OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Et fantastisk skue ved Jærens kyst

Plutselig var den der. 50 meter fra skutesiden. Den majestetiske og myteomspunne spekkoggeren. Morderhvalen, Orcaen, kjempen som har få eller ingen fiender i havet. Ikke uvanlig i Nord-Norge, men veldig overraskende ved Jærens kyster. Arnulf og Antares fortsetter sin fatnastiske ferd mot nye havner.

Publisert Sist oppdatert

Turens mål:

Oppleve kontraster med kystnatur og folk rundt Skagerrak (Bohuslän, Jylland, Sørlandet) og på Vestlandet. Betrakte båtens plass i sjela på menneskene. Hvordan påvirkes livet av de korte intense opplevelsene vi unner oss i fritidsbåten om sommeren eller av å være yrkesaktiv på kysten? Gleder, utfordringer, stress eller sjelefred?

Fre 27/5    Arendal       

Arendal er en koselig og stille by hvor det er greit å få tak i mye av det som båtfolk kan trenge. Doc mønstrer på som sommerens første matros.

Lør 28/5 Arendal - Blindleia 21 nm   

Tidlig avreise fordi det skal blåse kuling i ettermiddag. Det finnes trygge byhavner både i Grimstad og Lillesand, men Blindleia gir også en mulighet. Det er deilig opplevelse å ligge på svai når man ligger trygt. I bukta SØ for Orpholmen fant vi at forholdene perfekte for å kunne svinge rundt ankeret med en kjettinglengde på 4 ganger dybden. Det kommer alltid  vindkuler til flere kanter i slike bukter så det var godt å ha den store svingradius som bukta bød på. Vi hygget oss under tak med hyggelig prat og god mat i regnbygene.

Søn 29/5 Blindleia - Flekkerøy    18 nm   

Deilig med grytidlig frokost på akterdekket i morgensol og med fuglekvitter fra skogen rundt bukta. Kjører trygt gjennom den nydelige leia uten å treffe ”Stangeland-skjæret”, men så er da både syn og sertifikat i orden her ombord!

Turens første dieselfylling er planlagt på Flekkerøys østside. På brygga i Skålevika (58.04’77 N - 008.00’77 Ø)  møter vi som avtalt Sverre Nilsen. Lokalt er han kjent som en av de billigste dieselleverandørene på Sørlandet. Prisen er forhåndsavtalt til 8,85 men på kjøpet gir han også en glimrende service og gjestfrihet. Antares fôres med 1.600 liter ”suppe”.  Gjennomsnittsforbruket har vært 3,3 liter pr nautisk mil med en marsjfarta på ca 8,5 knop. Jeg antar det usedvanlig lave forbruket på de to 350 hk V8 Detroit totakters motorene, skyldes at jeg har gått flere strekninger med sterk strøm.

Sverre tar seg god tid til å utveksle sjømannserfaringer. Bl.a. forteller han om den gangen han overrasket kona med ferske rundstykker fra Hanstholm i Danmark. Han hadde spontant tatt med barna på en rib-tur over Skagerrak på flatt hav i 42 knop, for litt småhandel. Fire timer etter avreise ble rundstykkene servert i den nydelige lille bua ved dieselbrygga, som de bor i hele sommeren.

Antares får ligge der over natta ettersom det ikke er ventet noen større båter ennå.

Man 30/5 Flekkerøy – Mandal (kr 100 i havneavgift utenom sesongen) 23 nm

For første gang på 2 ½ uke meldes det om mange timer med lite vind og et hav som skal legge seg i morgen tidlig. Hvis det utnyttes kan jeg komme langt i retning av Stavanger før neste kuling. Doc har derfor tilbudt seg å mønstre av nå istedenfor i morgen. Og det er selvsagt Sverre som kjører han med bil til togstasjonen i Kristiansand.

På dagens seilas passerer jeg for første gang i år noen av de mange fisketuristene som kommer til Norge i biler eller busser med store bagasjerom og leier båt langs kysten. Man er aldri i tvil når man ser 4-8 voksne menn som står oppreist i båten og pilker med fiskestenger!

På Antares har jeg noen dager observert mer blå eksos fra styrbord motor enn det som er bra. Derfor ga jeg nesten full gass på slutten av dagens kjøring, for å blåse ut litt koks av eksossystemet. I 20 minutter fòr skuta over vannet i 15 knop på en passende strekning, og blårøyken avtok gradvis. Mandal gjestehavn har noen gode gjesteplasser for Antares, men de ligger langs byens hovedgate hvor både ”raggarbiler” og andre suser forbi tett inntil skutesida. Jeg erindrer å ha ligget til kai i  koseligere sørlandsbyer. Gikk tidlig til køys med ørepropper.

