Fra testarkivet, Praktisk Båtliv 2 2000:

FRA TESTARKIVET: Unique Ever 33 bygget i Sarpsborg.
FRA TESTARKIVET: Unique Ever 33 bygget i Sarpsborg.

Unique Ever 33 - kvalitetscruiser fra Sarpsborg

Unique Ever 33 er en ny helnorsk sportscruiser med spesielle egenskaper og flere interessante detaljer.

Publisert

Artikkelen er åpen for alle fram til tirsdag 23. mars

Denne artikkelen er hentet i sin helhet fra Praktisk Båtliv nummer 2 2000. Du finner hundrevis av båttester i regi av Båtmagasinet og Båtliv i arkivet, som abonnenter har tilgang til.

Petar Andonov har drevet med båtbygging i Norge i 25 år og sitter inne med en unik bransjeerfaring. Med ukuelig pågangsmot har han taklet både nedgangstider, nye krav, nye utfordringer og til og med to branner!

Produksjonslokalene hans brant opp i 1988 og 1990, men Petar, som opprinnelig er fra Bulgaria, lot seg bare midlertidig stanse. Etter å ha vært med på utviklingen av nye båtmodeller for blant annet Hansvik og Viksund, satset han i fjor på sin egen Unique Ever 33. Tidligere båter fra Unique Modell-verksted hadde (og har) et godt rykte. Blant kjente modeller finner vi Unique 9000 og Unique 833. Frem til 1988 ble det produsert rundt 240 båter av sistnevnte modell. Bladet Sjøsport testet denne modellen i 1985 og konkluderte med at den var «...noe av det beste i sin klasse» og fremhevet spesielt kvaliteten på det håndverksmessige. Også Båtmagasinet lovpriste tre- og plastarbeidet i sin test av Unique 9000 i 1988. Selv kan vi supplere med å slå fast at kvaliteten fortsatt er svært god, og om mulig enda et hakk bedre i Unique Ever 33.

Salgbar prototype

Det er sjelden man finner brukte Unique-båter til salgs, noe som ytterligere borger for kvaliteten. Og når man får høre at firmaet solgte to Ever 33 til to «Unique-kjennere» før pluggen ble bygget, undres man heller ikke over de tysk/sveitsiske båtjournalistene som ikke trodde de var ombord i en prototype. Ut fra båtens finish, mente de at den måtte være byggenummer cirka 100 og ikke en prototype! Ever'en er for øvrig «oppdaget» av både Frankrike, Tyskland, Sveits, Skandinavia og til og med Japan.

Førsteinntrykket

Vi prøvde Ever 33 en sommerlig novemberdag i fjor og førsteinntrykket var meget godt. Linjene er fine, interiøret smekkert, alle hjørner er pent avrundet, og det er lett å bevege seg omkring i båten. Detaljarbeidet virker bunnsolid, og alle skruer er forsenket og plugget igjen. Selv skapenes innsider har en uvanlig forseggjort finish. I det hele tatt får man følelsen av å være i en velkonstruert og samvittighetsfullt bygget båt. Innredningsløsningen som var valgt for denne båten virket funksjonell og praktisk. Et pluss er også produsentens fleksibilitet, som gir rom for endringer etter kundens ønske i både inn-redning, materialvalg og farger.

To sovelugarer

Ever 33 har en sovelugar forut og en mini sovelugar under cockpiten. Forre sovelugar

SOVELUGAR: God romfølelse.
SOVELUGAR: God romfølelse.

er åpen (kan utstyres med dør) og bidrar til økt romfølelse under dekk. Den inneholder sittebenk, skap, vinduer, speil, taklampe, lampetter, takluke og masse stueplass. Dobbeltkøyen er rommelig, og to personer har både lengde og armslag her. Det samme gjelder dobbeltsengen i minilugaren. Her kan man for øvrig velge om man heller vil ha to enkeltkøyer med en liten «midtgang» imellom. Det er full ståhøyde innenfor mini-lugarens dør, og rommet har både vindu, lys, skap og teppe på dørken. En luke gir tilkomst til dashbordets bakside for (begrenset) inspeksjon av ledninger o.l.

Toalettet

Toalettet har skikkelig ståhøyde, også i dusjen. Skålen er fint plassert og kan forsynes med et lokk/benk over selve dolokket. Det er litt liten plass for «knelende vannlating» for menn med lange bein, men knestøtten er til gjengjeld god. For øvrig kan man utføre ærendet stående i denne båten når den ligger i ro - her er plass nok. Dusjhodet fungerer også som kran til vasken, mens et overskap (med speil) og et underskap sørger for plass til mannskapets toalettsaker. Men speilet i døren virket stusslig, og overskapet i skrogsiden kunne med fordel vært strukket forover over vinduet. Ifølge produsenten vil det siste bli å finne ombord i senere båter. Lysbryteren er godt plassert, og det er meget godt lys i toalettrommet. Viften i taket sørger også for god utluftning, i Tillegg til at vinduet kan åpnes.

Innekomfort

Sittekomforten i denne båten er meget god, enten man sitter i fører/copilotstolen (som kan justeres for alle benlengder), i innesalongen eller rundt bordet i cockpiten. Det er lyst og trivelig under dekk til tross for de forholdsvis små vindusflatene.

MYE PLASS: Innesalongen i Unique.
MYE PLASS: Innesalongen i Unique.

