
Test Marex 330 Scandinavia

Komplett, perfeksjonert familieturbåt
For tyve år siden gikk vi fra Oslo til Selje med første generasjon Marex 330 Scandinavia. Den nye Marex 330 Scandinavia som ble lansert i vår bærer samme navn – men forøvrig er likhetene få.
Marex har foretatt en utrolig reise i løpet av ganske nøyaktig tyve år. Da brødrene Espen og Thomas Aalrud overtok selskapet rundt år 2000, besto merkevaren av mange modeller som sprikte i alle himmelretninger. De først utslagene av nye ideer kom i form av Marex 21 Duckie og senere Marex 350 Cabriolet Cruiser. Sistnevnte bygde videre på Marex 350 Scandinavia og grunnkonseptet i Cabriolet-cruiseren, med skyvetak, gigantisk bysseløsning og sterk betoning av funksjonelle løsninger, dannet grunnlaget for den nye retningen som Marex skulle ta. Så kom Marex 370 Aft Cabin Cruiser som definerte en ny designlinje som produsenten har rendyrket og perfeksjonert siden. I dag har Marex en homogen modellfamilie fra 32 til 37 fot. Funksjonelt og visuelt er disse modellene utviklet ut ifra noen enkle, men grunnleggende kjerneverdier som har blitt en del av merkevarens DNA: Å gjøre båtene så funksjonelle som mulig for målgruppen, som er tydelig definert, nemlig turbåtfolket.
SPESIFIKASJONER | |
STØRSTE LENGDE: | 10,47 meter |
SKROGLENGDE: | 9,94 meter |
STØRSTE BREDDE: | 3,39 meter |
DEPLASEMENT, MAKS.: | 8 860 kg |
KAPASITETER I LITER | |
FERSKVANN: | 300 |
DRIVSTOFF: | 630 |
SEPTIK: | 200 |
MOTORFABRIKAT: | Volvo Penta |
MODELLBETEGNELSE: | D6-440A |
ÅRSMODELL: | 2022 |
DRIVSTOFFTYPE: | Diesel |
YTELSE HK: | 440 |
ANTALL SYLINDERE: | 6 |
MAX TURTALL IHHT. PRODUSENT: | 3 700 o./min. |
MAX TURTALL I TEST: | 3 750 |
MOTORALTERNATIVER | |
ALTERNATIV 1: | Volvo Penta D6 380 |
ALTERNATIV 2: | Volvo Penta D6 480 (V-gir) |
ALTERNATIV 3: | 2xVolvo Penta D3 220 |
ALTERNATIV 4: | 2xMercury Bravo 3 270 SD |

Det finnes noen ytterst få produsenter som har vært tro mot ett konsept og perfeksjonert dette gjennom tiår. Denne formen for målrettet produktutvikling der løsninger eltes og finslipes over tid, resulterer etter vår oppfatning i de mest brukervennlige båtene, med løsninger som står seg over tid. I tilfellet Marex er denne produktutviklingen åpenbart basert på en grunnleggende forståelse av hva båtbrukeren trenger og setter pris på – i en grad som overgår det selv erfarne båtbrukere er klar over. Stadig blir man som båtbruker slått av tanken «aha, det var smart!» i møte med produsentens signaturløsninger for kalesjedesign, oppbevaring og rominndeling. Marex 330 Scandinavia er intet unntak i så måte.
Sjøegenskaper
Marex 330 Scandinavia har et planende skrog og er tilgjengelig med en rekke motoralternativer i singel og dobbelinstallasjon. Den kan utrustes med både drev og akselinstallasjon (singel) med V-gear. I motsetning til mange av dagens båter, har Marex 330 et voluminøst forskip som gir rikelig med bokomfort under dekk. Vår testbåt var utrustet med en singel Volvo Penta D6-440 med DPI-drev, noe som ga båten en toppfart på drøye 34 knop. Den var da belastet med fulle tanker og to mann. Denne konfigurasjonen er sannsynligvis den mest aktuelle for Norge, og den gir rikelig med krefter til å få båten raskt opp i plan og en behagelig marsjfart i underkant av 25 knop. Båten har perfekt balanse og er lekende lett å kjøre i alle hastigheter. Den planer lett og man har full sikt forover gjennom hele fartsregisteret. Båten er svært godt lydisolert og er meget godt sammenføyd. Det brede fartsregisteret gir mulighet til å holde god marsjfart selv i mye sjøgang.

