
Økonomien i båtbransjen

Ti på omsetningstoppen i norsk båtbransje
Fem av de ti største aktørene i norsk båtbransje er motorimportører, og helt på toppen troner Yamaha Motor filial Norge, som i fjor omsatte for trekvart milliard kroner.
De tre største aktørene i norsk båtbransje, målt i omsetning, er alle motorimportører. Først på å fjerde plass finner vi en importør og dernest en produsent, som riktignok har båtproduksjon som bigeskjeft.

Det overrasker neppe mange å finne Yamaha øverst på omsetningstoppen. Yamaha har i en årrekke hatt et knallhardt grep om norsk båtbransje, og troner også i 2021 på omsetningstoppen med 766,5 millioner kroner i salgsinntekter.
Like lite overraskende er det å finne Mercury-importør Marine Power International på sølvplassen med 552,7 millioner kroner i omsetning i det norske markedet i 2021. Dernest følger Suzuki-importør Erling Sande hakk i hæl med en omsetning på 479,2 millioner kroner i fjor. Omsetningstallene til motorimportørene kan også omfatte båter som importørene har agenturet for, som Capelli og HR for Erling Sandes del.
Størst fart blant de bransjetoppene holder Mercury-importøren med en omsetningsvekst i fjor på 178,9 millioner kroner fra året før, som gir en vekst på hele 48 prosent. Noe av forklaringen på den voldsomme veksten er at Frydenbø valgte Mercury som motorleverandør da Evinrude overraskende la ned produksjonen i 2020.

Yamahas salg vokste med 81,5 millioner, som utgjør 12 prosent. Suzuki-importør Erling Sande økte salget med 73,2 millioner kroner, det vil si 18 prosent.
På sjette plass når det gjelder omsetning finner vi Honda-importør Kellox med en omsetning på 366,7 millioner kroner i fjor, opp 34,8 millioner (11,5 prosent) fra året før. Kellox er i år kjøpt av Peak Invest AS, som også står bak Erling Sande, slik at samme eier nå har agenturet for Suzuki, Honda og Tohatsu.
Daycruisere
Med en omsetning i 2021 på 359,4 millioner kroner inntar Nordkapp fjerdeplassen på vår bransjerangering. Nordkapp eies i dag av Frydenbø Marine AS, hvor Frydenbø Group er hovedeier, og Nordkapp Invest og Brødrene Underhaug & Sønner er deleiere. Agenturet omfatter både Sting og Nordkapp.
Med Mercury på hekken gjorde Nordkapp (Frydenbø Boats) et omsetningshopp fra 230,2 millioner kroner i 2020 til 359,4 millioner kroner i fjor, som utgjør en vekst på hele 56 prosent.
Størst omsetning i båtbransjen
Bedrift | Omsetning i mill kr |
Yamaha Motor Europe N.V. Filial Norge | 766 496 |
Marine Power International Ltd | 552 652 |
Erling Sande AS | 479 146 |
Nordkapp Boats AS | 359 424 |
Helgeland Plast AS | 346 881 |
AS Kellox | 336 710 |
Askeladden Boats AS | 303 535 |
Bergen Marine AS | 284 172 |
Windy Boats AS | 280 379 |
Imatech Marin AS AS | 219 169 |
Yamaha er bransjeleder og Marine Power (Mercury) øker mest.
En tilsvarende utvikling hadde ikke Helgeland Plast, som tvert om opplevde en nedgang i omsetningen fra 370 millioner kroner i 2020 til 346,9 million i fjor. Helgeland Plast er eneste produsent på bransjetoppen, men Polarcirkel-båtene utgjør kun en fjerdedel av omsetningen til bedriften, som ellers produserer gummi- og plastprodukter til blant annet oppdrettsbransjen. Det kan diskuteres om i Nordlandsbedriften hører hjemme på denne rangeringen, men vi har altså valgt å ta den med.
På sjuende plass finner vi en knallsterk merkevare innen norsk båtbransje. Askeladden noterte seg for 303,5 millioner kroner i omsetning i 2021. Også Askeladden hadde en formidabel salgsvekst, opp hele 61 prosent, fra 188 millioner i 2020. Både Askeladden og Nordkapp står oppført som importører, siden produksjonen finner sted i Polen.
Sverige
Også Windy har fått lov til å komme på listen vår, selv om hovedkontoret nå er flyttet til Sverige, sjefen er engelsk og store deler av produksjonen finner sted i Polen. Eier er imidlertid fortsatt Trygve Hegnar gjennom Periscopus, og mange vil fortsatt oppfatte merkevaren som norsk. Windy halte i 2021 i land en omsetning på 280.4 millioner kroner, opp 21 prosent fra året før.
Dernest følger den eneste forhandleren på ti på topp listen. Bergen Marine omsatte i fjor for 284,2 millioner kroner, opp 11 prosent fra 255,6 millioner året før. Heller ikke Bergen Marine er rendyrket båtbransje. Båtmagasinet har tidligere fått opplyst at ca 40 prosent av salget utgjøres av bobiler.
Imatech Marin har agenturet på Volvo Penta i Norge, og er eneste importør av innenbordsmotorer på listen vår. Omsetningen i 2021 landet på 219,2 millioner kroner.
Se oversikten under, hvor alle bedriftene som inngår i tallgrunnlaget er listet opp. Her kan du klikke deg inn på hver enkelt bedrift og se omsetning og resultat for de tre siste årene. Velg fane for forhandlere, produsenter, importører og motorimportører.
Savner du forhandlere på listen, eller har andre tips? Send oss tips på [email protected]