
Test: Sealine C330

Nesten fulltreffer
Den nye Sealine C330 er en bakveggbåt som flirter med det tradisjonelle nordiske båtlivet, men den mangler fortsatt litt for å bli en fulltreffer.
Sealine var den engelske produsenten som var mest kjent for å utfordre de etablerte normene hver gang de lanserte en ny modell. Tidlig på 2000-tallet kom det nye modeller på løpende bånd, og det var et uttalt mål fra produsentens side at hver gang en ny modell ble presentert, skulle den ha en løsning som satte en ny standard i bransjen. Det lykkes de med lenge. Så ble det eierskifter, konkurser og nye eiere. Tyske Hanse Yachts, som nå eier Sealine, har fortsatt å fornye merkevaren – om enn på en litt mer konservativ måte.
SPESIFIKASJONER | |
Største lengde: | 11,04 meter |
Skroglengde: | 9,99 meter |
Største bredde: | 3,50 meter |
Vekt tørr båt: | 6.402 kg |
Vekt fullastet båt: | 9.106 kg |
Kapasiteter i liter | |
Ferskvann: | 220 |
Drivstoff: | 570 |
Septik: | 85 |
MOTOR OG FREMDRIFT | |
Motorfabrikat: | Volvo Penta |
Modellbetegnelse: | 2xD3-220 |
Årsmodell: | 2016 |
Drivstofftype: | Diesel |
Ytelse hk: | 220 |
Antall sylindere: | 5 |
Maks turtall ihht produsent: | 4.000 o./min. |
Maks turtall i test: | 4.050 |
Motoralternativer: | |
Alternativ 1: | Volvo Penta D6-330 |
Alternativ 2: | Volvo Penta D6-400 |
Type fremdrift: | Innebords |
Propeller: | G |
Materiale: | Nibral |
Stigning i tommer: | - |
Antall blad: | 3+4 |
ELEKTRISK ANLEGG | |
Batteribank | |
Forbruk: | 3x160 Ah AGM |
Start: | 2x85 Ah AGM |
Ekstra: | 1x160 Ah AGM |
Ladespenning forbruk i volt: | 13,8 |
Ladespenning start i volt: | 13,8 |
MÅL I CM | |
Dollbord, bredde: | 18/31 |
Uteplass akter: | 137x236 |
Badeplattform: | 135x313 |
Ståhøyde: | |
Under kalesje: | 203 |
I salong: | 203 |
I byssa: | 203 |
Ved førerplass: | 156 |
Hovedlugar: | 194 |
Stikklugar: | 190 |
På toalett: | 180 |
Køyemål | |
Hovedlugar: | 195x200 |
Stikkøye: | 195x210 |
Solseng: | - |
CE-MERKING | |
Designkategori: | B |
Max antall personer: | 8 |
Max antall pers. og last i kg: | 825 |
Max motorstyrke: | 440 HK |
PRIS OG OPPLYSNINGER | |
Pris fra (inkl.avg.): | 1.983.000 kroner |
Pris testet båt (inkl. avg.): | 2.740.000 kroner |
Konstruktør: | Bill Dixon |
Produsent: | Hanse Group |
Produksjonsland: | Tyskland |
Ytterligere opplysninger: | www.formoyachting.no |

