RENS: En skikkelig runde med kjøring i ferskvann hører med. Er det vannkran i båthavnen er det en god idé å kjøpe en tilkoblingsmuffe slik at motoren kan gjennomspyles etter hver tur.Jan Hanchen Michelsen
GIROLJE: Bytte av girolje er fort gjort. Et viktig moment ved operasjonen å sjekke at oljen er fri for fukt eller metallpartikler.Jan Hanchen Michelsen
IMPELLERHUS: Løsne de fire boltene og trekk plasthuset ut over drivakslingen.Jan Hanchen Michelsen
LÅSEPINN: Giroverføringen på denne motoren er sikret med en låsepinn. Den fjernes med hammer og dor, men ikke bruk mye makt.Jan Hanchen Michelsen
GREASE: Klem inn rimelig med frisk marin grease på alle smøreniplene.Jan Hanchen Michelsen
PROPELL: Ta av propellen for rengjøring og smøring.Jan Hanchen Michelsen
ALT PÅ PLASS: Slike sett finnes for mange maskiner. En lettvint måte å kjøpe deler på.Jan Hanchen Michelsen
IMPELLER: Den gamle impelleren, her ennå montert i plasthuset, viser hvordan den nye skal settes inn med en vridende bevegelse.Jan Hanchen Michelsen
Impellerbytte på Tohatsu
Også motorer uten mange timers gange kan brått kreve inngående stell. Det opplevde vi med en nesten ubrukt 30-hester.