Lydløsfestivalen i Arendal

RASKEST: Goldfish X9 med motor fra Florøbedriften Evoy skal være verdens raskeste - med 800 hk under motoromslukene.

Raske båter til lydløs festival

Arrangørene lover et innholdsrikt program når de førstkommende helg arrangerer Lydløsfestivalen i Arendal – med fokus på et bærekraftig båtliv. En av båtene skal være verdens raskeste eldrevne båt - med 800 hestekrefter.

Publisert Sist oppdatert

SDet er tredje året på rad at elbåt-festivalen arrangeres i Arendal. Foruten et faglig program blir det båtutstilling i Pollen, hvor blant annet Hyrex 28, Goldfish X9 med Evoy elektrisk innenbordsmotor, Candela C-7, X-shore Eelex 8000 og Freepower vil vise sine båter. Ifølge Ståle Almenning, som er prosjektleder for Lydløs, kan festivalen bidra til å fremskynde et grønt skifte i båtlivet.

En av båtene som stormer raskest mot det grønne skiftet er Goldfish X9 med motor fra norske Evoy som skal yte 800 hestekrefter.

I en pressemelding uttaler Ståle Almenning:

– Elbåter er kanskje ikke så kjent foreløpig, men nå er det båter og motorer på vei inn i markedet, og vi ønsker at Arendal skal være først ute med å vise det frem til publikum, sier han.

TIL ARENDAL: Svenske Candela viser sin foilende modell C-7 under Lydløsfestivalen i Arendal kommende helg. Båten skal nå fases ut til fordel for etterfølgeren C-8.

I tidligere utgaver i år har Båtmagasinet undersøkt salgsvolumene til de nordiske produsentene av elbåter, og i mars i år hadde svenske Candela produsert totalt 32 båter siden oppstarten i 2020. Også på motorsiden er produksjonstallene foreløpig små.

Almenning tror mange kommer til å bli overrasket over bredden av utslippsfrie løsninger som allerede finnes.

Pressesjef for festivalen, Peder Tellefsdal, mener i samme pressemelding at det kun er et spørsmål om tid før utslippsfrie båter kommer til å overta markedet. Før det skjer, må imidlertid folk få en tro på at fremtidens båtliv blir enda bedre enn dagens. Det handler først og fremst om bedre brukeropplevelser, ifølge Tellefsdal.

– Historien om overgangen til et bærekraftig båtliv er ikke historien om å gi slipp på noe eller forsake noe, det er historien om overgangen til et enda mer attraktivt båtliv med enda bedre brukeropplevelser på sjøen, sier han.