SJØEGENSKAPER
Skroget tilfører ikke så mye nytt. Dagens og morgendagens produksjon er basert på at samme skrog benyttes på flere modeller, mens dekk og innredningsløsninger varierer. C330 har samme skrog som S330, som i utgangspunktet er laget for dobbeltinstallasjon med lette D3-motorer, men som også kan tilpasses single D6-installasjoner. For det norske markedet er det helt klart en singel D6-400-installasjon som gjelder i denne båten. Det gir krefter nok, samtidig som det reduserer vedlikeholdskostnadene betraktelig i forhold til en dobbeltinstallasjon. Vi testet imidlertid båten med en dobbel Volvo Penta D3-220-pakke. Det gir mulighet til å komplettere motorpakken med joystick-styring, som har utmerkede manøvreringsegenskaper. Vi hadde likevel ikke vært i tvil og valgt en singelinstallasjon med baugpropell i stedet.
Sealine C330 har et helt gjennomsnittlig skrog, med mye innvendig bovolum, noe som gir et bredt forskip med fare for stampete gange i motsjø. Vi noterte også at båten har en relativt bratt planingsterskel, og at man må bruke trimplan for å holde en bra trimvinkel under kjøring på flatt vann. Det skulle være unødvendig, selv om importøren påpeker at det har sammenheng med en for tung badeplattform. For øvrig oppfører skroget seg helt forutsigbart og har en toppfart på 32 knop og en marsjfart i området rundt 28 knop.

UTEPLASSEN
På akterdekket er det en fast L-sofa på akterdekket. Båten kan leveres med heldekkende kalesje over akterdekket, men vår testbåt hadde kun en softtop der taket i kalesjeduk lett kan skyves inn i hardtopen slik at man får et helt åpent akterdekk. Selve akterdekket er ganske lite sammenlignet med tilsvarende båter fra nordiske produsenter, men man har mulighet til å åpne opp hele akterveggen ved hjelp av en foldedør og et vindu på styrbord side. Dermed får man en barløsning på styrbord side som henger sammen med byssa. Ingen dum idé. Det er romslig stuveplass i akterbenken, og siden overbygget er skjøvet over mot babord side, har man et ekstra bredt sidedekk på styrbord side som leder frem til fordekket. Ved hjelp av et ekstra putesett kan man re opp en god solseng her fremme, men også rigge til en sofa. En port på styrbord side akter leder ut på en riktig stor badeplattform som har en bra, løs badestige, men vi kunne ikke finne noen integrert redningsstige i badeplattformen. Det skal den ha. Båten har seks solide kryssholt og solid rekke rundt dekk.

SALONG
Det triveligste med C330 er den romslige, lyse salongen og tilsvarende boareal under dekk. Overbygget har store vindusflater i sidene som er trukket langt ned for å gi maksimalt utsyn. I kombinasjon med stor elektrisk takluke, stort frontvindu og bakveggen med store glassflater, har man førsteklasses lysinnslipp i salongen. Den fremre delen av salongen er tradisjonelt løst med en L-sofa med et bord på babord side. Her er det ingen mulighet for passasjerene å sitte i fartsretningen, kun føreren, noe vi mener er et minus. Det er rikelig med lys i salongen, inkludert downlights i hardtopen og leselampe i L-sofaen.

FØRERPOSISJON
Førerplassen er velformet og fungerer bra. En dobbel konsoll gir plass til alle instrumenter i forkant, og eventuelt plass til to store plottere nær føreren. Testbåten hadde både digitale klokker, pluss Volvo Pentas 7’’ panel, hvilket er smør på flesk. Mørke flater reduserer refleksen i frontvinduet, og mulighet til å blende takluken for lys fra topplanternen er et pluss. Førerstolen har fullt akseptabel sittekomfort. Fothvileren er en kombinert luke som fører ned til et stort teknisk rom. Siden vår testbåt var et tidlig eksemplar, kom den i konflikt med førerstolen slik at man ikke fikk full åpning ned i rommet. Men tanken om å samle alle pumper, varmer, septiktank og så videre i et eget rom med god adkomst, er et pluss med tanke på produksjon, feilsøking og vedlikehold. I to skap i forkant av byssa finner man alle hovedbrytere, inkludert fjernstyringen til hovedstrømbryterne.