Lamper, spotlights i taket, samt lampetter på skottveggene bidrar også til at «ingen krok blir mørk» når kvelden siger på. Hylleplassen rundt og bak sittegruppen er fin å legge småting på, mens overskapene og de to store lukene under benkene rommer det meste. En smart detalj er TV'en som kan trekkes ut av skapet på skinner. TV-plasseringen er dessuten ideell for dem som sitter i sittegruppen. Putene ombord i prøvebåten er i blått. Vanligvis synes vi dette er en for kald farge å bruke innvendig i båt, men innrømmer gjerne at Ever'en kledde fargen, som tross alt harmonerer med teaken og den hvite skaien. Tilkomsten til lugaren er god og pleksidøren kan låses både i åpen og lukket stilling. Nedgangstrinnene kunne med fordel vært en cm eller to bredere.

Utekomfort

UTEPLASS: Med funksjonell pantry.
UTEPLASS: Med funksjonell pantry.

Utekomforten er minst like god som inne. Den samme tiltalende og solide bordplaten finner vi også her. Det er lett både å komme til og å sitte ved sittegruppen. Den blå og hvite og værbestandige skaien i putene står i stil med resten av uteinteriøret. Pantryet har riktig arbeidshøyde og er utstyrt med blant annet keramisk kokeplate og kjøleskap. I vår båt var vasken og kokeapparatet beskyttet under tunge Corianlokk, som ikke så lett lar seg rikke i sjøgang. Dette var utført etter kundens ønske. Selv ville vi valgt et lettere materiale, selv om sjansen er liten for at Corian'ene skal komme deisende. Skuffene og skapene har solide snepperter som ikke løsner, men som vil være umulig å demontere uten å ødelegge treverket om de skulle låse seg på et vis. Erfaring tilsier imidlertid at disse sneppertene er til å stole på. Da vi entret Ever'en var det fuktig og kaldt, og skuffene var en smule trege å ta opp. De var tydeligvis nøyaktig tilpasset, som alt annet om bord i denne båten, men akkurat her kunne det vært lagt inn litt ekstra slingringsmonn.

Myke bevegelser

Motoren ombord i «vår» båt bestod av en Volvo KAD 44 på 243 hk, som er i stand til å dra båten opp i over 30 knop. Volvo Penta Norden AB's målinger har faktisk vist 30,9 knop på full fart med to personer, baugpropell, to ankervinsjer, 150 liter diesel og 150 liter vann. Selv målte vi 29 knop med fire personer og samme utstyr ombord - og med litt groe på undervannsskroget. Ever'en har ingen planingsterskel og beveger seg mykt og fint i alle fartsområder. Fra ca. 3000 omdreininger og 20 knop, siger båten langsomt, og nesten umerkelig, opp mot toppfarten og 3800-3900 omdreininger på motoren. 3350 omdreininger og cirka 25 knop virket for øvrig som en behagelig og økonomisk cruisingfart. Båten krenger en del i svingene (riktig vei selvsagt), men manøvrerbarheten er god, og man blir fort fortrolig med denne båtens gode manerer i all slags sjø. Motorrommet er stort og gir full tilgang til motoren fra alle kanter.

UTESALONG: Innbydende i sin tid.
UTESALONG: Innbydende i sin tid.

Med eller uten thruster

Unique Ever anbefales å utstyres med en Volvo KAD44 på 243 hk, men kan også leveres med for eksempel en Yanmar på 270 hk eller 2 x 216 hk Volvoer. Sistnevnte installasjon vil kunne føre båten opp i over 40 knop, mens man med Yanmar (som vil komme i en båt til våren) vil oppnå 34-35 knop. Prøvebåten var utstyrt med en QL baugpropell (BP600). Denne kraftige thrusteren hadde en enorm effekt på båten og dro den raskt og bestemt til sidene. Men slik vi opplevde Ever'ens manøvrerbarhet ved inntillegging, kan man fint klare seg uten baugpropell. Båten trekker i riktig retning akterover og er nærmest upåvirket av propellens dreiningsmoment. Riktignok har rattet så mye som fem turn fra ende til ende, så litt rattjobbing får man ta med på kjøpet om man er uten baugpropell. Kunden kan for øvrig selv bestemme hvilken rattutveksling han ønsker seg. Baugpropellen støyer en del i denne båten, særlig inne i lugaren, men fremdriftsmotoren (Volvo KAD) summer behagelig i bakgrunnen hvor man enn måtte befinne seg om bord.

BÅTTUR I MAKSVÆR: Fra venstre: Kristian Krogh Hansen i Høvik Marine AS, Petar Andorov og Petars datter.
BÅTTUR I MAKSVÆR: Fra venstre: Kristian Krogh Hansen i Høvik Marine AS, Petar Andorov og Petars datter.

Unike Unique

Rekker og kryssholt er solid utført og strategisk plassert. Den spesielle pulpitten er god å ta tak i, og det er lett å bevege seg på dekk og langs rekkene. Badeplattformen er stor og god og utstyrt med integrert leider og en enorm luke som rommer det meste. Flaggstangholderen på styrbord side er utstyrt med en håndskrue som hindrer flaggstangen å løsne fra holderen - en liten, men viktig, detalj som viser at her er intet glemt. Betegnelsen Unique lever opp til sitt rykte. Båten er virkelig unik takket være en standhaftig og kompromissløs Petar Andonov som ikke overlater noe til tilfeldighetene og som setter kvalitet og funksjonalitet i høysetet. Bunnkonstruksjonen er også spesiell med sine mange steglister og langsgående buer, som blant annet fører til myk gange, god stabilitet og høyere fart med mindre motor. Ever 33, som for øvrig er 34 fot lang, er utvilsomt et godt kjøp. Designet er moder-ne og vellykket, og sikkert også tidløst. Annenhåndsverdien er god, og utseendemessig tar den seg godt ut fra alle kanter, både med og uten kalesje.

Powered by Labrador CMS