Tirs 31/5 Mandal – Egersund 62 nm   

Avreise kl 0430 i kraftig regn og dårlig sikt. Ved Lindesnes kan værmeldingen fra Yr veifiseres. Det er lite vind og sjøen har nesten lagt seg etter kulingen. Og presis som meldt, øker vinden brått kl 10. Da er Antares på Siragrunnen. Har valgt å gå en kurs tettere opp under land enn vanlig. Det viser seg å være heldig fordi sjøen graver seg veldig fort opp. Ti minutter etter at sjøen lå flat, går den temmelig hvit. Det ender med frisk bris før vi smetter innenfor Eigerøya og til den trygge, store og gode havna i Egersund. Her tar jeg kontakt med årets landsstevnegeneral i Forbundet Kysten, Johan Aakre. Vi har tidligere vært i kontakt ettersom Norsk motorskøyteklubb skal ankomme stevnet i konvoi. Johan kommer umiddelbart ned til gjestehavna og han gir meg en engasjert guiding gjennom hele stevneområdet – en liten bydel som frigjøres eksklusivt for stevnet. Det er et imponerende opplegg han presenterer, med kulturarrangementer og kystfolk på sitt ekte og beste, som skal engasjere deltakerne på så mange vis! Og det blir ingen kommersiell jippo, nei!

Skippern på Antares er en liten ølhund som spør om Johan vet noe om det fantastisk gode lokale ølet. Han kjører meg da uten spørsmål rett bort i gata til Berentsens brygghus. Jeg blir så presentert for bryggeriets leder Harald Berentsen, som introduserer meg for deres lokalproduserte ølsorter og en nyutviklet ”Skipsdram”. Den kan bare drikkes når jeg har fortøyd i en trygg havn. Det var omtenksomt å kjøre bil, for tyngden av posene ville krevd mange spaserturer tur retur havna.

Skippern på redningsskøyta Peter Henry von Koss kommer de 40 meterne bort til Antares og spør om det var jeg som var innom Rørvik i Nord-Trøndelag i juni 2009. Han tjenestegjør normalt på Harald V som oftest ligger i Rørvik og kjente igjen både båt og skipper fra den gangen. Det ble en trivelig prat!

Ons 1/6    Egersund – Stavanger Havneavgifter 200-400 pluss kr 100 for strøm 53 nm   

Enda en grytidlig avreise. Underveis rundt Jæren ser jeg plutselig noen finner i sjøen et stykke unna. Har sett spekkhoggere i Nord-Norge, men var ikke forberedt på å se denne hvalen så langt sør som her. Ansamling av måker i lufta forteller at det må være en flokk som jager og innringer en fiskestim. Plutselig blottlegges hele kroppen på en som sklir elegant i overflaten ganske nært Antares, og jeg rekker å fange den i linsa. Deretter flytter jeg fokus til et område 50 meter fra skutesiden hvor jeg antar at den kan dukke opp neste gang. Og jammen ble det klaff! Som skutt opp av havet kommer spekkhoggern som om det er et delfinshow – og jeg rakk å trykke på utløseren. Etterpå får jeg en følelse av ydmykhet og glede over hvor utrolig heldig jeg er som opplever slikt!

Stavanger kan være et risikabelt reisemål for fritidsbåter. Byen informerer om 3 gjestehavner, men i realiteten er det veldig lite plasser. Vågen er blitt sterkt innskrenket for fritidsbåter og prioriteres for cruise- og hurtigbåter. Er du heldig å finne en plass helt innerst, må du belage deg på mye forstyrrelser fra den store skipstrafikken. Havna ved fiskeribrygga har bare plass til 4-5 små båter. Ved oljemuseet er det beste alternativet for de mellomstore, men båter av Antares størrelse vil sjelden kunne få plass.

Selv fikk jeg en vanskelig tillegging innerst i Vågen som heldigvis var ganske tom i drittværet. To enslige småbåter var fortøyd ved den beste langsiden uten tanke for at andre også skulle få plass. Den andre siden var ledig, men var utsatt for kastevinder vekk fra brygga. Ingen av de hundrevis av mennesker som omkranset Vågen tilbød seg å hjelpe til med fortøyning ved mine to mislykkede tilleggingsforsøk. Fikk praiet Lars Emmerhoff  på den andre siden av bukta, som velvillig kom for å hjelpe. Men elendige fortøyningsmuligheter på flytebrygga gjorde at hans provisorisk knute løsnet når jeg satte motorkraft på springet  for å presse skutesiden mot brygga. Det endte med et stygt skrapemerke i skroget fra en skarp skiltstang som ikke hadde noen funksjon på brygga. Jeg blir minnet på at jeg noen ganger er avhengig av hjelp, ja!

Griseværet økte på utover kvelden, men det gjorde ingen ting, for det er ikke mange meterne å gå til favorittpuben Cardinal. Der har de 400 forskjellige ølsorter, hvorav 21 på fat. Smaksprøvene tok mye av natta!

Tors 2/6 Stavanger       

Hviledagen i regnvær ble brukt til turgåing og planlegging av den kommende uka som skal tilbringes i diverse småhavner i det indre av Boknafjorden. Og værmeldingen er glimrende!