
Axopar 28 Cabin
Suksessmodell i ny innpakning
Axopar 28 er allerede en klassiker til tross for at den bare er fire år gammel. Mye er nytt og forbedret, men det karakteristiske designet er i behold.
En av de seneste årenes storselger på det skandinaviske markedet, Axopar 28, har fått en betydelig facelift til 2018-sesongen. Båten er i all hovedsak ny, men det karakteristiske designet er det samme.
Axopar gikk helt nye veier med tanke på designuttrykk da båtmerket ble lansert i begynnelsen av 2014. Få båtmerker har fått så mye oppmerksomhet og etablert seg så raskt i markedet. Axopar traff en trend som har blitt tydeligere og tydeligere: weekendcrusiere som er designet for korte turer over helgen eller noen dagers ferietur.

Oppgradert
Da Axopar-familien ble lansert, ble det stilt spørsmål ved det særegne designet, det spesielle forskipet og den relativt lave prisen. Det var lett å trekke designets egenskaper i tvil. Men båten har vist seg å fungere bra i sjøen og i dag består Axopar-familien av en serie modeller fra 24 til 37 fot med flere varianter. Selskapet, som har sin designavdeling i Finland mens produksjonen skjer i Polen, har bygget rundt 1.500 båter siden lanseringen i 2014, hvorav cirka 700 28-fotere. Det er et betydelig antall i løpet av kort tid.
Derfor er det ekstra interessant at Axopar 28 allerede har gjennomgått en grundig oppgradering, delvis etter tilbakemeldinger fra det amerikanske markedet der Axopar også selges. Foruten en del designmessige forandringer, for eksempel høyere fribord og dørk, har båten blitt optimalisert i forhold til produksjon. Alt fra bunnstokker, stringers og akterspeil til motorbrønn er gjort sterkere enn tidligere, ifølge produsenten.
For å øke stabiliteten er skroget oppskalert med 1,5 prosent, hvilket innebærer 13 centimeter økt lengde. Også bredden er økt med 5 centimeter. Fribordet har økt med 4-8 centimeter.

Test med Suzuki
Båtmagasinet har kjørt Axopar 28 Cabin med en Suzuki DF 350A påhenger på 350 hk. Suzuki-motoren er en stor V6 på 4,4 liters slagvolum med duoprop. Motoren har en imponerende kursstabilitet, ikke minst takket være duoprop-løsningen. Med denne motoren har båten en toppfart på 48 knop, og en behagelig marsjfart rundt 30-35 knop. For de fleste vil en 300-hesters motor være tilstrekkelig, men om man ofte har mye last ombord kan det være fornuftig å velge en større motor for å kunne kjøre på et behagelig turtall. Med en 150 hk Mercury Verado oppgis toppfarten til 35 knop.
FART OG FORBRUK
Turtall | Fart | Støy | |
5900 | 48 | 2,23 | |
5500 | 42 | 2,12 | |
5000 | 38 | 1,92 | |
4500 | 36 | 1,81 | |
4000 | 29 | 1,48 | |
3500 | 25 | 1,40 | |
3000 | 15 | 2,00 |

Ingen overraskelser
Båten går trygt og stabilt, og har en helt minimal planingsterskel. Vi provoserte den ordentlig i svingene uten å kunne notere overraskelser.
Skroget har to tverrgående step. Fordelen med dette kan diskuteres, og ved ekstremt kraftige svinger og en uforsiktig fører kan step-skrog by på brå bevegelser. Vi merket ingen slike tendenser overhodet, til tross for at vi forsøkte å fremprovosere eventuelle overraskende egenskaper.
Flere av weekendcruiserne som har blitt presentert den senere tiden, blant andre Nimbus Weekender W9 og Askeladden C83 Cruiser, har i likhet med Axopar 28 Cabin bra bysse, toalett og overnattingsmulighet for to til fire personer.
Nimbus er den eneste produsenten som tilbyr innenbordsmotor som alternativ. Axopar og Askeladden tilbyr utelukkende utenbordsmotorer.

Kompakt båt
Axoparen har en ren og ryddig dekkslayout, og er enkel å bevege seg rundt i. Det er også enkelt å komme om bord eller å stige i land. Via badeplattformen har man enkel adkomst inn på dekk, men også over baugen er det lett å ta seg ombord.
Båten kan føles litt trang for høye personer, som undertegnede på 1,90. Men i dette kompakte og relativt smale skroget har Axopar fått plass til det meste. Styrhuset er lyst og innbydende med en moderne og funksjonell førerplass. Sikten er meget bra gjennom store vinduer, og den store takluken med tekstiltak gir mulighet til åpne opp styrhuset på solrike dager. Vi savner en bysse i styrhuset. Det er tilgjengelig som ekstrautstyr, men det går på bekostning av en av sitteplassene.
Skal man på langtur, er det litt begrenset med stuveplass ombord. Det er stuverom under benkene i styrhuset, i benkene på dekk og i akterlugaren.
Bokomfort
Den versjonen av Axopar som vi testet, har en akterlugar med plass til to personer. Over akterlugaren er det en solseng med en liggelengde på 1,50 meter, hvilket er i snaueste laget.
Foran styrhuset er det et romslig toalettrom med separat inngang fra dekk. Denne plasseringen liker vi godt, siden man kan sitte mer uforstyrret på «tronen» her enn om toalettet hadde vært plassert i lugaren.
På fordekket kan det monteres et smalt bord med sitteplass til tre voksne rundt. Det er litt snaut om man skal innta et måltid her fremme.
Nye Axopar 28 Cabin har omtrent samme pris som den forrige modellen.
Tidligere Axopar-båter hadde visse kvalitetsmangler med tanke på finish. Det er historie i nye Axopar 28, som gjennomgående oppleves som et kvalitetsprodukt.