
Test: Jeanneau MF 1095 og NC 33

Stor forskjell i pris og opplevelse
I denne sammenligningstesten av to 10-meters langturbåter vinner Jeanneau. Men hvilken av dem?

Vi har testet to langturbåter med bakvegg fra franske Jeanneau. Lengden er den samme, og begge har bakvegg, men med litt forskjellig dekkslayout. Fremfor alt skiller motoriseringen dem fra hverandre. Jeanneau MF 1095 var i denne testen utstyrt med 2x300 hk Yamaha utenbordsmotorer, mens NC 33 hadde 2xVolvo Penta D3-220. Begge båtene konkurrerer direkte i det norske langturbåtsegmentet, der Viknes, Saga og Marex har flere populære modeller. Hvordan hevder de to franskmennene seg i dette segmentet?
I sitt modellprogram har Jeanneau to ferske 10-meters bakveggbåter som ble lansert i fjor, nemlig Merry Fisher 1095 og New Concept 33.
Teknisk sett er den største forskjellen mellom de to modellene motorløsningen. NC 33 har den tradisjonelle løsningen med innenbordsmotorer og drev, mens Merry Fisher følger den moderne trenden med utenbordsmotorer.
Layoutmessig er den vesentligste forskjellen antallet lugarer. NC 33 har, i likhet med mange konkurrenter i denne størrelsen, to lugarer. I MF 1095 har man presset inn en tredje lugar, hvilket ikke skyldes forskjellig motorløsning. Hovedtrekkene i layout-løsningen er nemlig den samme: Motorer og uteplass akter, dekkssalong med bysse og førerplass, samt lugarer og toalettrom under dekk forut og midtskips.
Også skrogformen er relativt lik på de to båtene. De har en temmelig tradisjonell V-bunn, men til tross for at størrelsen ligger nær hverandre er de ikke bygd på samme skrog. Merry Fisher-skroget er designet spesielt for 1095-modellen, mens skroget til NC 33 i praksis er identisk med Leader 33.
Utgangspunktet for denne duellen mellom Merry Fisher 1095 og New Concept 33 er derfor at båtene i prinsippet har mye til felles, men i praksis er det lagt vekt på ulike detaljer og løsninger i planløsningen.

FAKTA OG TESTRESULTAT
Båt | Jeanneau MF 1095 | Jeanneau NC 33 |
Lengde/m.: | 10,50 | 10,50 |
Bredde/m.: | 3,35 | 3,32 |
Vekt inklusive motor i kg: | 5.174 | 5.442 |
Anb. max motorstyrke i hk: | 2x300 | 2x220 |
Drivstoff, liter: | 800 | 520 |
Ferskvann, liter: | 160 | 175 |
Septik, liter: | 80 | 80 |
Max antall personer: | 10/8 | 10/8 |
CE-kategori: | C/B | C/B |
Toppfart i knop: | 38,5 | 30,7 |
Pris (ca) fra kr.: | 1.860.000 | 2.800.000 |
Pris (ca) testbåt kr.: | 2.190.000 | 3.050.000 |
Mer informasjon: | www.jeanneau.com | www.jeanneau.com |
Uteplassen
Designmessig følger begge båtene et velkjent og trygt grunnkonsept.
I realiteten ser Merry Fisher større ut enn New Concept, og ser mer kantete og høyere ut, selv om båtenes ytre mål er nesten like. Merry Fisher er noe høyere i skroget enn NC.
Det er like enkelt å ta seg ombord via badeplattformen på begge båtene. På Merry Fisher må man imidlertid stige ombord på styrbord side for å få direkte tilgang til porten inn på akterdekket. Det er ingen passasje fra babord side i forkant av motorene når aktersofaen er skjøvet akter for å få maksimalt areal på uteplassen. Denne kan imidlertid justeres forover, noe som gir mer plass i motorbrønnen. Dette må også gjøres dersom man skal tilte opp motorene helt.
Siden NC 33 har innenbordsmotorer, får man en hel og romslig badeplattform. Det gjør det enkelt å stige ombord både fra babord og styrbord side.
Også NC 33 har en aktersofa som kan justeres frem og tilbake med 30 centimeter. Denne kan dessuten konverteres til en stor solseng.

