

Merry Fisher 795 – Lover litt mer enn den holder
Andre generasjon av Merry Fisher 795 er forbedret på en rekke punkter, og prisen har økt vesentlig siden vi testet første generasjon for seks år siden. Hvordan er forholdet mellom pris, kvalitet og løsninger i denne populære båtmodellen?

Våren 2023 lanserer franske Jeanneau Merry Fisher 795 Series2, som tar over etter forgjengeren med samme navn som har vært på markedet siden rundt 2016, som igjen var en videreføring av den utgåtte modellen Merry Fisher 755.
Ifølge produsenten er det på flere områder en ny båt som nå sjøsettes i form av andre generasjon av den populære styrhusbåten. Series II har fått nytt skrog med mer tradisjonell V-form med lavere planingsterskel enn foregående modell. Forskipet er høyere, og båten er nå klargjort for motorer opp til 250 hk, mot 200 hk tidligere. Akterdekket har fått bedre plass, en foldbar benk på babord side og er tilgjengelig med to bysseløsninger.
Denne viljen til å fornye konseptet flere ganger vitner om båtens popularitet. Konseptet passer godt for norske forhold, og prisen har tradisjonelt vært lavere enn hva man har måttet betale for norske alternativer. Nå kryper imidlertid prisene oppover, og bare siden vi testet forrige generasjon i 2017 har prisene gått vesentlig opp.

Dyrere
Da vi testet Jeanneau Merry Fisher 795 første gang i 2017, konkluderte vi med at dette var en komplett, lukket turbåt for rundt 700 000 kroner. Båten vi testet for snart seks år siden kostet 750 000 kroner, og for den summen fikk man en komplett utstyrt, lukket styrhusbåt med navigasjonselektronikk, ankerspill, baugpropell, trykkvann, separat toalettrom med sjøvannstoalett, kjøleskap, kokemulighet og sittegruppe på akterdekk med puter på faste benker. Ferske priser fra importøren Yamaha forteller at den nye generasjonen har blitt rundt 420 000 kroner dyrere i grunnversjon, og komplett utstyrt havner båten på en drøy million kroner, eller cirka 330 000 kroner mer enn for seks år siden. Til tross for flere forbedringer, ikke minst med tanke på sjøegenskaper, er det fortsatt nokså enkel standard på en båt som har passert en million kroner i pris.
Sjøegenskaper
Da vi testet forgjengeren, var et av ankepunktene lyder og knirking fra innredningen når man går i sjø. De egenskapene er videreført også i generasjon to. Det er irriterende å høre på klirre- og knirkelyder, og 795 Merry Fisher Serie2 byr på rikelig av dem. Noe av grunnen kan være at eksempelvis dørkluker er laget av laminatplater som ligger løst uten pakning mellom luke og anleggsflate. Det nye skroget er imidlertid en positiv overraskelse. For det første er nå båten tilgjengelig med 250 hk som største motoralternativ. Forrige generasjon hadde 200 hk som maksimal effekt. Vi testet båten med en 225-hester fra Yamaha som byr på rikelig med krefter og bør være alternativet som dekker de aller fleste behov. Den nye skrogformen byr på en lavere planingsterskel, og med den større motoren på hekken kan man senke turtallet og fortsatt ligge uanstrengt i planende hastigheter. Designendringene på skroget bidrar også til en mer komfortabel gange og båten oppleves som mer vital. Yamahas nye 4,2 liters V6 motor byr på rikelig med dreiemoment og krefter.
Salongen

Båten har en tradisjonell interiørlayout med bysse på styrbord side aktenfor førerplassen og en sittegruppe på babord side. Passasjerstolen kan vendes slik at man får ytterligere en sitteplass i kjøreretningen. Det er grei sitteplass for inntil fire personer rundt bordet. De rette ryggstøene byr imidlertid ikke på den beste komforten over lengre tid. Både på fører- og passasjersiden er det vinduer som kan åpnes for ventilasjon.
Løsningen med tredelt akterdør er videreført på den nye Merry Fisher-modellen, noe som gir stor åpning mellom styrhus og akterdekk. En stor glass-takluke i hardtopen bidrar til god romfølelse.
Selv om båten har greit med skapplass, ikke minst i byssebenken, savnet vi en bedre utnyttelse med hyller i skapene. En båt er i bevegelse, og krever derfor oppbevaringsplass med slingrekanter. I byssebenken er det kun et stort, åpent rom hvor det er vanskelig å se for seg hvordan man kan oppbevare mindre gjenstander. I en båt som har passert en million kroner, og som gir løfte om å kunne brukes på litt lengre turer, bør man kunne forvente noe mer. Som kunde ville vi gladelig ha betalt for innredning i skapene.
At kokeblusset som er nedfelt i byssebenken ikke har noen form for avskjerming, er ingen god løsning, ikke minst med tanke på at fortrekksgardinen henger rett over blusset.


