PRØVEKJØRT: 4 X HUSKY

Firedobbelt aluminiumdose

Da Finnmaster skulle kaste seg inn på det utrolig mangfoldige finske alumiumsbåtmarkedet var ikke én båt nok. Neida, fire måtte til!

Publisert Sist oppdatert

Båtliv prøvekjørte modellene R6, R7 og R8 i Finland i fjor. I tillegg ble den nyere Husky R5 prøvekjørt separat i juni i år.

Allerede før testene startet var det noen spørsmål som meldte seg. For det første: Er det behov for flere aluminiumsbåter fra Finland? Svaret et at det kan bare kundene avgjøre. Men det er ikke lett å orientere seg i markedet. Den stadig tøffere konkurransen mellom de finske båtbyggerne innebærer at Silver i 2017 kommer med mer rendyrkete bruksbåter uten glassfiber innerliner, mens Yamarin - som i likhet med Buster nå er kjøpt opp av Yamaha - lanserer nye modeller som legger seg tettere opp til Silvers tradisjonelle domene. Samtidig antar Busters modellutvalg stadig større og større omfang ... og ennå har vi ikke nevnt de andre, finske båtbyggerne som bygger gode alubåter. Hvor mange blåhvite lettmetallmodeller finnes det på markedet. Vel, det er mange!

Om vi får lov til å strekke strikken litt vel langt er det mulig å slå fast at Finnmaster med Husky har siktet seg inn sånn omtrent midt mellom Busters smårøffe og tøffe altmuligbåter, Yamarins kjøremaskiner og Silvers litt mer komfortorienterte familiebåter.

Husky R8

Tekniske data Husky R8
Lengde :7,55 m
Bredde:2,46 m
Dypgående1,00 m
Vekt:1365 kg
Motor:225-300 hk
Bensintank:214 liter
Skrogvinkel19º
Personer9
CB-kategoriC
Priseksempel:698 000 med 225 hk

Storsleggen

Turen starter med toppmodellen Husky R8 i kombinasjon med største motorvalg, en 300-hester fra Yamaha.

Finnmasters største alubåt legger seg dermed tett opptil Busters Magnum-serie når det gjelder kraft, men er likevel et helt annet dyr enn for eksempel Magnum M5 med 350 hk, en båt Båtliv prøvekjørte i 2014.

R8 er en sprek båt, men samtidig er forutsigbar, myk i sjøen og svært lettkjørt. Dette gjelder også på full gass. Der Magnum M5 ble litt kilen når gassen ble ført helt frem og 50-tallet nærmet seg holdt R8 kontakten med vannet perfekt, riktignok med noen knop lavere toppfart.

Solid egenvekt, bredt skrog med moderat 19-graders profil og fin vektbalanse gjør Husky R8 til mer enn familiebåt med sportslige ambisjoner enn en ren sportsbåt, tross en toppfart på over 48 knop. R8 er rett og slett litt mindre paramilitær og macho i stilen enn nevnte M5, men for de som krever enda litt mer har Finnmaster lansert en S-utgave av R8 med maksimal motorkraft på 350 hestekrefter. Vi for vår del ville nok heller gått ned et par hakk og valgt for eksempel en 225-hester.

Uansett er R8 en meget stillegående båt, med lite motorstøy og godt dempet bølgestøy. Her er en komfortabel innredning og flere gode detaljer, som de fine trinnene i baugen og den fornuftig kalesjen. Norskprodusert vindskjerm med sikkerhetsglass, doble vindusviskere med parallellarmer og defrosterdyse trekker også opp.

R8 er en ren dagsturbåt uten ferskvannstank eller pantry, men standardutstyrslisten er ellers meget bra. Stuerommet forut er dypt og stort og er en del av innerlineren. Men den som ønsker en «transportbåt» bør legge merke til at det ikke er stueplass under dekk. Det er heller ikke mulig å få satt inn en fiskekum.

Måledata Husky R8/Yamaha 300
RpmFartl/tdb
6002,52,460
10004,84,763
15006,78,266
20009,11467
250012,92073
3000202576
3500273575
400031,64777
4500376279
5000418380
55004599,582

Husky R7

Tekniske data Husky R7
Lengde :6,45 m
Bredde:2,33 m
Dypgående0,95 m
Vekt:1055 kg
Motor:130-200 hk
Bensintank:125 l
Skrogvinkel:19º
Personer:8
CE-kategori:C
Priseksempel:489 000 med 150 hk

Fornuftsvalget

Den nest største Husky-båten er en meget interessant farkost. R7 har mange av de samme egenskapene som R8 uten virke som særlig mye mindre i praksis.

Takket være lavere vekt og mindre motor er båten også enda mer lettkjørt enn storesøsteren og naturligvis er prisen temmelig mange hakk lavere.

Husky R7 er en leken, smidig, morsom båt som gir føreren masse fartsglede uten at passasjerene blir vettskremte for hva som kan skje om motet overgår kunnskapene. Det er naturligvis fullt mulig å gjøre farlige feil med R7, som med alle båter, men grunndesignet jobber hardt med å glatte over eventuelle førerfeil.

R7 er Husky-modellen som har solgt best, ikke uten grunn. Med mindre det er behov for den ekstra passasjerkapasiteten og motorkraften som R8 byr på er R7 rett og slett et mer snusfornuftig valg. Båten er også lettere trailbar.

Forbenken er derimot enklere, her er det satt inn en stueboks med sete og båten mangler dyser for defroster. I tillegg var bensintanken på testbåten for liten. Dette skal Finnmaster etter planen rette opp. Heller ikke R7 har stuverom under dekk.