Begge båtene har asymmetrisk styrhus, hvilket innebærer at sidedekket på styrbord side er bredere.
Fra førerplassen på begge modellene kommer man ut påca sidedekket via en skyvedør, noe som er funksjonelt spesielt når man er alene ombord. Døren på Merry Fisher er noe høyere, mens døren på NC 33 er noe bredere. Det går rimelig greit å ta seg ut på sidedekket på begge båtene.
På begge båtenes sidedekk er det en port. Porten på Merry Fisher er mer funksjonell enn den på NC 33, som er vesentlig mindre

Justerbare solmadrasser til fordekket er tilgjengelig for begge modellene. Et mer aktuelt tilleggsutstyr for norske forhold er baugnebb med stige, som er tilgjengelig for både MF og NC-versjonen.
Bakveggløsningen med skyvedør er standard for både NC og MF, og i tillegg kan man få kalesje over akterdekket som ekstrautstyr. Mens skyvedøren på MF bare kan åpnes mot babord, kan NC-varianten skyves enten mot styrbord eller babord.
TESTRESULTAT
MF 1095 | NC 33 | ||||
Fart i knop | Forbruk l/n. m. | Støy dB(A) | Fart i knop | Forbruk l/n-m- | Støy dB(A) |
25 | 3,4 | 76 | 25 | 2,3 | 77 |
5 | 1,9 | 56 | 5 | 0,7 | 59 |
Salong og bysse
Det er første rekke løsningen i salongen som skiller Merry Fisher og New Concept fra hverandre. Byssa har fått samme plassering i begge båtene, og ståhøyden er i praksis lik.

Merry Fisher har en tradisjonell dinett, det vil si to motstående benker med et bord i mellom. Herfra har passasjerene god sikt gjennom de store vinduene. Bordet og benkene gir plass til fire personer, men sittegruppen byr ikke på mer plass enn nødvendig.
Hjørnesofaen i NC er merkbart lavere enn benkene i MF, så passasjerenes sikt forover er mer begrenset. Sittegruppen fungerer bra for sosialt samvær men er ikke så velegnet som spiseplass. Kun tre personer sitter bra rundt bordet. Som ekstrautstyr finnes det imidlertid to løse stoler som kan plasseres ved bordet.

Bordet kan justeres, og det samme bordet kan flyttes ut til uteplassen. Man får et eget bord til uteplassen som ekstrautstyr. Vi vil anbefale to bord.

Også byssa fungerer bedre på MF. Her er det mer avsettingsplass og skapplass, spesielt om man i tillegg velger overskap fra ekstrautstyrslisten. Avsettingsplassen er betydelig bedre i MF enn i NC.

Begge båtene har et romslig liters kjøleskap. I MF er det plassert naturlig i byssebenken, mens det i NC er montert i mellomgangen under dekk. Om ønskelig kan man få et 60 liters kjøleskap som ekstrautstyr i selve byssebenken.
Lugarer og toalett
Ved at man har fått inn en tredje lugar i MF 1095 blir dette virkelig en familiebåt. Løsningen i NC 33 med to lugarer gjør dette en båt som passer bra til to par, eller en familie med to småbarn.
Lugarene i NC preges av bedre finish og køyene er noe større enn i de to største lugarene i Merry Fisher
Dobbeltkøyen i lugaren forut i NC måler 200 x 145, og her fins en sittebenk og romslige skap.
Som vanlig i Jeanneaus båter har dobbeltkøyene i hovedlugarene i begge båtene en justeringsmulighet på 20 centimeter i lengderetningen, hvilket gjør det mulig å maksimere enten liggelengden eller den frie dørkflaten mellom køya og skottet.

Lugaren forut i MF er en anelse mer kompakt og mer asketisk. Køya er like stor som i NC, men formen gjør den i praksis noe mindre. Her er det ingen sittebenk og skapplassen er mer begrenset. Begge båtene har skyvedør inn til lugaren.
Senterlugaren i NC er komfortabel for to personer, med et køyemål på 210 x 155 cm.
Plassen i omkledningsavdelingen er imidlertid knapp, og en voksen person kan med nød og neppe sette seg på benken ved klesskapet.

I senterlugaren i Merry Fisher er det enda mindre plass. Skapet er mindre og sittebenken er for liten for en voksen person. Dobbeltkøya langskips måler 195 x 135 cm og er dermed smalere enn i NC 33.
I den tredje lugaren på styrbord side er det også en langskipskøye. Den har to meters liggelengde, men er kun en meter bred. Det er også lavt under dekk. Køya duger derfor best til en voksen, en tenåring eller to småbarn.