HOVEDLUGAREN
Hva som er hovedlugaren i denne båten, blir gjenstand for diskusjon siden begge er romslige og delikate. Vårt førstevalg hadde nok vært senterlugaren. Lugaren forut, som tradisjonelt betraktes som hovedlugar, er lys og innbydende takket være store glassfelt i dekk og skrog. Her er en stor dobbeltkøye med lett adkomst på hver side. I forkant, mot forpiggen, er det stort, åpent stuverom med leselamper. Lugaren har dessuten store skap på hver side akter, med hengeskap i hvert, og dype skuffer under køya. Køyebunnen er ventilert og i den er det en luke ned til eventuell baugpropellinstallasjon. Også på lugaren er det rikelig med LED-belysning, og dessuten naturlig belysning gjennom luken og glassfeltene i dekket. Alle lamper betjenes via et panel montert ved dørkarmen straks man kommer inn på lugaren.
STIKKLUGAREN
Senterlugaren er meget innbydende og romslig. Den har et ytterst stor omkledningsavdeling med rikelig ståhøyde, store skap og en bra sittebenk. Her er også en stor dobbeltkøye med tre leselamper. I tillegg slipper det inn lys gjennom et langt skrogvindu som kan blendes. Oppe på skroget er det også en smal avsettingshylle, men det kunne med fordel ha vært et lite nattbord mellom de to køyene.

BYSSA
Sealine C330 har en imponerende bysse på styrbord side i akterkant av førerplassen. Benken har rikelig med avsettingsplass. I benken er det en koketopp med to bluss, dobbel, dyp vask og i benken er det en stekeovn. Det er rikelig med skuff- og skapplass. Kjøleskapet er montert i L-seksjonen av benken mot akterdekket, slik at man kan servere sine gjester forfriskninger gjennom luka i bakveggen. Over byssebenken er det plass til en stor TV, og det er montert 220 volt uttak på skottet slik at man kan bruke utstyr som kaffetrakter her. Tørkerullholder og et skikkelig system for søppelhåndtering mangler imidlertid helt.

TOALETTROM
Båtens toalettrom ligger på styrbord side mellom hovedlugaren og førerplassen. Rommet har full ståhøyde og romslig kombinert toalett-del hvor man også kan dusje. Det er god drenering i dørken, som er dekket med et trallverk i teak-finér. Skapet under vaskeservanten gir adkomst til en skroggjennomføring, men har ellers liten praktisk verdi. Derimot er det et bra skap mot skottet som har plass til toalettmapper og den slags. Belysningen på toalettrommet et noe begrenset, og i kombinasjon med de mørke skottene kan det bli litt dystert. I stedet for speil på skottet mot hovedlugaren, ville vi ha hatt det over vaskeservanten, og lyspunktet oppunder dekk burde vært flyttet slik at det lyste opp ansiktet. Knagger til håndklær, en toalettrullholder og tannkrusholdere bør også monteres før rommet kan betraktes som ferdig og klar til bruk.

MOTORROM
Det er lett adkomst til motorrommet gjennom en luke i akterdekket. Luken på testbåten var imidlertid skrekkelig tung å få opp, og kan med fordel utstyres med kraftigere løftesylindere. Rommet er ryddig organisert, med god adkomst til både motorer og tekniske installasjoner. Her er dieselfilter med vannutskiller og vannalarm til begge motorene lett tilgjengelig, motorene er utstyrt med beskyttelsesdeksel i forkant, man har lett adkomst til lensepumpe som er adskilt fra motorene slik at oljesøl samles opp under hver motor. Rommet har også automatisk brannslukker og god belysning. Vi noterte oss imidlertid at batteriene, i likhet med septiktanken, er festet kun med jekkestropper og ytterst sparsommelige beslag. Disse bør definitivt dimensjoneres kraftig opp.
TESTRESULTATER | ||
Turtall | Fart | Støy |
4.050 | 32 | 80 |
3.750 | 28 | 79 |
3.450 | 24 | 79 |
3.150 | 18 | 80 |
2.850 | 13 | 78 |
TESTBETINGELSER | |
Luft: | 8°C |
Sjø: | 8°C |
Vindstyrke: | 2-5 m/sek |
Tankinnhold ved test | |
Diesel: | 570 liter |
Ferskvann: | 0 |
Septik: | 0 |
Antall personer om bord: | 2 |