Målinger Husky R7/Yamaha 200
RpmFart l/t db
7002,41,561
100042,963
150065,467
20006,88,768
25009,912,671
30001816,875
350021,718,878
40002726,679
45003132,681
5000364380
5500406781
5700447383

Husky R6

Tekniske data Husky R6
Lengde :5,86 m
Bredde:2,29 m
Dypgående0,90 m
Vekt:890 kg
Motor:100-130 hk
Bensintank:95 l
Skrogvinkel18º
Personer:7
CE-kategori:C
Priseksempel:369 000 med 115 hk

Kompaktkandidaten

R6 er minste av de opprinnelige Husky-båtene og nå begynner den reduserte størrelsen å merkes for alvor. Der R6 er en romslig båt i mellomklassen er R5 definitivt en kompaktmodell.

Hovedtrekkene for serien, nemlig prioriteringen av dekksplass og tilgjengelige «bevegelsesflater» gjør likevel at R6 slett ikke føles trang, og også denne båten har fine, trygge og forutsigbare sjøegenskaper med overraskende mye komfort.

Men noen bowrider er ikke R6 i standardutgave, her har Finnmaster rett og slett kuttet ut forbenkene. Dermed blir fordekket enormt for klassen, og om kunden vil ha sitteplasser kan fabrikken levere en «boksbenk» på babord side, etter mønster fra R7.

Båten er skumfylt og synkefri i henhold til reglene for båter i størrelsesklassen.

Prøvekjøringen av R6 skjedde samme dag som da for de to større modellene, men på denne siste turen var det fire mann om bord og både vind og bølger hadde tatt seg opp en hel del. Dataene er dermed ikke direkte sammenliknbare og grunnet en bølgene ble støymålingene avbrutt etter 25 knop.

Båten var brukbar retningsstabil også under slike mer utfordrende forhold, men ble skjemmet av at styringen på testbåten ikke var optimal, med svært følbare torsjonskrefter og dårlig presisjon. Dette er trolig en eksemplarfeil.

Været gjorde at vi fikk testet at den kantete vindskjermen som kjennetegner Husky-serien faktisk fungerer helt etter hensikten og beskytter godt mot trekk og sjøprøyt.

Måledata Husky R6/Yamaha 130*
RpmFartl/tdb
7002,41,358
10003,42,159
15005,13,863
200065,368
25006,88,972
300081275
35001115,881
400022,51778
45002521,681
50003330-
55003437-
59003846,2-

Målingene ble foretatt under ulike forhold enn for de to andre båtene, se hovedteksten.

Husky R5

Tekniske data Husky R5
Lengde :5,46 m
Bredde:2,10 m
Dypgående0,85 m
Vekt:535 kg
Motor:50-70 hk
Bensintank:63 l
Skrogvinkel:Ikke oppgitt
Personer:6
CE-kategori:C
Priseksempel:295.000 kroner med 70 hk

Menig Benjamin

På nyheten R5 har Husky forandret konseptet litt, her er det mindre aluminium og mer glassfiber.

Likevel er familietrekkene åpenbart til stede og inne i båten er storesøstrenes høye fribord, de gode trinnløsningene og den brede, litt butte baugen viderteført. Forut er det fenderholdere av rustfritt stål og stuverom for tauverk samt en kombinert lagringsboks og sete som en del av innerlineren. Men de større båtenes akterplattform av helsveist aluminium er erstattet med plast for å gjøre konstruksjonen litt billigere. Det er nok et klokt valg, selv om rommet for anker og ankerline neppe har plass til mer enn den minste kaffedreggen og knapt nok det.

Med tre velvoksne mannfolk om bord må 70-hesteren jobbe litt for å få båten opp i plan, men straks skroget slipper taket viser nyheten seg som en typisk, moderne og lettkjørt båt med trygge sjøegenskaper. Vi prøvekjører Husky R6 i frisk bris på en stor, men svært grunn innsjø med mye annen trafikk, men de krappe, uforutsigbare bølgene skaper ikke større problemer. En del harde slag på høy fart er ikke til å unngå, men skroget demper landingene bra.

Båten virker også godt skrudd sammen. Over alt er det rustfrie torx-skruer og ikke popnagler, beslagene er solide, setene er gode og under benkene er det ryddig og ordentlig. Generelt er R6 er båt med masse dekksplass på bekostning av stuveplass og den ryddige layouten gjør at alle kvadratmetrene virkelig kan utnyttes.

Et minus i regnværet er likevel den lett fargete vindskjermen. I likhet med mange andre båtbyggere velger Finnmaster akryl og ikke sikkerhetsglass for å spare penger og vekt. Men når regnet pisker er vindusviskeren dypt savnet. Et annet minus er at lakken på vindskjermen allerede hadde begynt å flasse av på demobåten. En bedre overflatebehandling bør på plass.

Måledata Husky R5/Yamaha 70
RpmFartdb
7002,343
1000448
15004,360
20005,667
25006,571
30007,374
35001083
400016,578
450019,579
500023,583
550026,585
580027,586

Båten var ikke satt opp med instrumenter for forbruksmåling. Det var også en del sjøgang under testen og støymålingene på høy fart er dermed ikke direkte sammenlignbare med dataene for de to største båtene.

Min mening

Med Husky-serien har faktisk Finnmaster klart kunststykket å klemme seg inn på et tett marked med en serie båter som skiller seg litt fra konkurrentenes. Huskyene har god plass og flott design og de er både sjøsikre og lettkjørte. Byggekvaliteten fremstår som solid og finishen er bra på en smårøff måte. Om ikke masse stuveplass eller ekstrautstyr som pantry eller fiskebrønn er absolutte krav kan en Husky være det helt rette.