Med tanke på det fins en ekstra lugar i MF, skulle man anta at NC hadde et større toalett. Slik er det imidlertid ikke.
Toalettet i NC har greie løsninger og akseptabel størrelse, med en egen dusjavdeling hvor også toalettet befinner seg.

Merry Fishers toalettrom er større, og her er toalettstolen plassert i den tørre avdelingen utenfor dusjavdelingen. Man kan altså gjøre sitt fornødne tørrskodd selv om noen nylig har dusjet.
Sjøegenskaper og førerplass
Hva skiller så de to båtene fra hverandre med tanke på motorisering og forbruk?
Utenbordsmotorene på tilsammen 600 hk er maksimal effekt og gir en toppfart på 38,5 knop, hvilket er litt i overkant.
I hastigheter over 30 knop oppleves MF som ganske vilter og hard. Derfor blir det også en del skramling og lyd ombord, i alle fall i testeksemplaret som riktig nok var et tidlig produksjonsnummer. Styringen er dessuten tung.
En reduksjon av farten til 18-25 knop forbedrer komforten betraktelig. Gangen blir mykere og det blir færre ulyder ombord.
NC 33 overgår MF med tanke på sjøegenskaper. Forskipet tar sjøen bedre og gangegenskapene er mykere og mer komfortable. Dette skyldes også en mer dynamisk styring og bedre skrogdynamikk. Den presise styringen i NC reagerer raskt og gjør båten bedre å kjøre i sjøgang.
NC har gjennomgående bedre og mer komfortable sjøegenskaper enn MF.
Ser man utelukkende på forbruket, er det en betydelig forskjell mellom NC med innenbords diesel og MF med bensin utenbordsmotorer. Ved 25 knops fart ligger forbruket på NC 33 på 58 liter i timen, mens MF bruker hele 86 liter i timen. Forbruket per nautisk mil, som beskriver økonomien bedre, blir da 2,3 liter diesel per nautisk for NC, mens MF bruker 3,4 liter per nautisk mil ved samme fart. Gjennom praktisk talt hele fartsregisteret ligger forbruket til NC minst en liter lavere per nautisk mil. I kostnadsvurderingen må man også ta hensyn til prisforskjellen mellom de to motorløsningene, og ikke minst servicekostnadene, som vil være vesentlig høyere på en dobbel innenbords dieselinstallasjon med drev.
Støynivået er imidlertid nokså likt i begge båtene. Utenbordsbåten er klart stillere ved kjøring i lave hastigheter, men i planende fart jevner forskjellene seg ut, og vender til fordel for NC som har en mer kompakt og stillere konstruksjon.
Støynivået i salongen er akseptabelt i begge båtene ved marsjfart.

Førerplassen i begge båtene oppleves som helt greie, men imponerer heller ikke i forhold til funksjonalitet.
MF har en mer komfortabel sittebenk, men blanke flater rundt konsollen reflekterer og blender føreren. Sittebenken i NC er fast, men den gir en noe bedre sittestilling. Den har et bedre vinklet ratt og bedre fothviler.

Kvalitetsinntrykk og pris
Jeanneaus modellserier lever egne liv, nesten som separate varemerker. Et bra eksempel er Prestige.
For Merry Fishers og New Concepts del betyr dette at de ulike modellene kan overlappe hverandre med tanke på størrelse og type, men skiller seg fra hverandre med tanke på tekniske løsninger, layout og finish.
I båtene vi har testet her, viser dette seg best gjennom at MF generelt oppleves som en enklere båt med færre påkostede detaljer.
Standardutstyret i MF er overraskende bra sammenlignet med NC når den utrustes med en såkalt Premiere-pakke, hvilket de fleste MF-modeller har.

For at NC skal ha et sammenlignbart utstyrsnivå, må man velge en hel del fra ekstrautstyrslisten. Det innebærer at selv med et relativt nøkternt valg av tilleggsutstyr øker prisen på NC betraktelig i forhold til MF. I tillegg er prisen for samme ekstrautstyr dyrere for NC enn for MF.
Med en fornuftig og sammenlignbar utstyrspakke for norske forhold havner prisen på en NC rundt en million kroner over MF. Det finner vi vanskelig å forsvare med tanke på bruksegenskaper og opplevelse.