TYPE FREMDRIFT: | DPI-drev |
PROPELLER: | H4 |
MATERIALE: Stål | |
STIGNING I TOMMER: | - |
ANTALL BLAD: | 3+4 |
BATTERIBANK | |
FORBRUK: | 5x90 Ah AGM |
START: | 1x90 Ah AGM |
EKSTRA: | Thrusterbatteri |
LADESPENNING FORBRUK I VOLT: | 14,1 |
LADESPENNING START I VOLT: | 13,9 |
DOLLBORD, BREDDE: | 30 |
BADEPLATTFORM: | 120x300 |
STÅHØYDE: | |
UNDER KALESJE: | 203 |
I SALONG: | 200 |
I BYSSA: | 200 |
VED FØRERPLASS: | 167 |
HOVEDLUGAR: | 197 |
STIKKLUGAR: | 197 |
PÅ TOALETT: | 190 |
KØYEMÅL | |
HOVEDLUGAR: | 220x260 |
STIKKØYE: | 165x200 |
DESIGNKATEGORI: | B/C |
MAX ANTALL PERSONER: | 8/10 |
MAX ANTALL PERS. OG LAST I KG: | 965/965 |
MAX MOTORSTYRKE: | 515 kW |
Uteplassen
Bokomfort og sosiale løsninger er adelsmerket til Marex. Nye 330 er en bakveggbåt med nesten likeverdige ute og inne salonger. Rundt akterdekket er det en genial kalesjeløsning der sidelikene er montert på et skinnesystem som ender opp i kalesjegarasjer på hver side av overbygget. Denne kalesjen åpnes og lukkes på sekunder, og krever ingen knepping av hemper. Over akterdekket fortsetter taket, med en ettgreps softtop som åpnes og lukkes med et håndgrep. Man entrer båten via en stor badeplattform som har en utfellbar benk i akterspeilet. Via en port på styrbord side kommer man inn på det sosiale akterdekket med faste benker og et stort klaffebord. Her får lett 6-8 personer meget komfortabel sitteplass. På hver side har båten brede, nedsenkede sidedekk som fører frem til fordekket. Over alt hvor man strekker ut hånden for å finne en rekke, så sitter den der. Følgelig oppleves det som veldig trygt å ta seg frem på det store fordekket, hvor det er en stor solseng. Solsengmadrassen er laget med et spesielt, lettdrenert flyteskum som gjør at den kan slenges på sjøen som en flytende solpute. I fordekket sitter baugvinsjen skjult i en meget romslig dreggkasse hvor det er plass til store fendere. I baugrekka er det åpning og båten kan utrustes med et solid baugnebb. Langs sidene har båten til sammen seks solide kryssholt.

Salong
Via den brede skyvedøren i bakveggen entrer man salongen, som har en klassisk løsning med to motstående benker, samt en uttrekkbar barkrakk. Det gir til sammen plass til fem personer rundt salongbordet. Den fremre benken har et vippbart ryggstød og en hengslet sittepute som følger med opp i sikthøyde når ryggstødet vippes akterover. LED-belsyning er integrert i interiøret, noe som gir en stemingsfull og dempet belysning. Alle takpanelene er polstret og gir et lunt og godt lydisolert miljø. De høye sidevinduene sørger for god sikt og slipper inn rikelig med lys. Taket i den fremre halvdelen av hardtopen består av en takluke som i likhet med stofttopen på akterdekket, åpnes med et håndgrep. Det er god bredde mellom byssa og sittegruppen, som gjør at to personer kan passere hverandre uanstrengt på vei fra akterdekk til lugaravdelingen.

PRIS FRA (INKL. AVG.): | 3 100 000 kroner |
PRIS TESTET BÅT (INKL. AVG.): | 4800 000 kroner |
KONSTRUKTØR: | Espen Aalrud |
PRODUSENT: | Marex Boats UAB |
PRODUKSJONSLAND: | Litauen |
Førerposisjon
På styrbord side forenom byssa befinner førerposisjonen seg. Den har utgang via en stor skyvedør til det brede sidedekket. Hele førermiljøet er forbilledlig utført, med førsteklasses ergonomi. Her er alt svært gjennomtenkt og ergonomisk, med god plass til instrumentering både i takkonsollen og i konsollen foran rattet. Testbåten hadde to 12 tommers kartplottere, VHF, autopilot, fjernstyringspanel for plottere og mye annet uten at det ble trangt om plassen. Alt av instrumenter har sin dedikerte plassering. Den brede sidedøra er enkel ta seg ut gjennom, og førerstolen justeres enkelt i lengderetningen takket være en elegant gassløfter. Alt i alt utvilsomt en av de mest ergonomiske førerplassene i sin klasse.

