Anytec A21 med nye Mercury F200XS

TILGJENGELIG: En elektrisk hovedstrømbryter sitter funksjonelt plassert ved førerplassen.
TILGJENGELIG: En elektrisk hovedstrømbryter sitter funksjonelt plassert ved førerplassen.
PASSASJERPLASS: På babord side har en passasjer god komfort. Her er det solide håndrekker og plass til sjøkart.
PASSASJERPLASS: På babord side har en passasjer god komfort. Her er det solide håndrekker og plass til sjøkart.
ROMSLIG: Uteplassen akter har en L-sofa og plass til en ekstra stol. Motorbrønnen har dørk rundt hele motoren.
ROMSLIG: Uteplassen akter har en L-sofa og plass til en ekstra stol. Motorbrønnen har dørk rundt hele motoren.
VELDISPONERT: Førerplassen er utstyrt med kartplotter og hovedstrømbryter som standard.
VELDISPONERT: Førerplassen er utstyrt med kartplotter og hovedstrømbryter som standard.
NY LAYOUT: Uteplassen foran vindskjermen er skrenket inn til fordel for mer plass akter.
NY LAYOUT: Uteplassen foran vindskjermen er skrenket inn til fordel for mer plass akter.
KRUTT: Mercurys nye 200-hester er en kruttpakke, men den er også stille og drivstoffgjerrig i marsjfart.
KRUTT: Mercurys nye 200-hester er en kruttpakke, men den er også stille og drivstoffgjerrig i marsjfart.

Rask, rå og praktisk

Populære anytec har fornyet hele sortimentet de to siste årene. Nytt design og bredere skrog preger de nye modellene. Dette har resultert i at nye Anytec A21 tåler en 200-hester på hekken.

Publisert Sist oppdatert

Anytecs nye 21-foter er den perfekte kombinasjonen for den som både vil ha en rask sportsbåt og en letthåndterlig familibåt. Den føles like trygg og stabil i 48 knop som komfortabel i marsjfart mellom 25 og 30 knop. Toppfarten nådde vi med Mercurys nye 200-hester, en V8 med et volumpå 4,6 liter. Men også en 150-hester passer båten perfekt, og med begge motoreffektene kan man kjøre både økonomisk og stille i hastighetsområdet 25-30 knop. I dette fartsområdet lander forbruket på under en liter per nautisk mil i 27 knops fart, og støynivået er på behagelige 76 dBA.

Fakta:

ANYTEC A21

Lengde: 6,24 meter

Bredde: 2,40 meter

Vekt: 987 kg uten motor

Motor: 150 – 200 hk

Personer: 6

CE-kategori: C

Tank: 170 liter

Info: www.anytec.se

UTSTYR

Dreggkasser Ja

Badplattformer Ja

Badestige Ja

Bunnstoff Ja

Brandslukker Ja

Separat bensinfilter Ja

Puter akter Ja

Fortøyningspakke Ja

Kalesje Ja

Låsekrok Ja

Lenspumpe Ja

Plotter med ekolodd Ja

Selvlensende Ja

Styrning, type Hydraulisk

Tyverimerking Securmark

Trimplan Ja

Vannskibøyle Ja

Vindusvisker Ja

PRISER MED MERCURY

Båt med 150 hk 676.400 kroner

Båt med 200 hk 725.800 kroner

TESTFAKTA

Motor: Mercury F200XS

Effekt i hk: 200

Motortype: 4-takt

Sylinvervolum: 4,6 liter

Propell: Enertia 19

Antall personer: 2

Vekt med testmotor i kg: 1.220 kg

Testplass: Värmdö, Sverige

Lufttemperatur i °C: + 12

Toppturtall i rpm.: 5.800

Toppfart i knop: 48,6

Testresultater med Mercury F200XS

TurtallKnopLiter/NM Støy/dBA
5.80046,01,6888
5.50046,01,6087
5.00042,41,2585
4.50037,61,1784
4.00032,21,0980
3.50027,30,9576
3.00021,20,9475

NY LAYOUT: Uteplassen foran vind- skjermen er skrenket inn til fordel for mer plass akter.
NY LAYOUT: Uteplassen foran vind- skjermen er skrenket inn til fordel for mer plass akter.

Bredere

Anytec A21 erstatter den tidligere 622 og er en helt ny konsollbåt med bowrider-layout. En av de få løsningene man har videreført er den smarte døren mellom konsollene. Fremfor alt har man økt bredden med nær 20 centimeter, og sammen med en noe forskjøvet førerplass fremover, har man fått en romsligere uteplass akter. Her har man en L-sofa på babord side, og denne layouten gjør at det også er plass til en ekstra stol på styrbord side aktenom førerplassen. Det betyr at tre personer kan sitte svært komfortabelt i fartsretningen. Under L-sofaen er det store stuverom der man kan legge ned puter og så videre.

ROMSLIG: Uteplassen akter har en L-sofa og plass til en ekstra stol. Motorbrønnen har dørk rundt hele motoren.
ROMSLIG: Uteplassen akter har en L-sofa og plass til en ekstra stol. Motorbrønnen har dørk rundt hele motoren.

Mange endringer

Av andre større forandringer er det verdt å nevne at man har erstattet targabøylen midtskips med et ”tårn” akter med plass til blant annet radarantenne. Med denne løsningen har man fått en heldekkende kalesje som kan stuves unna med bøyler og duk i en separat garasje. Tårnet fungerer også utmerket som håndrekke i denne delen av båten, og i motorbrønnen har man laget en plan dørk som gjør det lett å bevege seg rundt motoren. Under luker i denne dørken er det også to dype ankerbokser.

Arealet på uteplassen foran konsollene er redusert til fordel for den aktre. Men denne delen av båten er fortsatt svært funksjonell, med blant annet en bra adkomst over fordekket. Her er også to smarte fenderholdere som fungerer som trinn.

Lang erfaring

Fører- og passasjermiljøet bak vindskjermen er perfekt utformet. Her merker man at Anytec har lang erfaring og har tatt med seg sine beste løsninger fra tidligere modeller. Praktiske rekker, kartplotter som standard og hovedbryter for strømmen ved førerplassen er blant løsningene vi setter pris på. Det eneste vi savnet fra forgjengeren var armlenet på styrbord side bak kontrollboksen. Dagens nye elektriske kontrollbokser er følsomme og reagerer raskt, og et armlene ville gjort det lettere å betjene dette smidig når båten beveger i sjøgang.

KRUTT: Mercurys nye 200-hester er en kruttpakke, men den er også stille og drivstoffgjerrig i marsjfart.
KRUTT: Mercurys nye 200-hester er en kruttpakke, men den er også stille og drivstoffgjerrig i marsjfart.

Funksjonell

Under begge konsollene er det romslige stuverom, og i rommet på styrbord side har man samlet alle elektriske installasjoner. Her er det også plass til å montere en dieselvarmer. Båten er forbredt allerede fra fabrikk for denne typen installasjoner, med ferdige slanger og defrosterdyser.

Konklusjon

Nye Anytec A21 er en meget verdig arvtaker etter den eldre 622. Den har et bedre og mer stabilt skrog, og en mengde smarte løsninger og solide detaljer. Det er ikke mange standardbåter i 21-fotsklassen som håndterer hastigheter på 50 knop på en så elegant måte som denne båten. Like imponert er vi over motoren – nemlig Mercurys nye 200-hester. Den har en imponerende akselerasjon og går svært stille og behagelig.

foto: LARS H. LINDÉN