikrevende å kjøre i plan eller halvplan med store og tunge båter. Vannet yter mye mer motstand enn luften.

Snekker

I praksis er det nok heller en holdningsendring som må til. Vi må lære oss å kjøre sakte, nyte båtlivet og tenke at båtturen er over når vi ankommer havn. Da jeg var ung dominerte snekkene skjærgården. Dette er voluminøse og saktegående båter som glir lett inn i våre mange naturhavner. Kanskje er det et tegn i tiden at Nidelv nå gjenopptar snekkeproduksjonen for eksport til Nederland? Selv om båtbransjens fremtid neppe ligger i fortiden, er hydrodynamikken uforanderlig gjennom tidene.

Båtbransjen står overfor den største omveltningen siden plastbåtene fortrengte de gamle trebåtene.»

Henrik Askvik

Askeladden-nestor Henrik Askvik sier til Båtmagasinet-TV at båtbransjen står overfor den største omveltningen siden plastbåtene fortrengte de gamle trebåtene. Han ser for seg et båtliv basert på lavere fart og hybride framdriftsløsninger.

Mye av tiden på sjøen er det greit å kjøre langsomt. Da blir altså ikke forbruket så stort enten båten drives av strøm eller diesel. Men tidvis vil vi ha fart, enten det kommer dårlig vær, eller vi må gjøre unna en transportetappe. Da må vi nok fortsatt bruke fossilt drivstoff, eller kanskje hydrogen.

De siste årene har vi hørt stadig mer om det grønne skiftet og fornybare energikilder. Enkelte mener at dette skiftet forseres av Russlands hærtokt i Ukraina. EU vil frigjøre seg fra avhengigheten av russisk gass og olje, som nå i første omgang må erstattes av kullkraft, men som deretter skal over til fornybare kilder. Krigen forsterker energiknappheten som verden nå opplever, og i verste fall vil drivstoffprisene stige ytterligere i tiden som kommer.

Vi nordmenn er heldige som har en verdens lengste og flotteste kyster. Vi trenger ikke å dra langt for å oppleve fredfull og vakker natur. Vårt tips for sommeren er å finne perlene i nærområdet. Så kan det være lurt å se seg over skulderen fra tid til annen.

For hekksjøen kan bli dyr i sommer!