Årets Beste båter
Draco blant dem som gikk til topps i «Powerboat of the year»-kåringen, men det er mange meninger om båter.
Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Båtilv
Hvilke båter er de beste i Europa akkurat nå? Sannsynligvis finnes det like mange svar på spørsmålet som det finnes båtfolk.
Ikke uten grunn har båter damenavn. Vi snakker om følelser, og former og fasonger. En elegant skjønnhet fra Middelhavet kan virke forkommen i norsk skjærgård. Fartsfanatikeren forstår ikke kjærligheten til en drektig, gammel snekke.
Men selv om ulike båter fyller ulike behov, så finnes det noen målestokker for alle båter. Få bruker mer tid på å prøvekjøre båter enn båtjournalister, og hvert år møtes kremen av europeiske båtjournalister for å vurdere aktuelle båter på markedet.
Medarbeidere i tyske Boote, nederlandske Motorboot og Yachtrevue, sveitsiske Marina.ch, franske Neptune, spanske Nautica y Yates og italienske Boatmag samt Båtliv-journalist Jørn Finsrud møtes flere ganger i året for diskutere båter og nominere kandidater til prisen «European Powerboat of the Year», som offentliggjøres på utstillingen Boot i Düsseldorf i slutten av januar.
Det deles ut priser i fem forskjellige klasser for motorbåter i det som er blitt kjent som båtbransjens Oscar-utdeling. I tillegg kåres det vinnere i fire klasser seilbåter av en egen jury med seilblader, deriblant vårt søstermagasin Seilas.
I år vant «norske» Draco 27 RS «European Powerboat of the Year» i klassen opp til 35 fot. Juryen trekker fram Draco 26 RS som en moderne daycruiser med gode sjøegenskaper. Båtene som ble slått av Draco i år var Frauscher 747 Mirage, Galeon 300 Fly, Quicksilver Activ 805 og Wider 32.
Vi skriver «norske Draco» i anførselstegn fordi dette med nasjonalitet etter hvert er blitt diskutabelt. Draco bygges jo i Polen, mens eieren er norske Trygve Hegnar, og navnet er uløselig knyttet til legendariske Kåre Drangsholt fra Drøbak.
Under båtmessa i Lillestrøm i mars har Draco for øvrig verdenslansering av deres nye minstemann Draco 22 RS, som ikke er så ulik Draco 26 RS.
I klassen i klassen opp til 25 fot var en annen norsk polakk nominert, nemlig Askeladden C75, i Europa er kjent som Parker 750 DC. Men båten måtte se seg slått av franske-polske Beneteau Flyer 6, som appellerer spesielt sterkt til Sør-Europa. Flyer levers i tre varianter, som Spacedeck, Sportdeck og Sundeck. Juryen sier at dette er en båt med behagelige egenskaper i sjøen og en konkurransedyktig pris.
Også i den prestisjefulle klassen opp til 45 fot var nordiske båter nominert. Både Windy 39 Camira og Nimbus 405 Coupé var blant utfordrerne, men vinneren ble italienske Cranchi 43 Eco Trawler. Båten er rommelig med flott panoramautsikt alle kanter. Ifølge juryen har den også gode kjøregenskaper, men om et solcellepanel på hyttetaket kvalifiserer til øko-betegnelse er tvilsomt.
I den største klassen var det heller ikke i år noen nordiske kandidater. Vinneren ble italiensk-tyrkiske Aziumt 50 Fly som var nominert sammen med Absolute 58 Narvetta. Greenline 48, Jeanneau Prestige 750 og Korvet 14 CLR. Juryens begrunnelse er at i Azimut 50 Fly har båtbyggerne klart å hente noe av det beste fra langt større båter fra den italienske produsenten.
Steeler Panorama FlatFloor 46 vant klassen for deplasementsbåter, som har et stort marked i Europa. I motsetning til oss nordmenn klarer nederlenderne å holde liv i sine stolte båtbyggertradisjoner.