Hovedlugaren
Når man går ned til lugaravdelingen forut, kommer man ned i en mellomgang som trolig er en av de mest romslige vi har sett. Inngangen til hovedlugaren er til babord. Det er full ståhøyde i lugaren, som har en køye i hele båtens bredde. Aktenfor køya er det en komfortabel sofa. Et trinn underletter adkomsten til køya. Under hele den gigantiske køya er det rikelig med stueplass og to hengslede deler av køyebunnen kan vippes opp for adkomst til disse stuerommene. Også på lugaren er det delikat integrert belysning i interiøret, i tillegg til leselamper. Alle skott og paneler er nennsomt polstret noe som gir et veldig lunt miljø. Store panorama skrogvinduer gir en ekstra dimensjon til opplevelsen. I akterkant av lugaren er det stort kombinert hylle- og hengeskap fra dørk til dekk. Både røykvarslere og karbonmonoksid-varslere er på plass i hovedlugar og gjestelugar.

Stikklugar
Via døren i akterkant av mellomgangen kommer man inn på gjestelugaren som befinner seg under salongen. Her er det full ståhøyde i omkledningsavdelingen, og stor åpning inn til køya. Køya strekker seg i båtens bredderetning, med sjeselong i hodeenden på styrbord side og oppbevaringsplass på babord side. Også i denne lugaren er det panorama skrogvinduer. I forkant av lugaren – i omkledningsavdelingen – er det rikelig med stueplass, ikke minst i et høyt skap.

Byssa
I samtlige av sine modeller har Marex lagt betydelig vekt på funksjonelle og innholdsrike bysseløsninger. Byssa i 330 Scandinavia er på størrelse med kjøkkenet man finner i en middels leilighet, med syv stor skuffer, rikelig med avsettingsplass mellom oppvaskkum og kokeapparat og mulighet for hele tre kjøleopsjoner i form av kjøleskap og kjøleskuff/fryseskuff. Byssebenken er svært enkel å holde ren, og det er integrert ulike strømuttak i akterkant bak koketoppen.

Toalettrom
Mye volum er et gjennomgående trekk ved Marex 330 Scandinavia. Man føler ikke at det mangler plass eller er besværlig trangt noen steder – snarere tvert imot. Toalettrommet er intet unntak. Rommet befinner seg på styrbord side og vi blir imponert over den langstrakte servantbenken som har ett dobbeltskap og en skuffe rekke i tillegg. I tillegg er et hyller på skottet mot dusjen. Et stort speil er montert på skottet slik at to personer kan stelle seg her samtidig, og det er fremragende lysforhold takket være stort skrogvindu og velplassert belysning i taket. Ventilasjonen besørges blant annet av et koøye som kan åpnes. I forkant av rommet er det et stort dusjrom med en dusjdør som gir en komplett avskjermet dusjavdeling. Armaturene er i boligstandard – plassen likeså.

Motorrom
Man har enkel adkomst til motorrommet via en stor luke i akterdekket hvor man går ned på en solid leider. For større vedlikeholdsoppgaver kan man frilegge motorrommet helt ved å åpne ytterligere en luke. Det kunne med fordel ha vært et deksel i forkant av motoren som skjermet reimer og reimhjul dersom man oppbevarer noe på dørken foran motoren. Forøvrig er merking, dimensjonering, organisering og plassering av de tekniske installasjonene blant det beste vi har sett. I tillegg er rommet godt belyst med kraftige LED-lamper på hver side av motoren.

Konklusjon
Hele Marex 330 Scandinavia bærer preg av et kontinuerlig fokus på detaljer ned til minste nivå. Kombinerer man det med fremragende håndverk, så blir det bra båter. Når man går igjennom båten, kryper omkring, løfter på luker og studerer løsningen ned i minste detalj, så klarer vi knapt å finne noe som er verdt å sette fingeren på. Dette inntrykket understrekes når man åpner brukerhåndboken, som er den mest detaljerte og samvittighetsfulle vi har gått igjennom i en fritidsbåt. I sin klasse er Marex 330 Scandinavia den mest gjennomarbeidete båten vi har testet – og den er optimalt tilpasset sitt segment: En familieturbåt for fire personer.

Turtall | Fart | Støy |
3 750 | 34 | 77 |
3 450 | 29 | 76 |
3 150 | 25 | 75 |
2 850 | 20 | 75 |
2 550 | 15 | 74 |
MAX TURTALL: | 3 750 o./min. |
MAX FART: | 24 knop |
MAX STØY: | 77 dBA |
STØY VED MARSJFART: | 75 dBA |
TEMPERATUR | |
LUFT: | 18°C |
SJØ: | 14°C |
VINDSTYRKE: | 2 m/sek |
TANKINNHOLD VED TEST | |
DIESEL: | 600 liter |
FERSKVANN: | 300 |
SEPTIK: | 0 |
ANTALL PERSONER OM BORD: | 2 |