Uteplassen
En vesentlig egenskap ved denne typen båter, er akterdekket. Også Merry Fisher 795 Serie2 er tilgjengelig med utvendig styreposisjon, noe som utvider og forenkler bruken vesentlig – både i det daglige, men ikke minst om man driver med hobbyfiske. Testbåten var ikke utstyrt med utvendig styreposisjon. På den nye modellen har produsenten vektlagt enda mer komfort på uteplassen med mulighet for et rikelig antall sitteplasser i en U-form mot babord side i form av faste og hengslede benker. Den hengslede benken på babord side er ny på Serie2. Den midtre modulen av den tverrgående benken akter er montert på skinner slik at den kan slides for å maksimere plassen på akterdekket når motoren ikke er tiltet opp av vannet. Ved hjelp av bordet kan sittegruppen konverteres til en stor solseng.
Rundt motoren har Merry Fisher 795 Serie2 en stor badeplattform med haifinne på styrbord plattform, som forenkler ombordstigning etter morgenbadet.
I dekket er det flere stuerom og tilgang til batterier og tanker. Siden overbygget er plassert noe over mot babord side, har båten et bredere dollbord på styrbord side. I trinnet opp på dollbordet er det plass til en propanflaske i et drenert rom. I tilknytning til trinnet, er det på den nye modellen laget en port som forenkler adkomsten inn på akterdekket når båten ligger longside.
Spesifikasjoner | |
Største lengde: | 7,19 meter |
Skroglengde: | 6,97 meter |
Største bredde: | 2,82 meter |
Største vekt med motor: | Cirka 2300 kg |
Kapasiteter i liter | |
Ferskvann: | 100 |
Drivstoff: | 280 |
Septik: | 64 |
Motorfabrikat: | Yamaha |
Modellbetegnelse: | F225 |
Årsmodell: | 2022 |
Drivstofftype: | Bensin |
Ytelse hk: | 225 |
Antall sylindere: | V6 |
Max turtall ihht. produsent:5 500 – 6 000 o./min. | |
Max turtall i test: | 5 700 o./min. |
Motoralternativer | |
Alternativ 1: | Yamaha F175 |
Alternativ 2: | Yamaha F200 |
Alternativ 3: | Yamaha F250 |
Type fremdrift: | Utenbordsmotor |
Propeller: | Saltwater II |
Materiale: | Stål |
Stigning i tommer: | 15x15 |
Antall blad: | 3 |
Batteribank | |
Forbruk: | 1x115 Ah |
Start: | 1x115 Ah |
Ladespenning forbruk i volt: | 14,1 |
Ladespenning start i volt: | 14,1 |
Dollbord, bredde: | 26 |
Akterdekk: | 135x235 |
Ståhøyde | |
- I salong: | 198 |
- I byssa: | 198 |
- Ved førerplass: | 193 |
- Hovedlugar: | 150 |
- På toalett: | 155 |
Køyemål | |
Hovedlugar: | 183x210 |
Stikkøye: | 90x107 |
Designkategori: | C |
Max antall personer: | 9 |
Max antall pers. og last i kg: | - |
Max motorstyrke: | 250 hk |
Max turtall: | 5 700 o./min. |
Max fart: | 36,5 knop |
Max støy: | 80 dBA |
Støy ved marsjfart: | 75 dBA |
Temperatur | |
Luft: | 18°C |
Sjø: | 17°C |
Vindstyrke: | 2-5 m/sek |
Tankinnhold ved test | |
Diesel: | 100 liter |
Ferskvann: | 0 |
Septik: | 0 |
Antall personer om bord: | 1 |
Pris fra (inkl. avg.): | 928 100 kroner |
Pris testet båt (inkl. avg.): | 1 044 339 kroner |
Konstruktør: | - |
Produsent: | Jeanneau |
Produksjonsland: | Polen |
.



Førerposisjon
Jeanneau Merry Fisher 795 Serie2 byr på et helt greit førermiljø med god plass til montering av instrumenter og kartplotter i konsollen. Takket være båtens moderate planingsterskel har føreren hele tiden uforstyrret sikt forover, og moderate A-stolper og store glassflater gir god oversikt. Førerstolen har oppvippbar lårpute og mulighet for å stå når man kjører. For å få bedre avsettingsplass i byssa, kan førerstolen vippes forover. I skottet ved motorspaken er det en liten skapdør inn til et stuerom. Plaststripset som skal holde døren når den står i åpen stilling, er så tynt og gebrekkelig at man undrer om det kan være verdt kostnaden å montere det.



Hovedlugaren
I lugar- og toalettavdelingen forut har den nye generasjonen fått noe mer volum takket være mer høyde under dekk. Hovedlugaren har en enkel standard og byr på en dobbeltkøye. Ståhøyden under dekk er 150 centimeter, og fem centimeter høyere på toalettrommet som ligger i forkant av førerplassen på styrbord side.
En kilde til irritasjon i små styrhusbåter er alle de løse gjenstandene i form av puter og bord, blant annet til uteplassen, som ikke har noe dedikert oppbevaringsplass. Vi ville irritert oss halvt fra vettet om vi måtte reorganisere disse, til dels tunge, gjenstandene hver gang lugaren skal brukes. På denne nye modellen har produsenten løst dette problemet delvis gjennom å utnytte plassen under sittegruppen til lagringsplass. Når man fjerner fothvileren ved passasjerplassen og folder sammen skottet i forkant, får man adkomst til et stort stuerom. Rommet er stort nok til å kunne tjene som lugar for barn.



Toalettrom
Båten byr på et romslig toalettrom med bra sittehøyde på 155 centimeter. I standard versjon leveres det med servant, litt oppbevaringsplass langs skottet og et skap i servantbenken. I tillegg kan man velge en hånddusjløsning og en hengslet sittebenk over toalettstolen. Ventilasjonen besørges av et lite koøye som kan åpnes.
Konklusjon
Ryddige, lukkede båter uten kalesje som kan brukes året rundt, og som både har turkomfort og praktisk fiskeplass på akterdekket har gjort dette båtkonseptet populært i våre farvann. I nye Merry Fisher 795 Serie2 har produsenten åpenbart strukket seg enda lenger for å utvikle egenskapene med tanke på overnattings- og ferieturer, med blant annet mer komfort og sosiale løsninger på akterdekket, bedre stueplass og mer volum i lugaren forut. Men vi savner fortsatt omtanke for de viktige detaljene, blant annet mer gjennomtenkte oppbevaringsløsninger og hyller i skapene. Selv i dette prissegment bør man kunne forvente at produktet kan tilby komplette løsninger som samsvarer med behovet båten tar sikte på å dekke.