Fra testarkivet, Praktisk Båtliv 2 2000:

Saga 7000 - bred halvplaner med god uteplass

Praktisk Båtliv prøvde en Saga 7000 i vind og plaskende regnvær en dag i oktober i fjor. Gleden ved å være på sjøen ble ikke forringet av den grunn, for man sitter nemlig tørt og godt i denne båten.

Publisert

Dessuten er den både lys, rommelig og meget trivelig under beige kalesje. Sikten alle veier er også bra, enten man sitter i førerstolen eller i salongen akter. Saga 7000 er en halvplaner på 23 fot som det ble produsert 1000 eksemplarer av i årene fra 1974 til 1986 og fra 1993 til 1995. I sistnevnte periode gikk båten under navnet Saga 23. Fabrikken, Saga Boats i Selje, har for øvrig produsert båter siden 1960 og er spesielt kjent for sin Saga 27 - verdens mest solgte 27 fots familiebåt.

Faksimile fra Praktisk Båtliv 2 2000.
Faksimile fra Praktisk Båtliv 2 2000.

Merke-trofast

Gunnar og Eli Nepstad kjøpte Drømmen som båten heter for nesten ett år siden og er så langt meget fornøyd med kjøpet - som de foretok usett fra Oslo! Men med god Saga-erfaring fra deres forrige båt, Saga 24, så de ikke det som noe problem. Saga-eiere er vanligvis også trofaste mot båtmerket sitt. Eli og Gunnar er tilhenger av kalesjebåt, selv om de bor på regnfulle Vestlandet. De liker å høre trommingen av regndråper som treffer kalesjetaket, og når solen skinner er det herlig å kunne åpne opp for hele uteplassen. Et Wallas 2400 varmeapparat gir dessuten god lunk under kalesjen på hustrige dager. Sammenlignet med sin gamle Saga 24, synes de modell 7000 er mye mer stiv og retningsstabil, noe som blant annet gir seg utslag i bedre komfort i cockpiten under gange. Tidligere måtte de alltid tenke på hvor de satte seg og hvor de beveget seg om bord. Dessuten er forpiggen større, pantry-et bedre og uteplassen mer rommelig enn på deres gamle 24-foter. Men sistnevnte hadde mer skapplass forut, noe de savner litt.

Bra halvplaning

Saga'en er utstyrt med en Volvo Penta på 66 hk. Motoren ser meget fin ut, er helt uten

oljelekkasjer, og tilkomsten er formidabel. Støyisolasjonen er også god, og vi hadde ingen problemer med å føre en normal samtale ombord under full fart. Ved hjelp av en bærbar GPS målte vi maksfarten (3600 omdr.) med fire personer om bord til 13 knop, mens tomgangshastigheten med propellen innkoplet lå på cirka tre knop. Ved 3000 og 3300 omdreininger målte vi henholdsvis 9 og 10,5 knop. De første Saga 7000'ene ble utstyrt med motorstørrelser helt ned i 20 hk, men skal man oppnå ekte halvplaning bør nok båten være utstyrt med 50 hk eller mer. Med 66 hesteren oppfører båten seg i hvert fall fint i sjøen, og skroget skjærer og «halvplaner» bølgene uten å sette seg på baken.

Kalde farger forut

Forpiggen er relativt liten, men fire-fem per-soner sitter godt rundt det dreibare bordet. Rommet er ellers ryddig og fint, men består av for mange kalde farger. Taket, gardinene og skottene er hvite, mens putene og dørk-belegget er i blått. Derimot er vindusflatene store og gode og gir bra sikt alle veier. Under benkene er det masse stueplass, mens en enkel hylle og et skap ved nedgangen har plass til jakker og småting. Bordplaten kan legges ned for å øke køyeplassvolumet. I taket er montert en rømningsluke og foran denne en lampe som sørger for kveldsbelysningen. Toalettrommet ligger i styrbord side med inngang fra forpiggen. Her finnes både vask og et stort speil i døren, og selve toalettet har avløp til septiktank. Rommet har akseptabel størrelse for å være i en båt på bare 23 fot, men det er akkurat for lite til at menn kan «knele» ved toalettskålen bak lukket dør.

SAGA 7000: Bilde fra Praktisk Båtliv 2 2000.
SAGA 7000: Bilde fra Praktisk Båtliv 2 2000.

Stor uteplass

Benplassen ved styreposisjonen er meget bra, og man sitter høyt og godt både ved rattet og i copilotsetet ved siden av. Begge stolene kan dessuten reguleres i lengderetningen. Instrumentene, rattet og reguleringsspaken er fornuftig plassert og virker som de skal - med unntak av sumloggen som viste 10 prosent for mye ved full fart sammenlignet med vår GPS-måling. Dashbordet har plass til sammenbrettede kart, men i Nepstads tilfelle er denne plassen forbeholdt ekkolodd og høyttaler. Bare en av frontrutene har vindusvisker. Dette er vanligvis for lite i en båt av denne sorten om sikten forenomtvers av babord skal være god nok i regnvær og sjøsprøyt.

Plassen akterut er ganske så stor og med mye stueplass både under dørken, i benkene og ute i skrogsidene. Det er sitteplasser både bak styreposisjonsetene og i båtens akterkant. Selv med det smarte bordet oppslått sitter man godt her, og romfølelsen er til å ta og føle på. En god og nyttig detalj er bordets glassholdere som ikke vippes ned med bordplaten. Det er også mulig å omdanne akterbenken til dobbeltseng/solseng. Men cockpiten/uteplassen er ikke selvlensende. Kalesjen er forholdsvis ny ombord, og den kan deles/åpnes flere steder. Over førerplassene kan den gjøres spesielt stor for å kunne slippe inn mye sol.

Pantryet er smalt, men fungerer godt. Dessuten er det god passasje forbi.

Over gjennomsnittet

SAGA 7000: Smal med praktisk pantry.
SAGA 7000: Smal med praktisk pantry.

Pantryet er lang og smal, men meget funksjonelt. Det ødelegger ikke for passasjen og har skuffer og skap for det meste. Kjøleskap og kokeapparat er standard og fungerer som det skal. Ellers er finishen god både her og generelt i resten av båten, noe som får Sagaen til å fremstå som mye nyere enn den i virkeligheten er. I tillegg er Drømmen meget velholdt, godt utstyrt og har kun to eiere bak seg. Prisen som familien Nepstad betalte, 172.000 kroner, er derfor en del over gjennomsnittet for denne 23-foteren fra 1984.

Badeplattformen akter er ekstrautstyr, og forrige eier har dessuten fått laget to smarte holdere for henholdsvis dregg og dreggtau. Forut finnes også plass til tauverk og dregg i form av en bred ankerluke. Det fine med Saga-båtene er at Saga Boats fortsatt kan levere reservedeler til alle nye og gamle båtmodeller. Skulle en luke eller hylle bli ødelagt, er det bare å bestille ny fra Saga Boats og montere inn selv. I Saga 7000's tilfelle er det også mulig å enkelt skifte ut forre kalesjedel med en hardtop. Alle Saga-båter holder seg vanligvis godt både pris- og finishmessig.

Powered by Labrador CMS